• Handelstanken

Varför är utflykter obligatoriska i Fritids?

Barnen vill inte följa med på allt som kan vara långt att gå till etc. Men "alla måste följa med".
    Risk att för många inte följer med, svårt att planera eller vad?

• Svar på tråden Varför är utflykter obligatoriska i Fritids?
  • Handelstanken
    Jennie med ie skrev 2016-07-13 11:28:17 följande:
    Ang fritidshem för barn fr o m åk 4 säger skollagen:

7 § Fritidshem ska erbjudas till och med vårterminen det år
    då eleven fyller 13 år. Från och med höstterminen det år då
    eleven fyller 10 år får öppen fritidsverksamhet erbjudas i
    stället för fritidshem, om eleven inte på grund av fysiska,
    psykiska eller andra skäl är i behov av sådant särskilt stöd
    i sin utveckling som endast kan erbjudas i fritidshem.
    Ja sedan har man Högstadium och vad de har i en annan skola vet jag inte. Måste vara rätt dyrt också med mkt personal som inte jobbar hårt precis, de har ganska kul och slöar en hel del så många vill inte gå i pension.
  • Nykär15
    Handelstanken skrev 2016-07-13 13:12:32 följande:
    Skillnaden brukar vara mer datorer och annat att göra.
    Njae datorer har jag inte sett några här, mest spel, böcker osv.
  • Handelstanken
    violis skrev 2016-07-13 10:26:35 följande:
    Driver du med oss? Fritids är frivilligt att ha för Föräldrarna! Har man som Förälder valt att ens barn ska vara på fritids en viss dag så är det fritidsaktivoteter den dagen som gäller! Aktiviteter som är på "plats" är frivilliga att delta i ( typ oraganiserad lek,gympasalen,pyssel mm) aktiviteter som sker UTANFÖR fritids område är OBLIGATORISKA! Annars skulle fritids inte kunna gå någonstans på loven vilket är den "enda" tiden på året som de kan hitta på lite utflykter för de barn som är där just för att de kanske inte är 1 pedagog på 10-15 barn( i ett bra senario) utan kanske 1 pedagog på 5-10 barn= säkert att gå iväg! Skulle man då neka 20-30 barn en rolig aktivitet bara för att 4-5 stora barn inte " har lust" " tycker det är så kul" att göra den aktiviteten som majoriteten av de andra yngre barnen uppsakttar?? De flesta barn som går på fritids är ju i åldern 6-9 år!! Är man 12 år bör man rimligtvis kunna vara hemma själv,laga sin egen mat och vara kompetent nog att veta att man har ytterdörren låst och inte släpper in någon man inte känner ,man bör också ( efter att ha fått lov från föräldrara) kunna gå/cykla till en kompis ! ( ursäkta att jag " skriker" - anv min " platta" o av någon anledning kan jag inte skriva i " fet" stil med det tangentbord jag har på plattan)
    Javisst men även under terminerna går man ut och nu är det bättre, förefaller vara mkt personal och lite barn. De måste nog vara full styrka ute på vift så inget händer. Här bjuder de även på båtresor!

Vår lilla är social, vill vara där och hemma, vår stora är lite mer asocial så det är sämre att bara gå hemma, alltså får hon åka med varje morgon för att aktiveras. På semestern var bror med i tävlingar och vann medalj, hon kunde vara med på sista året för max. 12 men ville inget av det, så nu är det bättre.
  • Handelstanken
    Nykär15 skrev 2016-07-13 13:27:46 följande:
    Njae datorer har jag inte sett några här, mest spel, böcker osv.
    Här har de både PC och ett skåp fullt med bärbara, de låser in på nätterna.
  • nernu

Alltså va? Har 12-åringen någon funktionsnedsättning eller varför är hon på fritids? För att du är nojig för "fula gubbar i villaområde"? Skämtar du? 

Du tror inte att det kan vara en ide att lära henne att underhålla sig själv istället? Ont i benen? Det var det dummaste...

• viseversa

Kanske för att det inte finns personal nog för att ungarna själva ska få välja. Det behövs då personal till både dom som stannar kvar och dom som åker mao räcker det inte. Inte speciellt svårt att räkna ut tycker då jag!

• Handelstanken
    viseversa skrev 2016-07-13 18:21:23 följande:
    Kanske för att det inte finns personal nog för att ungarna själva ska få välja. Det behövs då personal till både dom som stannar kvar och dom som åker mao räcker det inte. Inte speciellt svårt att räkna ut tycker då jag!
    Det jag svarade
  • Handelstanken
    nernu skrev 2016-07-13 13:44:52 följande:
    Alltså va? Har 12-åringen någon funktionsnedsättning eller varför är hon på fritids? För att du är nojig för "fula gubbar i villaområde"? Skämtar du? 

