Vad söker ni hos ett bageri/konditori?
Svara gärna på mitt formulär och har ni andra saker ni söker eller vill ge mer detaljerad feedback får ni gärna skriva det i kommentarerna här :)
Länk till frågeformulär:
doodle.com/poll/btimt2urvitfpymf
Svara gärna på mitt formulär och har ni andra saker ni söker eller vill ge mer detaljerad feedback får ni gärna skriva det i kommentarerna här :)
Länk till frågeformulär:
100% nötfritt!
Håller med!
Fika på stan innebär ett glas mineralvatten...
Finns det bär och grädde som man kan tjata sig till så är det spraygrädde med socker i...
Jag vill gärna ha fler glutenfria alternativ. Oftast finns bara chokladbiskvi, Budapest och macarons eller vad det heter. Jag är glutenintolerant.
Länk till frågeformulär:
Ett ställe där man kan köpa små goda mackor i storlek med en bulle. Ofta finns äckliga bakverk (jag gillar nästan inget fikabröd) eller jättemackor som ser goda ut men skulle räcka till en hel lunch. Är man då ute efter att fika finns inte mycket att välja på.
Många tankar om allergier märker jag.
Ja man kan inte garantera glutenfritt om man använder mjöl i samma lokal, men man får minimala spår i det man bakar.
Allt går inte att göra glutenfritt och nötfritt men mycket går att anpassa efter allergier.
Jag går i tankar om att starta ett café i framtiden där jag erbjuder folk att lägga beställning om man har allergier och vill ha en speciell sorts bakverk.
Ett café för mig har ett sortiment av bullar, bröd, fikabröd, bakverk, tårtor och småkakor.
En trevlig miljö där man känner doften av nybakta bullar och råvarorna smakar dom de ska... ex vanilj kräm ska smaka vanilj.. Man Ska Känna Smaken Av Den Frukt eller De bär Som använts I bakverket.
Jag funderar även att driva det efter temadagar... vad många inte vet är att det finns många fler dagar än fastlagsdagen, kanelbullens dag osv. Som ger en dag åt att hylla ett bakverk... ex mazarin dagen, gräddtårtans dag eller granatäpplets dag.
Svåraste som jag har märkt är att komma på ett namn samt att hitta en lokal :)
Många tankar om allergier märker jag.
Ja man kan inte garantera glutenfritt om man använder mjöl i samma lokal, men man får minimala spår i det man bakar.
Allt går inte att göra glutenfritt och nötfritt men mycket går att anpassa efter allergier.
Jag går i tankar om att starta ett café i framtiden där jag erbjuder folk att lägga beställning om man har allergier och vill ha en speciell sorts bakverk.
Ett café för mig har ett sortiment av bullar, bröd, fikabröd, bakverk, tårtor och småkakor.
En trevlig miljö där man känner doften av nybakta bullar och råvarorna smakar dom de ska... ex vanilj kräm ska smaka vanilj.. Man Ska Känna Smaken Av Den Frukt eller De bär Som använts I bakverket.
Jag funderar även att driva det efter temadagar... vad många inte vet är att det finns många fler dagar än fastlagsdagen, kanelbullens dag osv. Som ger en dag åt att hylla ett bakverk... ex mazarin dagen, gräddtårtans dag eller granatäpplets dag.
Svåraste som jag har märkt är att komma på ett namn samt att hitta en lokal :)
Ja inte den svenska ursäkten iallfall, med marängbottnar. Eller den andra som många använder sig av fluffiga bottnar med "hasselnötter".
Och ja jag har ätit den äkta. Långt mycket godare än fejken som vi har i Sverige.
Fluffiga chokladbottnar som man penslar med körsbärbrännvin (Kirchwasser), så använder man mellanlägg med grädde och körsbärsgele.
Ett tjockt lager med grädde som man täcker hela tårtan med och så garnera man sedan med choklad (riven eller chokladflak) och så skall det vara en band av körsbär.
Det finns en äkta variant som man inte ha kirchwasser med men i övrigt samma.
Små kakor. Allt för ofta är kakorna eller bullarna lagom för tre.