• Handelstanken

Varför är utflykter obligatoriska i Fritids?

Barnen vill inte följa med på allt som kan vara långt att gå till etc. Men "alla måste följa med".
    Risk att för många inte följer med, svårt att planera eller vad?

• Svar på tråden Varför är utflykter obligatoriska i Fritids?
  • aerial

[quote=76794458][quote-nick]K med lilla E skrev 2016-07-13 10:35:28 följande:[/quote-nick]Är det några tolvåringar där?

Jobbar på en F-1 avdelning (förskoleklass och år 1) så nej, 7-8-åringar.

• Jennie med ie

Ang fritidshem för barn fr o m åk 4 säger skollagen:

7 § Fritidshem ska erbjudas till och med vårterminen det år

då eleven fyller 13 år. Från och med höstterminen det år då

eleven fyller 10 år får öppen fritidsverksamhet erbjudas i

stället för fritidshem, om eleven inte på grund av fysiska,

psykiska eller andra skäl är i behov av sådant särskilt stöd

i sin utveckling som endast kan erbjudas i fritidshem.

• Handelstanken
    aerial skrev 2016-07-13 06:42:38 följande:
    Jag jobbar på fritids och nu under sommarlovet har vi haft 2-3 organiserade utflykter i veckan. Jobbar på en F1-avdelning och det har inte varit snack om att ingen vill följa med. Vi har inte den personaltätheten på sommaren att vi hade kunnat låta en personal stanna kvar heller. Själva fritids i sig är ju inte obligatoriskt så gillar man inte de aktiviteter som erbjuds kan jag tycka att man som förälder ordnar annan omsorg just de dagarna aktiviteten inte faller barnet i smaken.
    Just det vi gjort :)
  • Handelstanken
    violis skrev 2016-07-13 10:26:35 följande:
    Driver du med oss? Fritids är frivilligt att ha för Föräldrarna! Har man som Förälder valt att ens barn ska vara på fritids en viss dag så är det fritidsaktivoteter den dagen som gäller! Aktiviteter som är på "plats" är frivilliga att delta i ( typ oraganiserad lek,gympasalen,pyssel mm) aktiviteter som sker UTANFÖR fritids område är OBLIGATORISKA! Annars skulle fritids inte kunna gå någonstans på loven vilket är den "enda" tiden på året som de kan hitta på lite utflykter för de barn som är där just för att de kanske inte är 1 pedagog på 10-15 barn( i ett bra senario) utan kanske 1 pedagog på 5-10 barn= säkert att gå iväg! Skulle man då neka 20-30 barn en rolig aktivitet bara för att 4-5 stora barn inte " har lust" " tycker det är så kul" att göra den aktiviteten som majoriteten av de andra yngre barnen uppsakttar?? De flesta barn som går på fritids är ju i åldern 6-9 år!! Är man 12 år bör man rimligtvis kunna vara hemma själv,laga sin egen mat och vara kompetent nog att veta att man har ytterdörren låst och inte släpper in någon man inte känner ,man bör också ( efter att ha fått lov från föräldrara) kunna gå/cykla till en kompis ! ( ursäkta att jag " skriker" - anv min " platta" o av någon anledning kan jag inte skriva i " fet" stil med det tangentbord jag har på plattan)
    Försök att kopiera med nya stycken så det är lättare att läsa.
  • Handelstanken
    K med lilla E skrev 2016-07-13 10:35:28 följande:
    Är det några tolvåringar där?

Verkar ju inte klokt av ts att inte låta dottern vara hemma på sommarlovet.
    Min 11 - åring är hemma och ibland är det ju så klart lite långtråkigt men samtidigt så skönt att bara vara!
    På Eftis är det jämngamla, jag brukar kolla och fråga, alla vill inte ha barn ensamt hemma i villan, men vår går ofta hem direkt när jag jobbar hemma. Hon har HFA och går i liten klass så vi vill att hon ska få vara med andra barn också. De har just lärt henne att spela Brännboll som hon gillar.

Att sitta hemma med 2 skärmar är inte så bra.

Och lillkillen ska ändå dit så syrran får åka med men gå hem när hon vill. Nu är de på samma avd. och trivs med det.
  • Handelstanken
    Timoteja skrev 2016-07-13 10:40:19 följande:
    Fr.o.m. den här sommaren har barn som går i år 4 och uppåt inte rätt till barnomsorg på sommaren i min stadsdel i Göteborg. Så vida inte barnet har särskilda behov. Det är väldigt olika från kommun till kommun vad det finns för regler.
    Jävla jobb att hålla reda på det också när man vill byta bostad. Jag upptäckte att den rikaste kommunen är sämre än vår fattigare.
  • Nykär15
    Rani skrev 2016-07-13 01:23:56 följande:
    Det finns inte över huvud taget här. Inget fritida efter åk 3. Ja jisses, att en 12-åring inte skulle kunna gå hem själv....det känns faktiskt väldigt överbeskyddande. Jag förstår absolut att de kan behöva ha organiserade aktiviteter. Då är det väl jättebra att de gör aktiviteter utomhus. Kan ju inte vara någon krävande hajk i Stockholms innerstad precis.
    Fritids finns inte här efter 12 års ålder, men det finns en s k fritidsklubb som de äldre barnen kan vara på om de vill/behöver. Där är nog bara nån enstaka vuxen och det är inte lika mycket aktiviteter som det är på vanligt fritids. Men alla kan inte ta sig hem bra själva, handlar inte om överbeskyddning. Vi har ingen cykelväg hem och gå till buss/tåg är rätt långt. Så blir alldeles för farligt. 
  • Handelstanken
    Rani skrev 2016-07-13 09:43:11 följande:
    Nej, det finns ingen sådan bestämmelse för mellanstadiet och högre. Kommynen ska erbjuda t o m åk 3 som jag förstått. Så ja, ni får mer än vad som är obligatoriskt.
    Ja dom är generösa här så det är nästan omöjligt att flytta för långt bort har jag upptäckt. Men vi har hög skatt.
  • Handelstanken
    ABC73 skrev 2016-07-13 10:00:32 följande:
    Passar inte aktiviterna för 12-åringen får ni hitta något annat för henne om ni inte vill att hon är hemma själv. Finns en hel del dagläger i Stockholm, vissa gratis, vissa med låg avgift och vissa svindyra. Finns idrottsläger med simning, parkour, tennis, orientering etc, men även körläger, konstläger etc..
    Alternativet är t.ex. att snacka ihop sig med andra föräldrar och turas om att ha ett öga på de äldre barnen om de inte trivs på fritids längre.
    Men brorsan går där så vi är nöjda som det är för han vill vara mera där och leka. Men är snälla så de kan få vara hemma ibland, då det blir TV, Studsmattan och skärmar.

Idag är de på museer, toppen sa jag så de åker med.

• Handelstanken
    Nykär15 skrev 2016-07-13 13:04:17 följande:
    Fritids finns inte här efter 12 års ålder, men det finns en s k fritidsklubb som de äldre barnen kan vara på om de vill/behöver. Där är nog bara nån enstaka vuxen och det är inte lika mycket aktiviteter som det är på vanligt fritids. Men alla kan inte ta sig hem bra själva, handlar inte om överbeskyddning. Vi har ingen cykelväg hem och gå till buss/tåg är rätt långt. Så blir alldeles för farligt. 
    Skillnaden brukar vara mer datorer och annat att göra.
Svar på tråden Varför är utflykter obligatoriska i Fritids?