Du tror inte att det kan vara en ide att lära henne att underhålla sig själv istället? Ont i benen? Det var det dummaste...
    Vi har Eftis för större barn här som det står i tråden, under sommaren hopslaget med Fritids, så syskonen är på samma nu. Hon har HFA som jag skrev, går i liten klass och bör även vara med andra i Eftis, där de bara har saker för större barn. Hemma blir det med 2 skärmar eller läsa bok. Där har de aktiviteter.

Skolan varnar återkommande om fula gubbar någon sett så de skriver om Säker skolväg, att inte gå ensam etc. Det har vi löst.

Lilla pojken som är aktiv och hoppar etc, kan få ont i ett ben ibland.

Det är bra om man läser en tråd innan man svarar :)

Idag var båda på 2 museer och var nöjda, imorgon ska de till Parkleken så hon stannar hemma.

På fredag ska se baka och ha gympa.

Så vi har det bra och rådens fråga är utredd och klar.
  • Handelstanken
    kattman skrev 2016-07-13 20:50:46 följande:
    är ts efterbliven?
    Nej du, jag är förtänksam. Dotterns HFA är HögFungerande Autism så hon är superintelligent och gillar inte störiga skitungar i en större klass. Ingen Särskola som dom har också, tvärtom.
  • mammalovis

Fast nu får du väl tänka till, vilket är roligast, att stanna kvar på skolan och leka varje dag eller att faktiskt få komma iväg och se någon annan miljö, även om det är parkleken? Just att de kommer iväg borde rimligtvis vara en förmån.

Sedan att allt inte passar din dotter kanske inte är så konstigt med tanke på både ålder och att hon har ett funktionshinder. De flesta barn slutar ju fritids tidigare även om de brukar få vara upp till 12-årsåldern.

Om barnen tycker det är jobbigt att gå behöver de kanske bättre skor.

Handelstanken skrev 2016-07-13 01:12:44 följande:
    Det kan kallas Fritids istället och alla vill inte släppa hem barnen ensamma i ett villaområde där man har noja på fula gubbar återkommande.

På sommaren ser dom ut att ha för mkt personal här, annars är det lite sämre ibland.
    Att de helt plötsligt har för mycket personal på sommaren är ju inte konstigt, då fler gör som ni, anmäler för att sedan inte dyka upp och då hjälper inte framförhållningen med dagen innan när aktiviteten inte passar, utan personalplaneringen görs senast i maj för hela sommaren. Samma fenomen på förskolan med en massa barn som inte dyker upp när de ska.
  • Handelstanken
    mammalovis skrev 2016-07-13 21:58:49 följande:
    Fast nu får du väl tänka till, vilket är roligast, att stanna kvar på skolan och leka varje dag eller att faktiskt få komma iväg och se någon annan miljö, även om det är parkleken? Just att de kommer iväg borde rimligtvis vara en förmån.

Sedan att allt inte passar din dotter kanske inte är så konstigt med tanke på både ålder och att hon har ett funktionshinder. De flesta barn slutar ju fritids tidigare även om de brukar få vara upp till 12-årsåldern.

Om barnen tycker det är jobbigt att gå behöver de kanske bättre skor.

Att de helt plötsligt har för mycket personal på sommaren är ju inte konstigt, då fler gör som ni, anmäler för att sedan inte dyka upp och då hjälper inte framförhållningen med dagen innan när aktiviteten inte passar, utan personalplaneringen görs senast i maj för hela sommaren. Samma fenomen på förskolan med en massa barn som inte dyker upp när de ska.

Dom är inte alls i skolan, det är andra lokaler vid en annan skola. Parkleken passar inte 12 år men 8 så ena ska dit imorgon eö. Att bara åka till Vasaparken är en upplevelse i sig, om man har det dötråkigt, men det blir så där om man stannar för länge. De gillade inte Polismuseet idag men idrottsmuseet intill för det var aktivt.

Hon har inget funktionshinder och just här är de generösa med Eftis för de stora tills de byter skola och vi betalar för det.

Att de måste vara många på långa utflykter kan jag förstå, men är det inte till parken här, då måste man vara snabb att hämta innan de ska gå. Min kille får ont i ett ben och är inte konstigt då han gillar att hoppa.

Men min fråga är utredd så nu ska jag göra annat.

Svar på tråden Varför är utflykter obligatoriska i Fritids?