• Anonym (Peter)

Min tjejs son är mongo..

Hej!

Jag har träffat en ny tjej för ett tag sedan och är förstås glad över det. Jag har inga barn, men hon har en son sedan tidigare som mongo. Han är på sätt och vis en fin kille, men som ni förstår också jobbig. Jag har svårt att veta hur jag ska förhålla mig till honom och lyckas inte bedöma honom.

Nu sa jag till min tjej att jag vill helst träffa henne utan hennes son. Hon blev skitsur och stack hem. Tycker ni att detta förslag var så himla hemskt av mig? Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Min tjejs son är mongo..
  • Anonym (Jaha)

Och så var det fredag igen.............

• Anonym (60-talist)
    Anonym (Jaha) skrev 2016-07-09 01:22:12 följande:

Och så var det fredag igen.............

Och nu är det lördag
  • Anonym (Systeryster)

Att säga "mongo" är lika nedsättande och fel som att säga "nigger", "negro" eller "neger" liknande om afrikanska personer (vilket numera är fullständigt oacceptabelt iallafall i USA). Sen kan man inte råda över vad folk säger i sina egna hem såklart, men att kalla sin tjejs barn för mongo när han har Downs är i min värld så osmakligt att jag rekommenderar henne att dumpa dig på direkten. Hade du velat umgås med henne om barnet varit "normalt"? För om inte kanske du ska sluta träffa tjejer som har barn sen innan överhuvudtaget.

• ventilera mera
    Anonym (duff) skrev 2016-07-09 00:39:57 följande:

Vänta 10 år så är down syndron kränkade, kanske det kommande "rätta" benämningen blir latinska Morbus Down? Nog för snarlikt..

Eh får heta mongoloid sålänge.

Ja för det vore ju obeskrivligt ansträngande att behöva lära sig ett nytt ord om typ tio år, OM det, osannolikt nog, skulle hända.
  • Anonym (Blä)
    Anonym (Peter) skrev 2016-07-08 17:40:48 följande:

Jo, precis. Säger mongo till vardags som väl de flesta gör. Jag la inte fram det på ett negativt sätt eller så.

Som dom flesta? Vilken sten bor du under?
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (Peter) skrev 2016-07-08 17:31:12 följande:

Hej!

Jag har träffat en ny tjej för ett tag sedan och är förstås glad över det. Jag har inga barn, men hon har en son sedan tidigare som mongo. Han är på sätt och vis en fin kille, men som ni förstår också jobbig. Jag har svårt att veta hur jag ska förhålla mig till honom och lyckas inte bedöma honom.

Nu sa jag till min tjej att jag vill helst träffa henne utan hennes son. Hon blev skitsur och stack hem. Tycker ni att detta förslag var så himla hemskt av mig? Vad ska jag göra?

Nu är det så att ALLA barn till och från är jobbiga! Och om det är någon som är mongo så är det DU! Till tjejen: DUMPA!
  • Anonym (Mongolid)

Tror det är mest äldre människor som säger mongoLID, t ex. min mamma. Men det är ju som sagt mongolid, INTE mongo!

• sextiotalist
    Anonym (Peter) skrev 2016-07-08 17:44:51 följande:

Öh, vad är felet med det??

Inget ord jag hört användas sedan 70-talet. Ungefär i samma grupp som CP och Damp. Dvs ord man använder nedsättande
  • Anonym (Peter)
    DJkillen skrev 2016-07-08 18:09:00 följande:

Jag har en bror som är mongo och säger själv alltid mongo. Ser inget fel eller nedsättande med det. Har däremot svårt med ord som utvecklingsstörd, cp, freak och annat som han kallats :( Mongo är kort och bra. Och tydligt.

Tack för ett rimligt inlägg! Var verkligen inte tänkt att detta skulle bli en debatt om ordet...

Jag tycker inte det är fel att nån har barn, men man vill kanske umgås ibland utan barn? Speciellt ett barn med sådana här problem. Jag har funderat på om inte sonen borde bo på ett gruppboende istället där han kan bli omhändertagen av personer som förstår hon och kan få andra kompisar som är mongo?
  • Alaska096

Wow! Och du undrar varför hon blir förbannad på dig? Hon älskar sin son! Hon är uppenbarligen en bra mamma som vill ta hand om honom och om han nu har Downs syndrom, so what? Vill du inte umgås med sonen så får du väl säga det men att säga till en förälder att omplacera sitt barn? Exakt hur trodde du att hon skulle reagera? Och Downs syndrom innebär inte att någon har "problem", det är en genetisk avvikelse och inget sonen kan råda över. Gör slut med henne, du kan uppenbarligen inte acceptera hennes son eller livsval. Leta upp nån utan barn om du inte tycker om dem. Är inte heller förtjust i barn, tycker de är rätt jobbiga men är inte så korkad att jag blir ihop med nån som har barn då.

• BeautifulMoments
    Anonym (Peter) skrev 2016-07-09 17:23:09 följande:

Tack för ett rimligt inlägg! Var verkligen inte tänkt att detta skulle bli en debatt om ordet...

Jag tycker inte det är fel att nån har barn, men man vill kanske umgås ibland utan barn? Speciellt ett barn med sådana här problem. Jag har funderat på om inte sonen borde bo på ett gruppboende istället där han kan bli omhändertagen av personer som förstår hon och kan få andra kompisar som är mongo?

I Sverige bor inte barn på gruppboende. Har du fastnat i mitteln på 1900-talet?
    My life, My choice!
  • PixieP
    BeautifulMoments skrev 2016-07-09 19:20:08 följande:

I Sverige bor inte barn på gruppboende. Har du fastnat i mitteln på 1900-talet?

Det märks tydligt att du inte har en aning om hur det ser ut ute i Svedala.

Gruppboende är jättevanligt.
  • Anonym (Jaha)

[quote=76784742][quote-nick]PixieP skrev 2016-07-10 00:53:43 följande:[/quote-nick]

[/quot

NEJ! Inte för barn. Bara vuxna. Alla barn även de med funktionsnedsättning behöver sina FÖRÄLDRAR. Snacka om att inte veta hur det ser ut i Svedala. VAR finns det gruppboende för barn?

• PixieP

Jag har inte pratat om barn, och såg inte att du gjorde det heller.

• Anonym (Läs mer)
    PixieP skrev 2016-07-10 01:18:23 följande:

Nej, men det var nog underförstått eftersom TS vill att barnet ska bo på gruppboende. Litet tips är att lösa mer en ett inlägg.
  • BeautifulMoments
    PixieP skrev 2016-07-10 01:18:23 följande:

I mitt inlägg som du citera stog det även barn....
    My life, My choice!
  • BeautifulMoments
    PixieP skrev 2016-07-10 00:53:43 följande:

Det har tydligen inte du heller om du tror det är barn som bor på dem...
    My life, My choice!
Svar på tråden Min tjejs son är mongo..