• Anonym (A)

Semester med "styvbarn"

Hej. Är på semester med det så kallade styvbarnet och dennes förälder. Är det någon som har tips på hur man ska kunna hantera detta? I nuläget kokar jag inombords men vet med mig att det inte ger något att ventilera detta med dem jag är med. Vad har ni för tips och trix för att härda ut?

• Svar på tråden Semester med "styvbarn"
  • Ess
    Anonym (Elsa) skrev 2016-07-24 11:05:22 följande:

Vi löste det på så sätt att 2 veckor på semestern var barnfria och 2 veckor har sambon sitt barn. Och jag följer icke med på deras resor längre. Orkar inte höra " pappa köp" , "mamma säger att du ska köpa det", " ge mig" "jag ska haaaaaaaaa". Så har det låtit i 7 år nu och trodde det skulle bli lungt eftersom åren gick men icke. Så nu får sambon släpa runt på en gnällig 14 åring själv, det har han visserligen fått göra i 6 år då vår första gemensamma semester satte punkt för att ens försöka igen.

Vi hade också två veckor själva och sen två veckor när hans barn kunde komma hit. Ofta så bokade deras mamma in något på de två veckorna också, så det slutade med att de fick va här när vi börjat jobba igen.
  • Anonym (Elsa)
    Froken Lokens skrev 2016-07-24 11:56:15 följande:

Och din sambo går med på det? Helt otroligt!

Varför är det otroligt?? Och vad är det som är otroligt att han går med på?? Han har barn varannan vecka så även på semestern.
  • Froken Lokens
    Anonym (Elsa) skrev 2016-07-24 12:20:56 följande:

Varför är det otroligt?? Och vad är det som är otroligt att han går med på?? Han har barn varannan vecka så även på semestern.

Läs #50
  • Anonym (Elsa)
    Froken Lokens skrev 2016-07-24 12:12:18 följande:

Någon som väljer att inte semestra med övriga familjen är ingen jag skulle vilja ha en relation med!

Kanske tycker min sambo det är trevligare att semestra ensam med sitt barn och ha kul. Än att släpa runt på mig som efter ett tag blir sur och less på att höra en massa jävla tjat om köpa hit, köpa dit.

Och sambons barn är inte min familj. Och nej vi har inga gemensamma och ska inga ha heller.
  • Ess
    Någon som väljer att inte semestra med övriga familjen är ingen jag skulle vilja ha en relation med!
    Man har sina egna värderingar och väljer sin partner efter det. Så varför skulle det va så otroligt att (Elsa)s sambo "går med på det"?
    För att kalla det "övriga familjen", så måste man ju först se sig själva som EN familj. Många har det mer uppdelat och där är det inget konstigt att man gör saker var för sig. Många i kärnfamiljer eller där det bara är två vuxna kan ju också dela på sig och göra olika saker, och kanske inte ha all semester tillsammans. Anledningarna är olika, men resultatet blir det samma.
  • Froken Lokens
    Anonym (Elsa) skrev 2016-07-24 12:24:44 följande:

Kanske tycker min sambo det är trevligare att semestra ensam med sitt barn och ha kul. Än att släpa runt på mig som efter ett tag blir sur och less på att höra en massa jävla tjat om köpa hit, köpa dit.

Och sambons barn är inte min familj. Och nej vi har inga gemensamma och ska inga ha heller.

Och precis där är anledningen till varför jag ifrågasätter din sambos intelligens. Hur han kan vilja ha en relation med någon som uppför sig som en tjurig sjuåring och som inte vill vara delaktig i hans familj.
  • Anonym (Skild)

Jag var gift med en man med tre barn sedan innan, den yngsta var rätt liten när vi träffades.
    Han och hans ex bestämde att barnen skulle vara hos oss två veckor under sommarlovet. På vår semester.

Första sommaren var en plåga, varje dag i två veckor längtade jag tillbaka till jobbet.
    Resterande somrar tills skilsmässan var ett faktum senarelade jag min semester så att jag fick lugn och ro. När ungarna var hos oss jobbade jag alltså så fick han ta hand om ungskocken själv.

• Anonym (Skild)
    Vadå familj? Andras ungar ingår inte i ens familj.

I mitt fall såg jag verkligen inte hans kids som min familj, de var bara något man fick stå ut med.
  • Froken Lokens
    Anonym (Skild) skrev 2016-07-24 12:33:01 följande:

Vadå familj? Andras ungar ingår inte i ens familj.

I mitt fall såg jag verkligen inte hans kids som min familj, de var bara något man fick stå ut med.

Dom är ju hans familj, alltså valde du att inte igår i hans familj
  • Anonym (Elsa)
    Froken Lokens skrev 2016-07-24 12:28:09 följande:

Och precis där är anledningen till varför jag ifrågasätter din sambos intelligens. Hur han kan vilja ha en relation med någon som uppför sig som en tjurig sjuåring och som inte vill vara delaktig i hans familj.

Den här tjuriga 7 åringen har gett upp att ens försöka få sin sambo att inse att han är en ganska dålig förälder och har helt enkelt ingen lust att vara en del av en "familj" där hans barn bestämmer.

Han låter barnet skolka utan konsekvenser barnet har gjort det sen 4an. Det förstörs dyra elektronik prylar för dom inte duger utan att ifrågasättas. Det äts pizza och annan skräpmat var och varannan dag för hemlagad mat duger inte. Osv osv osv.

Kanske inte så konstigt att soc nu är inkopplat för skolan ifrågasätter hans kompetens som förälder.

Så jo jag fortsätter uppföra mig som en 7åring för jag står inte ut med att se eländet
Svar på tråden Semester med "styvbarn"