Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

    Det sekulära samhället

    KillBill skrev 2016-07-06 19:38:58 följande:

    Om det är vänster att vilja stödja Sveriges minoritetsbefolkningar ja då har jag sannerligen hamnat rätt för mitt hjärta har alltid klappat för vänstern. Men säg mig, varför är det inte höger att vilja stödja exempelvis judar och tornedalingar? 


    Det handlar om prioritering, inte att vara mot minoriteter. Högern har traditionelt sett varit för mindre statlig makt och inflytande, mer individuellt ansvar och frihet, lägre skatt och mindre offentlig sektor. Häri ryms inte att stödja hit och dit med pengar och andra resurser, det är inte tillräckligt viktigt att satsa på för att acceptera högre offentliga utgifter och större administration samt att staten lägger sig i vad som borde vara individens frihet och ansvar.
    En traditionell högerpolitik skulle visserligen kunna låta religiösa friskolor få vara kvar, men då under förutsättningen att staten/kommunen inte betalar för det.

    Kort sammanfattat är typisk högerpolitik: Lägre skatt - Du väljer själv - Du betalar själv
    Kort sammanfattat är typisk vänsterpolitik: Hög skatt - Vi (staten/landstinget/kommunen/myndigheten) väljer/bestämmer - Vi (staten/landstinget/kommunen/myndigheten) betalar för allt (så länge pengarna räcker)

    De enda bland högern som skiljer sig från detta är KD och då enbart när det handlar om religion (främst den kristna läran) eftersom KD har religion/kristendom som profilering och hamnar därmed högre i prioritet på deras agenda.
    KillBill skrev 2016-07-06 19:38:58 följande:

    Vem tusan vill vara höger om högerpolitik är att vara emot minoriteter? Du?


    De som är för mer individuell frihet och ansvar samt lägre skatter brukar föredra högern.


    Jag är för en balans. Går man för långt i det ena eller andra hållet blir det absurt.

    Man kanske inte ska lägga flera hundra tusen i bidrag till Föreningen för samisktalande rödhåriga och småväxta laestadianer och hundratals likvärdiga organisationer när tiotusentals pensionärer lider av brister i vård och omsorg, stadens gator förfaller eller för tredje mandatperioden i rad skjuter upp renoveringen av kommunens två högstadieskolor som är nära randen att dömas ut. Samtidigt kanske det är värt att alla betalar skatt så att Lisa som drabbas av MS i 30 år ålder kan fortsätta leva ett någorlunda värdigt liv så länge det går.

    För mig handlar inte frågan om religiösa friskolor om minoriteter utan om det fyller ett behov som motiverar att offentliga medel nyttjas. Man går här ut i perforin där det inte längre är tydligt vad det offentliga ska satsa på och inte. Ingen av de religioner det handlar om är små, undanskuffade, saknar resurser, saknar möjligheter till att finnas och verka, utan det handlar enbart om kombinationen religion och skola (den vanliga obligatoriska grundskolan samt förskola). Jag kan inte se hur detta skulle vara så prioriterat att vi som inte tror ska vara med och betala detta. Jag kan inte se det nödvändiga ens för troende att gå i en skola med religiös inriktning. Dessutom är jag rätt säker på att det främst handlar om val föräldrar gör efter egen tro snarare än ett val och ett behov hos barn. Av samma skäl vill jag inte vara med att betala för en skola som ser ut som ett Disney-sagoslott för att några föräldrar vill det.


  • Tom Araya
    Anonym (*) skrev 2017-01-08 22:38:09 följande:
    Och gillar du inte religiösa skolor, skicka inte ditt dina barn...
    ...eller bara ta bort dem. De fyller ingen funktion som samhället ska ställa upp på.

  • Tom Araya
    KillBill skrev 2017-01-09 07:10:59 följande:
    Lika lite som religiösa ska bry sig om det som är listat ovan borde du bry dig om människor som tyr sig till någon religion.
    På individnivå bryr jag mig inte om att människor tyr sig till religion, men när det kommer till nyttjande av offentliga resurser och hur människor påverkar varandra så bryr jag mig för då är det lätt att man svävar iväg från grundtanken med religionsfrihet.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2017-02-08 10:01:07 följande:

    De som värnar det sekulära samhället bör bekämpa SDs moralkonservativa/kristna politik, exempelvis SDs vilja att kraftigt inskränka kvinnans rätt att själv besluta om en abort.

    www.dn.se/nyheter/sverige/lakarkritik-mot-sankt-abortgrans/


    Absolut!
    Jag är visserligen moralkonservativ och står KD rätt nära i en del åsikter, men just den religiöst präglade moralen ger jag inte mycket för.
  • Tom Araya

    Här är en debattartikel som tydligt pekar ut flera orsaker till att jag förespråkar att vi helt upphör med samhällets stöd till religiösa organisationer.


