Anonym (Lina) skrev 2016-08-09 11:32:09 följande:
Låneskydd är kasst för att ni ärver inte varandra, det gör era barn. Hälften går att testamentera till vatandra men laglotten går till era barn direkt. Låneskyddet gör att arvet efter den som dör ökar = mer pengar som ni behöver lösa ut era barn med. Det är en överförmyndare som kommer gå in å bevaka era barns tillgångar så dom skiter fullständigt om ni måste flytta från hus å hem.
Vårt låneskydd är väldigt bra, tackar som frågar. Min del av lånet kommer att betalas till fullo vid mitt frånfälle och en summa kommer att betalas ut med mina (minderåriga) barn som förmånstagare. Min sambo är namngiven god man för dem i detta fall och får ansvar för pengarna tills de blir myndiga.
Jag har även en privat livförsäkring, pensionsförsäkring, sjukvårdsförsäkring, hemförsäkring, bilförsäkring samt del i båtförsäkring och barnens sjukvårdsförsäkringar.
.
Och det verkar ha uppstått något missförstånd, min mor lever och mår bra, det är ett arv efter mina morföräldrar. Det var deras hus som min man är otroligt imponerad av. Min mor bor i ett eget hus och tog inte illa vid sig av min sambos utspel. Däremot fick han nog höra ett och annat han med, min mor har rejält med humör.