• Anonym (Jag)

Behöver tid UTAN hans barn!

Hur ska jag få sambon att förstå att jag behöver tid UTAN hans barn? Vilda barn på 6 och 8 år. I sommar skulle vi ha 3 veckor semester på samma gång. Barnen skulle vara här på 2 av hans veckor, alltså 1 vecka av våra 3 tillsammans. Men nu blev det plötsligt ändrat då mamman bestämde sig för att resa bort. Nu har vi dem 2,5 veckor av 3. Alltså vi får inte mera ledigt än en vanlig helg. Jag vill inte passa upp hans barn på min semester, så jag sa till på jobbet att jag tar en vecka mindre semester då. Sambon blev sur och tycker att jag borde vilja umgås med barnen.. Men hur mycket semester är det då de väcker oss 6.00 varje morgon, de klarar ingenting själv så ALLT måste man hjälpa dom med. Det e ju mera jobb hemma än på det riktiga jobbet!

Jag hade ju sett fram emot att för en gångs skull få lite extra uppmärksamhet av sambon, att inte ha ungarna hängande efter hela tiden. Att få känna att jag är viktigast en stund. Är så himla besviken!!

Har levt ihop med dom i 4 år. Samma sak varje semester. Jag förstår ju att han vill ha dem så mycket som möjligt men han borde ju också förstå att jag kanske vill få lite tid med honom utan barnen!

• Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!
  • nihka
    Anonym ((&)) skrev 2016-07-03 17:25:08 följande:
    Läs ditt eget inlägg o inse hur fånig du är nu
    Tycker du att det är fånigt att pappan ska vara hemma och ta hand om sina barn på egen hand? Tror du inte han klarar det?
  • Anonym ((&))
    Ess skrev 2016-07-03 17:34:35 följande:
    För att jag tycker ts ska skaffa sig råg i ryggen och "ge igen" för den sabbade semestern och all tid hon lagt ner på att barnvakta för att de skulle spara ihop till denna semester som han bara pissade på.
    Varför citerar du då mig som endast hakat upp mig på att barnet får gå med bajs i rumpan när denne är själv med ts ?
  • Anonym (Tja)

Jag lever i en kärnfamilj med min man och våra två barn. Barnen är oerhört krävande och jag och min man har i princip ingen tid för oss själva. Det är väldigt påfrestande på förhållandet. Tråkigt, men så är det.

Ibland försöker vi fixa barnvakt för att kunna gå ut och äta bara jag och min man. När det väl blir av är det underbart. Ibland får det dock ställas in, barnen bli sjuka eller barnvakten får förhinder. Det suger! Men sånt är livet med barn. Under flera års tid så har vi inget annat val än att sätta barnens behov före våra egna.

När det gäller ens egna barn så är det här (för det mesta) självklart.

När det gäller bonusbarn så börjar många resonera annorlunda. Man hör argument som 'de är inte mina barn', 'de är inte mitt ansvar', 'jag behöver paus', 'vi hade faktiskt planerat annat' osv. Visst, mycket av det här är sant. MEN, det är faktiskt såhär livet är med barn. Har man valt att gifta in sig i en familj där barn redan finns så får man liksom de här sakerna på köpet även om man inte vill.

visst kan man skylla på barnens mamma i det här exemplet, men det är precis likadant i en kärnfamilj. Ens partner tar kanske inte alltid det ansvar man hade tänkt sig, vissa relationer funkar bättre än andra. Det är likadant med ens partners ex, visa har ex som tar mycket ansvar och alltid ställer upp, andra har horribla ex som gör allt för att förstöra. Man kan liksom inte bara gå och välja en ny partner och tro att allt bara ska flyta på smärtfritt. Det kommer på köpet tyvärr.

Visa barn är svårare än andra och kräver mycket. Visa ex är svårare än andra.

Men kan man inte hantera några jobbiga år med eventuellt 'förstörda' planer, ja då kanske man bör söka en partner som inte har barn...