    Okej med svenska bidrag, men inte värderingarna
    Det verkar som om de som ska motverka fobier själva lider av allvarliga fobier. Inga bidrag beviljas i syfte att motvekra salafisternas fobier mot kristna, judar eller ateister, skriver Mohamed Omar.

    samtiden.nu/2016/07/okej-med-svenska-bidrag-men-inte-varderingarna/
  • Tom Araya
    Palestrina skrev 2017-10-10 12:52:42 följande:
    Varför inte? Det finns många muslimer i Sverige, är det inte en bra sak med ett dokument som hjälper vårdpersonal att förstå vilka kulturkrockar som kan uppstå och hur man kan erbjuda ett bra bemötande av patienterna? Jag ser det inte som "muslimska krav" på den svenska sjukvården. Vilket är problemet?

    För att motverka kulturkrockar bör man satsa mer på integration, inte att anpassa en i grunden sekulär verksamhet efter andra kulturer baserad på religiös tro.

    Denna skrivelse skattefinansierad. Att använda skattemedel till att föra fram religiösa människors önskemål och behov enligt deras tro gentemot en myndighet är inte vad som ligger i majoriteten av skattebetalares intresse och behov och kan anses vara en prioriterad utgift för skattemedel.
    Muslimsk tro är ett särintresse för muslimer och ska behandlas som det.

    Läser man sedan skriften framgår att man vill ha anpassning av vården och deras sätt att hantera patienter som ligger utanför vad som är vårdens huvudsakliga uppgift, vilken i sig är sekulär och så bör förbli.

    Man argumenterar för traditionella seder och ritualer utan någon som helst hänsyn till faktorer som talar mot att enskilda ska behöva utsättas för dem som  inte själva valt det, det kan vara både patienter och personal.
    Detta synsätt motsvarar inte det som finns allmänt inom samhället och inom vården utan är ett specifikt muslimskt synsätt vars proklamerande inte ska finansieras eller på annat sätt stödjas med skattemedel eller andra offentliga resurser i ett sekulärt samhälle.
    Ett bra exempel på det är avsnittet om omskärelse:


    24
    D I N M U S L I M S K A P A T I E N T

    .
    O M S K Ä R E L S E
    Omskärelse för pojkar bör ske så tidigt som möjligt
    . Bland muslimer anses det påbjudet att
    göra det från 7 dagar och framåt, men innan senast innan pojken blir myndig
    . En pojkes omskärelse kan vara en stor fest, inte bara för familjen, utan för alla släktingar och bekanta
    .
    Socialstyrelsen uppskattar att 2000-3000 omskärelser av pojkar görs i Sverige varje år. De flesta görs av religiösa eller kulturella skäl. Av dem omskärs mellan 1000 och 2000 utanför den ordinarie sjukvården. En av de största orsakerna till detta är många landsting inte erbjuder
    omskärelse idag. Därför väljer många muslimska föräldrar att låta göra ingreppet i sina forna hemländer under semestern. När landstinget inte erbjuder omskärelse så finns risken att okunniga, obehöriga träder fram och då kan det bli problem. Mer måste göras för att tillfredsställas
    detta behov. Omskärelse för flickor har inget stöd i Islam, däremot utförs det i vissa muslimska länder av kulturella skäl

     


    Det som ska åläggas vården och andra myndigheter är att erbjuda möjlighet för berörda att själva utöva sin tro, utan att det stör eller tar fokus från huvudverksamheten inklusive dess resurser, inkräktar på andras rättigheter eller stör andra (exempelvis inlagda patienter). Denna skrivelse sträcker sig långt utöver det.
    Så här mycket resurser betalade med skattemedel  är inte acceptabelt att använda till ett särintresse.

    Jag har förövrigt samma inställning till all religiös tro, inte bara muslimsk.

  • Tom Araya

    Vi borde satsa mindre på stöd till religiösa organisationer och mer på mer stöd åt organisationer som stöttar när folk vill lämna sin religiösa organisation.


    I New York växer stödorganisationer för ultraortodoxa judar som vill ta sig ur sina ofta sektliknande grupper. Den som lämnar riskerar förlora familj och barn. ?Eli? tillhör den ultraortodoxa gruppen chassider. ?Jag är på insidan, men jag kan träffa dig? skriver han i ett meddelande.

    www.svd.se/hogt-pris-for-ortodoxa-judar-som-vill-lamna-sin-tro


  • Tom Araya
    Anonym (Historia) skrev 2017-12-25 17:21:13 följande:
    Det är väl snarare sionism som är en toksekt, ortodoxa judar med religion som lära istället för nationalism har funnits i tusentals år. Bara för att ni bekämpar dom i den ockuperade staten betyder inte att dom inte existerar. Ortodoxa judar har tillsammans med araber muslimer och kristna bott tillsammans i tusentals år, tillskillnad från er avart som krigiskt verkat sedan 1800-talet.
    Sionism är en politisk inriktning, inte religiös.
  • Tom Araya

    Bra inlägg i debatten:


    Bassam Al-Baghdady: Sekulärfobi bland invandrare måste bekämpas
    Publicerad: 2018-03-31

    På många håll förgifter sekulärfobi stämningen. Enda sättet att bekämpa den är att satsa på öppenhet och folkbildning för nyanlända samt första och andra generationens invandrare. Vi får aldrig ge efter för kränkande och odemokratiska åsikter.
    ...

    asikt.dn.se/asikt/debatt/sekularfobi-bland-invandrare-maste-bemotas/

Svar på tråden Det sekulära samhället