• Handelstanken

Varför är utflykter obligatoriska i Fritids?

Barnen vill inte följa med på allt som kan vara långt att gå till etc. Men "alla måste följa med".
    Risk att för många inte följer med, svårt att planera eller vad?

• Svar på tråden Varför är utflykter obligatoriska i Fritids?
  • Fru Ve

Det är ju väldigt många barn där och lite personal. Funkar inte med utflykter om vissa inte ska med kan jag tänka mig. På min sons fritids gör personalen så gott de kan men verksamheten är torftig. Försöker undvika fritids i den mån det går tyvärr.

• Handelstanken
    Fru Ve skrev 2016-07-12 18:43:53 följande:
    Det är ju väldigt många barn där och lite personal. Funkar inte med utflykter om vissa inte ska med kan jag tänka mig. På min sons fritids gör personalen så gott de kan men verksamheten är torftig. Försöker undvika fritids i den mån det går tyvärr.
    Bättre att leka med andra barn än sitta hemma och hänga säger vi. Här åker dom till stan och allt möjligt med båt etc.
  • Mrs Green

Det skulle kanske funka om hälften stannade kvar. Men om bara någon eller några få inte vill följa med kan man väl inte avvara en personal för att passa bara dem. Skulle jag gissa i alla fall.

• Timoteja

Jag arbetar som fritidspedagog och vi har en så stor barngrupp att vi bara möjlighet att åka på utflykter när det är få barn på fritids på loven. Eftersom vi har så låg personaltäthet så funkar det inte att några barn stannar kvar, då kan vi inte bege oss iväg någonstans. Vi behöver all personal på utflykter.

• Alexi

Jag har tvärtom stört mig på att de låtit barn stanna kvar och göra ingenting istället för att följa med tex till en lekplats.

Varför vill du att dina barn ska få sitta still och slöa istället för att röra sig ute?

• Handelstanken
    Alexi skrev 2016-07-12 21:12:36 följande:
    Jag har tvärtom stört mig på att de låtit barn stanna kvar och göra ingenting istället för att följa med tex till en lekplats.

Varför vill du att dina barn ska få sitta still och slöa istället för att röra sig ute?
    En del passar inte dom att göra
  • Lia4
    Handelstanken skrev 2016-07-12 21:43:34 följande:

En del passar inte dom att göra

Var menar du med att det inte passar dom att göra?
  • Handelstanken
    Lia4 skrev 2016-07-12 22:03:15 följande:
    Var menar du med att det inte passar dom att göra?
    Att besöka samma park gång på gång blir tråkigt i längden är ett fall.

Osäker även på om Vasaparken i Sthlm är något en hel dag för 12-årig tjej, däremot lilla killen.
  • Lia4
    Handelstanken skrev 2016-07-12 22:27:07 följande:

Att besöka samma park gång på gång blir tråkigt i längden är ett fall.

Osäker även på om Vasaparken i Sthlm är något en hel dag för 12-årig tjej, däremot lilla killen.

Men hur tror du det skulle se ut om alla föräldrar gick in och hade åsikter om vart fritids gör sina utflykter? Och tänk 25 stycken som säger "att det där utflyktsmålet passar inte mitt barn"?

Det funkar ju inte. Klart det är bättre de går till en park de varit i flera ggr tidigare än att de sitter stilla kvar på fritids.

Släpp vad de gör på fritids. När de är där är det det som gäller.
  • Handelstanken
    Lia4 skrev 2016-07-12 23:06:15 följande:
    Men hur tror du det skulle se ut om alla föräldrar gick in och hade åsikter om vart fritids gör sina utflykter? Och tänk 25 stycken som säger "att det där utflyktsmålet passar inte mitt barn"?
    Det funkar ju inte. Klart det är bättre de går till en park de varit i flera ggr tidigare än att de sitter stilla kvar på fritids.

Släpp vad de gör på fritids. När de är där är det det som gäller.
    Dom har valet att vara hemma med mormor och Fritids sköter sig bra. Den lilla leker alltid där men den stora vill mest sitta med dator och kan göras hemma så hon går hem efter lunch.
Svar på tråden Varför är utflykter obligatoriska i Fritids?