Inlägg från: Anonym (Hon) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hon)

Sambon arg över arv som är min enskilda egendom

Anonym (Vickan) skrev 2016-07-29 23:05:06 följande:

För mig är 'att älska' kärleksfulla handlingar. Det är väl därför jag inte förstår mig på er relation. Ingen av er gör ju fina saker för den andra. Det känns för mig som ni varken litar på varandra eller vill vara kärleksfulla med varandra. Varför?

Vad i hela världen vet du om det?

Bara för att jag just nu har lite svårt att räkna upp hans goda sidor, och livet inte är en dans på rosor, betyder det ju inte att det varit problem innan.

Vi är ett starkt föräldrateam som fått kämpa hårt för att återfå vår parrelation då vi blev väldigt uppslukade av ett barn med specialbehov.

Hur vet du att vi inte gör fina saker för varandra i vanliga fall?

Denna tråd handlar om en situation som uppstod för en vecka sedan. Och visst, den här veckan har inte varit så fin, och många sårande saker har sagts, men detta är ju ett undantag. Hade detta varit vår norm hade jag knappast behövt fråga utomstående om åsikter, jag skulle i sådant fall antagligen vara expert på att hantera dylika situationer.
  • Anonym (Hon)
    nevermind skrev 2016-07-30 08:31:55 följande:

Men lägg av. Då kan du nog säkert klura ut själv att frågan lyder "varför separerar du inte?"

Hur skulle jag kunna "klura ut det", när du inte kunde klura ut att mitt konsekventa användande av ordet sambo innebar att vi inte är gifta?

Varför separerar vi inte?

För att "vi" inte har diskuterat saken ordentligt ännu.

JAG vill inte separera då jag älskar min sambo (även om han är mindre älskvärd just nu) och vi har barn, boende och en tillvaro som jag anser värd att kämpa för.
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Lycka till) skrev 2016-08-02 15:26:10 följande:

Hur går det, TS? Har ni kommit någon vart?

Banken har käkat en del och bett om ursäkt. De kompenserar sitt misstag med att befria mig från avgifter för tjänster i ett visst antal år framåt, antagligen med förhoppning att jag inte driver det vidare. Det har jag inte ork till. Jag vet varför det hände, hur det hände och det kan inte göras ogjort oavsett.

Sambon har lugnat sig en del. Vi ska träffa vår parterapeut nästa vecka, och ev bli refererade till någon mer inriktad på ekonomiska problem.

Sambon har även pratat med sina föräldrar, vilka förvånande nog var på "min" sida. De har ogillat mig hela vårt förhållande, då svärmor har haft insyn i situationen där jag slösade bort min vinst, och de har oroat sig att jag ska lämna deras son utblottad. Han fick en tankeställare av att förklara för dem att det inte var jag som ville spendera pengar utan han. Han sa när han kom hem att han förstod varför jag inte ville röra sparandet, men att han fortfarande kände sig sviken pga att jag inte berättat om det.

Vi bestämde att inte älta detta mer nu, utan vi låter det vara tills vi kommer till terapeuten (dennes rekommendation) och har vi tankar kring det ska vi skriva ner dem och ta med dem till mötet. Jag har inget skrivet ännu, men sambon har fyllt flera sidor i ett anteckningsblock .
  • Anonym (Hon)

Jag trodde aldrig att det skulle bli en så stor grej av det hela. Det är inte heller så att jag gått och tänkt på det där sparkontot hela tiden, utan det har bara funnits där i bakgrunden som en trygghet, ifall tex vårt barn med specialbehov skulle behöva något som vi inte får via habben.

Jag tror att det även finns den botten i detta, att min sambo inte kan hålla något hemligt, alls, han får inte längre vara med och köpa julklappar till barnen för han kan inte hålla sig uran berättar tillslut fast de inte frågar. Eller, inte berättar men går man förbi det vi köpt så börjar han fråga "vill du ha en sån? En sån skulle du vilja ha va? Bäst du skriver till tomten nu? " men vara om de saker vi köpt... Han har tidigare stört sig på min förmåga att hemlighålla saker, han visste tex att jag köpte en present åt honom på en arbetsresa (en av hans vänner i staden såg mig i en viss butik) och trots många försök att få mig att försäga mig så fick han vänta till sin födelsedag ett halvår senare. Det har även stört honom att hans syster anförtrodde mig att de väntade barn, medan han fick vänta tills de gick ut med det offentligt.

Jag tror att det kommer bli ett bra möte med vår terapeut

• Anonym (Hon)
    Anonym (t.d) skrev 2016-08-04 09:14:02 följande:

Måste dessutom tillägga. Han pikade dig för att du inte hade så mycket pengar kvar eftersom du var barnledig och tog hand om barnen.

Är inte hälften av barnen hans? Har du hört ordet jämställdhet? 

Men det är klart. Han läser och leker ju med sina barn så det jämnar väl ut sig?

Förmodligen kräver han dig på hälften av pengarna han "lade ut" när han bjöd dem på en varsin glass i somras. Rätt ska vara rätt!!!!!

vilken toppenkille du har!!!

Herregud alltså!

