Inlägg från: Anonym (kr) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kr)

Dottern smet ut inatt

Hjalmarindo skrev 2016-06-25 21:51:25 följande:
    Oj, jaha. Vi har nog vuxit upp på olika sätt tror jag. Det fanns väl ca 8000 gymnasieungdomar i staden där jag växte upp. Många av mina vänner bodde dessutom på landet och umgänge planerades i förväg för att passa bussar, övernattning etc. Att åka ut på måfå för att hitta någon att hänga med gjorde man inte. Det kan ju förklara en del i våra olika inställningar!
    Absolut om det krävs planering
  • Anonym (kr)
    Hjalmarindo skrev 2016-06-25 22:04:43 följande:
    Vad bra! Det är bara så svårt att föreställa sig något sånt idag när ungdomsarbetslösheten är så hög. Att få jobb som 15-åring var redan när jag var ung omöjligt. Praktik fick väl de värsta "soc-fallen", om de hade tur... :-/

Vill bara säga att jag inte heller var hårt hållen. Gick ut så gott som varje helg. Jag liftade riket runt som tonåring. Men föräldrarna visste vem jag reste med, vart och vilken dag jag skulle vara hemma igen.
    Vi har ett familjeföretag
  • Anonym (kr)
    Hjalmarindo skrev 2016-06-25 22:19:08 följande:

Förlåt om jag kapar tråden lite. En fråga till (kr): hur stor ort växte du upp i, vad gjorde ungdomarna som hängde ute och som man kunde hitta om man gick ut lite planlöst?

Det här är så främmande fenomen för mig! Vi gick alltid på lokal (tex klubb på kvällen, café på dagen) eller satt hemma hos någon och åt och snackade, typ. Aldrig ute.

Bor i Tyresö o är uppväxt här
  • Anonym (kr)
    Hjalmarindo skrev 2016-06-25 22:27:21 följande:
    Ok, ett ställe jag känner till lite faktiskt! Vad gjorde ni när ni var ute?
    Kunde sitta i en park i stan o snacka tex .
    Tog tunnelbanan in till stan o bara kollade läget .
  • Anonym (kr)
    Anonym (Sim) skrev 2016-06-26 09:06:16 följande:
    Låter ju lugnande...
    Inte direkt ett bra exempel för att det är bra att ungdomar får frihet att sköta sig själva.
    Varför skulle jag inte vara ett bra ex ? Barnet var planerat o jag hade ett stabilt förhållande o inkomst .
  • Anonym (kr)
    Anonym (Inte smita) skrev 2016-06-26 09:40:15 följande:

När min syster va i samma ålder och smet ut och inte lyssnade på mamma så sov mamma framför dörren varje natt. Hon skickade polisen på henne en gång när hon smet iväg flera mil till en annan stad, jo polisen i den staden hämtade henne och körde henne hem. En gång när syrran smet och hoppade på bussen på kvällen, körde mamma efter, fick tag på henne via mobil och sa att hoppar du inte av nästa hållplats så kommer jag på och hämtar dig. Mamma hade pyjamas och papiljotter i håret. Syrran gick av när hon såg att mamma klev av bilen. Min mamma kämpade som ett svin med att få bukt med syrrans smitningar och hennes mående. Vilket lönade sig. Det jag menar är att man gör det man behöver få att få bukt med problemet. Kanske dottern får byta rum så hon inte kan använda "smitardörren", kanske ni får bomma igen dörren om så behövs. Man gör det man behöver!

Så polisen hämtar 16 åringar som åkt ut utan föräldrars tillåtelse ? Undra på att dom är upptagen när man behöver dom .
  • Anonym (kr)
    sextiotalist skrev 2016-06-26 10:18:14 följande:

Jag hade nog funderat på varför min hypotetiska dotter valt att smita ut.

Varför hon inte kunnat berätta det. Sedan tycker jag att man måste våga lita på sin 16-åring och inse att världen vuxit i och med att de börjat gymnasiet.

Säkert för att hon är så hårt hållen så hon visste att hon inte fick om hon sa nått
  • Anonym (kr)
    Panduro skrev 2016-06-26 15:35:41 följande:

Jag tycker ni hakar upp er alltför mycket på flickans ålder. Problemet är att hon smet ut. Jag tycker att om man bor tillsammans som en familj så meddelar man att går ut och när man kommer tillbaka. Oavsett om man e 12, 16, 22 eller 42. Vanligt hyfs. Ts, be henne använda vanliga vägen och att hon åtm skriver en lapp eller något.

Så min man man ska väcka mig om jag sover om han får ett samtal om nån behöver hämtning då ? Mitt i natten ? Han är 43 haha
  • Anonym (kr)
    Panduro skrev 2016-06-26 15:35:41 följande:

Jag tycker ni hakar upp er alltför mycket på flickans ålder. Problemet är att hon smet ut. Jag tycker att om man bor tillsammans som en familj så meddelar man att går ut och när man kommer tillbaka. Oavsett om man e 12, 16, 22 eller 42. Vanligt hyfs. Ts, be henne använda vanliga vägen och att hon åtm skriver en lapp eller något.

Inte går jag ner i källaren till min 16 åring o talar om heller om jag åker till affären eller går ut med hunden eller om jag går till grannen en sväng
  • Anonym (kr)
    Hustru skrev 2016-06-26 17:59:43 följande:
    Men du är kanske tillgänglig på mobilen om någon skulle efterlysa dig!
    Ja oftast men nu handlade det om att man ska säga till när man går ut o vart man ska med vem
  • Anonym (kr)
    cupcakemom skrev 2016-06-26 17:39:04 följande:
    Om du vaknar och han är borta skulle du inte blir väldigt fundersam då? Själv skulle jag uppskatta att hitta en lapp i alla fall
    Nä varför skulle jag ? Han har ju knappast blivit bortrövad
  • Anonym (kr)
    Panduro skrev 2016-06-26 18:24:14 följande:
    En liten skillnad ändå på att gå ut med hunden och smita ut kl 2 på natten. Men okej, vi har alltid meddelat när vi går ut i min familj och det gör jag också nu med min sambo.
    Min hund behöver ut på natten ibland oxå , förstår inte varför man ska medels allt man gör för familjen
Svar på tråden Dottern smet ut inatt