• Anonym (Herregud)
    Anonym ((&)) skrev 2016-07-03 17:28:39 följande:
    Jag har aldrig sagt att hon är en dålig bonusmamma bara att det är konstigt att hon låter barnet gå med bajs i rumpan av princip
    Om en åttaåring inte vill torka sig själv i arslet får han ta konsekvenserna av det. Det är ett skolbarn vi pratar om här och ingen bebis.
  • Cadencee
    Anonym ((&)) skrev 2016-07-03 17:28:39 följande:
    Jag har aldrig sagt att hon är en dålig bonusmamma bara att det är konstigt att hon låter barnet gå med bajs i rumpan av princip
    Det är väl isåfall pappan som låter barnet göra det? Hon säger bara att hon inte torkar punkt slut och där förstår jag henne. När han vet hur saker ligger till så får han se till att det funkar, ej TS ansvar. Och som sagt, barnet kan torka sig så är inget fel i att TS låter bli..
  • nihka
    Anonym (Mamman) skrev 2016-07-03 17:29:07 följande:
    Varför kan ni inte resa MED barnen? Dom är små och somnar tidigt, ni har all tid i världen
    Jaaa! Det är bara för TS och pappan att resa till samma ställe som mamman och lämna barnen hos henne så kan hon lägga barnen tidigt. Sedan har mamman all tid i världen. TS kan sedan assistera mamman med plasthandske och papper
  • Anonym ((&))
    Cadencee skrev 2016-07-03 17:42:59 följande:
    Det är väl isåfall pappan som låter barnet göra det? Hon säger bara att hon inte torkar punkt slut och där förstår jag henne. När han vet hur saker ligger till så får han se till att det funkar, ej TS ansvar. Och som sagt, barnet kan torka sig så är inget fel i att TS låter bli..
    Jo jag har förstått att du tycker så . Vet dock inte hur pappan ska kunna lösa det om man inte är hemma
  • Cadencee
    Anonym (Tja) skrev 2016-07-03 17:38:43 följande:

Jag lever i en kärnfamilj med min man och våra två barn. Barnen är oerhört krävande och jag och min man har i princip ingen tid för oss själva. Det är väldigt påfrestande på förhållandet. Tråkigt, men så är det.

Ibland försöker vi fixa barnvakt för att kunna gå ut och äta bara jag och min man. När det väl blir av är det underbart. Ibland får det dock ställas in, barnen bli sjuka eller barnvakten får förhinder. Det suger! Men sånt är livet med barn. Under flera års tid så har vi inget annat val än att sätta barnens behov före våra egna.

När det gäller bonusbarn så börjar många resonera annorlunda. Man hör argument som 'de är inte mina barn', 'de är inte mitt ansvar', 'jag behöver paus', 'vi hade faktiskt planerat annat' osv. Visst, mycket av det här är sant. MEN, det är faktiskt såhär livet är med barn. Har man valt att gifta in sig i en familj där barn redan finns så får man liksom de här sakerna på köpet även om man inte vill.

visst kan man skylla på barnens mamma i det här exemplet, men det är precis likadant i en kärnfamilj. Ens partner tar kanske inte alltid det ansvar man hade tänkt sig, vissa relationer funkar bättre än andra. Det är likadant med ens partners ex, visa har ex som tar mycket ansvar och alltid ställer upp, andra har horribla ex som gör allt för att förstöra. Man kan liksom inte bara gå och välja en ny partner och tro att allt bara ska flyta på smärtfritt. Det kommer på köpet tyvärr.

Men kan man inte hantera några jobbiga år med eventuellt 'förstörda' planer, ja då kanske man bör söka en partner som inte har barn...

Jag tror TS tänkt annorlunda om mamman tex vart sjuk eller liknande. Men nu "hittade" hon en semesterresa som hon tyckte passade. Då hade jag också blivit förbannad om jag fått avboka min resa för HON vill åka på resa. Sådant får man prata om mycket tidigare tex i våras när de planerade semestern.
  • smulpaj01
    Anonym (Tja) skrev 2016-07-03 17:38:43 följande:

Detta är troligen det bästa inlägg jag läst hör på fl.

Jag lever i styvfamilj sen 9 år men jag älskar hans fina ungar! Han är pappa till mitt barn! Det är ända sättet att få det att fungera tror jag?!
  • Cadencee
    Anonym ((&)) skrev 2016-07-03 17:45:40 följande:
    Jo jag har förstått att du tycker så . Vet dock inte hur pappan ska kunna lösa det om man inte är hemma
    Då får ju barnet lösa det. Hen är 8 år och inget litet barn. Som någon skrev ovan: eftersom hen KAN torka sig men VILL inte så får ju barnet ta konsekvensen. Hade vart skillnad på ett mindre barn som inte KAN torka sig själv. Då hade det varit grymt av TS.
Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!