Inlägg från: Handelstanken |Visa alla inlägg
  • Handelstanken

Varför är utflykter obligatoriska i Fritids?

Barnen vill inte följa med på allt som kan vara långt att gå till etc. Men "alla måste följa med".
    Risk att för många inte följer med, svårt att planera eller vad?

• Svar på tråden Varför är utflykter obligatoriska i Fritids?
  • Handelstanken
    Fru Ve skrev 2016-07-12 18:43:53 följande:
    Det är ju väldigt många barn där och lite personal. Funkar inte med utflykter om vissa inte ska med kan jag tänka mig. På min sons fritids gör personalen så gott de kan men verksamheten är torftig. Försöker undvika fritids i den mån det går tyvärr.
    Bättre att leka med andra barn än sitta hemma och hänga säger vi. Här åker dom till stan och allt möjligt med båt etc.
  • Handelstanken
    Alexi skrev 2016-07-12 21:12:36 följande:
    Jag har tvärtom stört mig på att de låtit barn stanna kvar och göra ingenting istället för att följa med tex till en lekplats.

Varför vill du att dina barn ska få sitta still och slöa istället för att röra sig ute?
    En del passar inte dom att göra
  • Handelstanken
    Lia4 skrev 2016-07-12 22:03:15 följande:
    Var menar du med att det inte passar dom att göra?
    Att besöka samma park gång på gång blir tråkigt i längden är ett fall.

Osäker även på om Vasaparken i Sthlm är något en hel dag för 12-årig tjej, däremot lilla killen.
  • Handelstanken
    Lia4 skrev 2016-07-12 23:06:15 följande:
    Men hur tror du det skulle se ut om alla föräldrar gick in och hade åsikter om vart fritids gör sina utflykter? Och tänk 25 stycken som säger "att det där utflyktsmålet passar inte mitt barn"?
    Det funkar ju inte. Klart det är bättre de går till en park de varit i flera ggr tidigare än att de sitter stilla kvar på fritids.

Släpp vad de gör på fritids. När de är där är det det som gäller.
    Dom har valet att vara hemma med mormor och Fritids sköter sig bra. Den lilla leker alltid där men den stora vill mest sitta med dator och kan göras hemma så hon går hem efter lunch.
  • Handelstanken
    Lia4 skrev 2016-07-12 23:42:52 följande:
    Då förstår jag inte alls problemet.
    Mormor är inte alltid här och för de som jobbar blir det knepigt om alla aktiviteter är tvång fast det inte är skolplikt då.
  • Handelstanken
    Alexi skrev 2016-07-12 23:54:38 följande:
    Men varför är ens en tolvåring på fritids om hen inte gillar aktiviteterna? I den åldern går väl i princip inga barn på fritids?
    Det kallas Eftis för dom och Fritids för den mindre, hopslaget över sommaren. Behöver vara med andra barn istället för att sitta ensam hemma i villan med sina skärmar.

De vill gå på 2 museer imorgon och åka till stan på torsdag, ev. baka och gympa på fredag. Men jag vill veta vad dom gör så den stora inte ledsnar.
  • Handelstanken
    Rani skrev 2016-07-13 00:42:36 följande:
    Eftis är ju helt frivilligt. De erbjuder en aktivitet för barnen. Passar inte den aktiviteten så behöver de inte gå dit. Det är ju en frivillig efter-skolan-klubb för stora barn. Det säger ju sig självt varför varje barn knte kan göra det hen vill. Självklart annordnar de EN aktivitet och barnen erbjuds att vara med på den.
    Fritids är också frivilligt men de får inte vara kvar.
  • Handelstanken
    Rani skrev 2016-07-13 00:42:36 följande:
    Eftis är ju helt frivilligt. De erbjuder en aktivitet för barnen. Passar inte den aktiviteten så behöver de inte gå dit. Det är ju en frivillig efter-skolan-klubb för stora barn. Det säger ju sig självt varför varje barn knte kan göra det hen vill. Självklart annordnar de EN aktivitet och barnen erbjuds att vara med på den.
    Fritids är också frivilligt men de får inte vara kvar.
  • Handelstanken
    Rani skrev 2016-07-13 00:51:51 följande:
    För att resten av gruppen går till parken. Barnen kan ju inte vara själva.

Det jag menar är att en 12-åring inte har något behov av barnomsorg. De erbjuds att komma dit om de gillar aktiviteterna. Annars kan de göra något annat. Man kan inte begära att eftis mitt i sommaren (semestertider-få personal och kanske även få barn) ska annordna olika aktiviteter och att barnen får välja. Det är nog inte praktiskt möjligt.
    De har gott om personal då Eftis och Fritids kör samma, så en grupp kan fotvandra och en vara kvar. Ska kolla det där för det är värre med skoltid, då kan de dra direkt efter skolan och måste hämtas innan. Min klagar på ont i benet.och är ingen soffpotatis precis.
Svar på tråden Varför är utflykter obligatoriska i Fritids?