Överförd oro och rädsla från förälder
Jag upplever att min mamma är nojig, ängslig och rädd för världen. Låser dörren med dubbla lås när hon är hemma, går över till andra sidan gatan när det kommer någon mötandes på trottoaren när hon är på väg hem på kvällen, pratar ofta om "skumma typer" som hon har sett någon stans på stan etc.
Jag är alltså vuxen och ska nu själv få barn och vill inte överföra rädsla och oro till honom eller henne.
Jag menar att hennes beteende är grundat i rädsla, oro och katastroftankar - en rädsla för världen - och jag upplever att hon överbeskyddar mig och har gjort det sedan jag var liten vilket har fått konsekvenser som att jag inte litar på min inre kompass.
"Klättra inte där, akta dig så att du inte halkar, se dig för i trafiken, lägg ner plånboken längre ner i väskan så att ingen tar den, folk kan ta sig in genom fönstret när man ligger och sover med öppet förutser etc."
Jag har också blivit ängsligt lagd men jag jobbar mycket för att inte låta änsligheten ta över och jag menar att min mamma borde börja göra detsamma - och börja lita på att majoriteten av alla människor har goda intentioner.
Att hela tiden gå runt och tänka att det finns människor ("den där skummisen på bussen") som har onda avsikter är ju tärande.
Min mamma menar att hennes oro och ängslighet är normal och att det handlar om sunt förnuft - jag menar att den är begränsande och stjälper mer än hjälper - både för henne själv och för mig.
Jag tycker att det är jättejobbigt och försöker nu prata med henne om det, går sådär.
Hur ser ni på det här? Eftersom jag själv ska bli förälder tänker jag en del på min egen uppväxt och "uppfostran" och föräldrarelationer överlag just nu.