Självklart inte jag var ju inte med när de åt glass, alltså behöver jag inte vara med och dela på den kostnaden...
  • Anonym (Hon)
    Arbetsmyran76 skrev 2016-08-04 12:22:02 följande:

Fast det följer ju samma logik som att han inte tycker han ska betala för barnens aktiviteter när han inte är med - dvs att du inte står för hälften av glasskostnaden för barnen om inte du är med - då kör ni ju på den linjen båda två och då handlar det ju om att du får välja göra billiga saker när du har barnen. Sen tycker jag hela det där upplägget är helgalet men det är en annan sak...

Det har aldrig handlat om att dela på glasskostnaden om man är ensam med barnen. Det har handlat om så mycket mer, som tex kostnad för lekland när de river huset pga regn i en vecka, men det delas inte för han är inte med. Och sorry, men ska det gälla så ska det gälla även när han är med barnen.

Problemet var ju att jag har inte möjlighet att göra "billiga saker" med en hög ungar själv. Som sällan blir spec billiga med flera barn involverade. Han brukar lasta dem i båten och sen är de på sjön hela dagen. Kommer hem när jag kommer från jobb och har glömt äta sen frukost för de haft så kul. På båten fungerar vårt spec barn förvånansvärt bra och blir lätthanterligt. Jag kan dock inte hantera båten och har ingen möjlighet att åka ut med den själv.

Så det handlar inte om logik, det är ett ekonomiskt beslut från hans sida, och jag är nog inte vuxen nog att bjuda till från mitt håll. Enligt honom hör detta under de ramar vi gjort upp för den gemensamma delen av vår ekonomi och jag kan ju inte tvinga honom att betala.
  • Anonym (Hon)

Fixa vårdbidrag? Hur då hade du tänkt?

Vi får bidrag för vårt spec barn som går till dennes behov.

Min sambo tycker att nuvarande system är bra och rättvist. Vi har olika syn på den saken.

• Anonym (Hon)
    Arbetsmyran76 skrev 2016-08-04 21:23:28 följande:

Ja vårdbidrag är ju just tänkt till sådana saker - där behov av extra stimulans tex föreligger - så då borde dessa pengar kunna användas till att betala lekland etc/ jag har två barn med adhd/AS och får 8000kr efter skatt i vårdbidrag som ju bla läggs på deras extra behov av stimulans kläder leksaker mm

Oj, vi får inte i närheten av sådana summor. Barnet har eg inte stort behov av stimulans, det är nog på en normal nivå, men.med en grupp barn hemma så blir det väldigt stökigt om de inte aktiveras.

Nu verkar många ha hakat upp sig på arrangemanget runt barnens kostnader och jag orkar inte diskutera det mer. Det känns som att det faller inom ramen för det vi inte skulle älta mer innan vi träffar terapeuten. Jag blir dessutom illa berörd av den aggressiva ton flera använder och börjar bli orolig för vad som händer om jag avslöjar för mycket och röjer vem vi är.
  • Anonym (Hon)

Hade det varit en stor skuld så hade det ju uppdagats senast när vi ansökte om bostadslån.

nevermind skrev 2016-08-08 16:19:32 följande:

TS, jag är fortfarande väldigt nyfiken på den där grejen med tavlan...

På vilket vis?
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Lina) skrev 2016-08-08 19:48:26 följande:

Jag hade ifrågasatt min man å vårt förhållande som vi sagt är livslångt förhållande om han inte hade lagt pengarna på oss, familjen, på våra barn och vårt hus om det var i behov av renovering. Att du verkar vilja bara spara pengar på hög är ju givetvis upp till dig. Jag hade inte gått in i ell livslångt förhållande med ngn som har den synen på pengar. Otroligt tråkig inställning. Sen att du inte vill att mannen disponerar pengarna är en sak.

Vårt hus är INTE i behov av renovering då det totalrenoverade för 10 år sedan då vi flyttade hit. Min sambo ville renovera för att få modernare, snyggare (i hans mening) stil på det.

Vi har en hög ungar som kommer att behöva körkort mm i framtiden, hur är att spara till det inte att lägga pengarna på familjen?
    nevermind skrev 2016-08-08 19:42:57 följande:

Jag vet inte. Vad som sas, hur han motiverade det, om tv:n blev kvar.

Jag kom hem, TVn märktes bra. Jag frågade, trött efter en jobbig resa var fan den kommit ifrån. Han sa att han hade sålt den där skitfula tavlan jag pratat om att sälja och fått ett grymt bra pris för den, det hade precis räkt till TVn vi behövde. Jag fick ett smärre migränanfall, kallade honom idiot och gick och lade mig. Nästa morgon plockade jag fram värderingen, lade den på hans plats vid frukostbordet och åkte sen på jobb. När jag kom hem var han väldigt tyst, när barnen lagt sig bad han om ursäkt, berättade hur han gått med den till en butik i stan som bla säljer tavlor och konst, och pratat till sig nästan dubbelt upp mot vad de erbjöd från början. Han hade gått tillbaka och försökt få köpa tillbaka den men den var redan såld vidare. Det fanns ingen grund att gå vidare på då alla papper var i sin ordning, kvitton fanns skrivet, samt överlåtelsebevis.

Nöjd nu?
Svar på tråden Sambon arg över arv som är min enskilda egendom