• Anonym (Peter)

Min tjejs son är mongo..

Hej!

Jag har träffat en ny tjej för ett tag sedan och är förstås glad över det. Jag har inga barn, men hon har en son sedan tidigare som mongo. Han är på sätt och vis en fin kille, men som ni förstår också jobbig. Jag har svårt att veta hur jag ska förhålla mig till honom och lyckas inte bedöma honom.

Nu sa jag till min tjej att jag vill helst träffa henne utan hennes son. Hon blev skitsur och stack hem. Tycker ni att detta förslag var så himla hemskt av mig? Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Min tjejs son är mongo..
  • Aniiee
    Aikido skrev 2016-07-08 17:59:22 följande:
    Jag måste erkänna att jag använder det i stort sett dagligen om mina medtrafikanter. Med och med... nåja.
    I misswrote. Skulle ha skrivit: "Mongo har väl ingen över 14 sagt om personer med Downs Syndrom på minst 15 år".
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Anonym (60-talist)

Jag säger spontant mongo eller mongoloid men försöker alltid tänka mig för och säga DS istället.
    När jag pratar hemma och med folk som känner mig blir det oftast mongo.

Det är verkligen inte för att vara elak man säger mongo/mongoloid utan för att det var det gängse uttrycket förr.

Jag känner betydligt yngre människor som också säger mongo utan att vara elaka men visst är DS den rätta benämningen egentligen.

Att ha ett förhållande med en person vars barn aldrig kommer att kunna leva ett självständigt vuxet liv har aldrig varit ett alternativ för mig.

• BeautifulMoments
    Anonym (Nina) skrev 2016-07-08 17:45:34 följande:

Det är det enda alternativet tycker du? Inte träffas utan barnet? Mitt ex hade barn. Efter ett tag träffade jag honom de veckor han inte hade barnen. Jobba gör jag i veckorna inte på fritiden. Inte för att jag behövde hjälpa till med dom men jobbigt ändå. Dom var aldrig stilla eller tysta.

Det verkar ju ha fungerat jättebra eftersom det är ett ex.

Ja jag anser att det enda sättet att ha en relation med någon som har barn är att respektera barnen och ha en bra relation med dem.
    My life, My choice!
  • Anonym (Nina)
    BeautifulMoments skrev 2016-07-08 19:01:09 följande:

Det verkar ju ha fungerat jättebra eftersom det är ett ex.

Ja jag anser att det enda sättet att ha en relation med någon som har barn är att respektera barnen och ha en bra relation med dem.

I modern tid är det inte jätteovanligt att ha ex. Det anses inte som ett stort misslyckande direkt. Jag orkade inte med att ha en kille med barn så jag gjorde slut. Efter det har jag aldrig blivit tillsammans med någon som har barn igen!
  • BeautifulMoments
    Anonym (Nina) skrev 2016-07-08 19:31:15 följande:

I modern tid är det inte jätteovanligt att ha ex. Det anses inte som ett stort misslyckande direkt. Jag orkade inte med att ha en kille med barn så jag gjorde slut. Efter det har jag aldrig blivit tillsammans med någon som har barn igen!

Intressant att det är så du tolkar inlägget. Jag har ingen åsikt om att ha ex. Jag har en åsikt om att det inte fungerar att va tillsammans med någon som har barn när man inte kan respektera eller skapa en relation till barnet. Du bekräftar ju även det här vilket är intressant då du först mena på att en lösning var att inte träffa barnet, vilket jag inte anser det är. Bättre är att komma med tips om vad man själv också anser fungerar.
    My life, My choice!
  • Alvina

Mongo? Seriöst, vad är det för fel på dig? Tror du på allvar att den nedsättade benämningen fortfarande används? Snälla du, folk kommer att ta dig för en idiot om du säger det ordet offentligt. Det heter Downs syndrom, ingenting annat.

• Anonym (Hmm)
    Alvina skrev 2016-07-08 23:16:19 följande:

Mongo? Seriöst, vad är det för fel på dig? Tror du på allvar att den nedsättade benämningen fortfarande används? Snälla du, folk kommer att ta dig för en idiot om du säger det ordet offentligt. Det heter Downs syndrom, ingenting annat.

Håller med
  • Anonym (duff)

Vänta 10 år så är down syndron kränkade, kanske det kommande "rätta" benämningen blir latinska Morbus Down? Nog för snarlikt..
    Eh får heta mongoloid sålänge.

• Anonym (60-talist)
    Anonym (duff) skrev 2016-07-09 00:39:57 följande:

Vänta 10 år så är down syndron kränkade, kanske det kommande "rätta" benämningen blir latinska Morbus Down? Nog för snarlikt..
    Eh får heta mongoloid sålänge.

Här har du faktiskt en STOR poäng!
Svar på tråden Min tjejs son är mongo..