Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

    Det sekulära samhället

    Tom Araya skrev 2016-06-13 16:59:44 följande:
    Ja, där står att Svenska kyrkan får 17 miljarder varav 11 miljarder är direkt finansierat genom kyrkoskatten från dess medlemmar. Det framgick inte av dina inlägg att den uppgiften fanns i dina länkar.
    Det är ändå större del medlemsfinansiering än de samfund som får bidrag helt utan medlemsfinansierad del.

    Enligt min linje borde Svenska kyrkan då få nöja sig med 11 miljarder.
  • Tom Araya
    ljuslykta skrev 2016-06-13 16:24:48 följande:
    Det finns även muslimska kvinnor som inte tar män i handen och inte heller det är i diskriminerande syfte. En väg att börja förstå varandra kan vara att lyssna på varandra, varför gör du så eller så, istället för att alltid vilja tro det värsta.  
    Vilken särbehandling är diskriminering och vilken är inte det, baserat på vilka motiv?
    Om jag tar kristna i hand men inte judar, är det godkänd särbehandling eller diskriminering?
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2016-06-13 17:32:31 följande:
    Varför just 11 miljarder?
    Därför att det var vad som angavs vara summan som drogs in via kyrkoskatten i en av de sidor du länkade till. Nu ser jag att siffrorna är olika på de olika sidorna du länkat till, men poängen är att jag anser att samfunden ska finansieras av dess medlemmar, inte av statliga bidrag vi alla varit med och betala via de obilgatoriska skatterna.
  • Tom Araya
    ljuslykta skrev 2016-06-13 17:33:02 följande:
    Om du berättar varför du tar kristna i handen men inte judar så beror det på din förklaring skulle jag vilja säga, jag är beredd att lyssna i alla fall och inte döma på förhand. Vill eller kan du inte berätta uppfattar jag det som diskriminering. 
    Om jag säger att orsaken är min religiösa tro, vad blir ditt svar?

    Sedan kan man ifrågasätta varför just religiös tro ska vara ett giltigt skäl när det egentligen handlar om synen på mäns och kvinnors roll, kroppskontakt över könsgränserna och sexualitet som präglats av den religiösa tron? Om jag har samma syn som icke troende, skulle det då inte vara okej?

    Man måste också vara klar över vilka gränser man har för när det är okej och inte att låta andra människor påverkas av en persons egna religiösa övertygelse.
    Det är lättare att vara konsekvent och säga nej till allt som av religiösa skäl avviker från hur de flesta gör gemtemot andra.

    Om religion och religiös tro är godkända skäl till avvikande beteende, behandling av andra människor, följa vissa regler mm så måste man också kunna definiera vad religion är.
  • Tom Araya
    Fräls oss från hatbidrag, Bah Kuhnke

    www.expressen.se/ledare/eric-erfors/frals-oss-fran-hatbidrag-bah-kuhnke/


     


     


    Barnet och rätten till religionsfrihet


    Från Pedagogiska magasinet 2014-11-20 20:15


    Rätten att slippa. Rätten att byta. Eller kanske förälderns rätt att fostra sitt barn i den egna traditionen. Att barn ska ha religionsfrihet är självklart. Men vad det egentligen innebär råder det skilda meningar om.


     


    www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2014/11/20/barnet-ratten-religionsfrihet


     


     


    Religionsfrihet kräver tolerans även av troende


    www.svd.se/religionsfrihet-kraver-tolerans-aven-av-troende

  • Tom Araya

    Kanske en idé för att komma ifrån problemen med dagens lagstiftning...


    Avskaffa lagen om religionsfrihet


    Publicerad 17 maj 2007 kl 09.11
    Uppdaterad 17 maj 2007 kl 09.15


     


    I praktiken existerar religionsfriheten inte i dag. Om den fungerade; skulle det då vara rätt att religiöst troende hade större friheter än icketroende?
    Lagen om religionsfrihet är i dag otydlig, motsägelsefull och kontraproduktiv.
    Frågan är: behövs lagen om religionsfrihet egentligen?
    Det skriver i dag musikern Björn Ulvaeus och sju andra akademiker, kulturpersoner samt företrädare för föreningen Humanisterna.


     


    www.expressen.se/debatt/avskaffa-lagen-om-religionsfrihet/

  • Tom Araya
    ljuslykta skrev 2016-06-25 17:27:08 följande:
    Jag ifrågasätter då vad din tro baseras på eftersom du kategoriskt utestänger just dessa människor som har en specifik religiös tro. 
    Utestänger från vad och på vilket sätt?
    ljuslykta skrev 2016-06-25 17:27:08 följande:
    Om du tänker integritet istället då så kanske det egentligen inte spelar så stor roll vad orsaken är eftersom det handlar om individens val hur man vill handla och inte utifrån en förutsatt norm som man förväntas följa?

    Så ja, om du inte vill hälsa på någon i handen så måste det vara ditt val, ingen kan tvinga dig till att göra det - du har även lagen på din sida som inte tvingar dig till en handling som du inte vill utföra.
    Att muslimer, kristna, judar e.t.c. gör och lever som de gör är för att någon har sagt att de är så det ska göras enligt deras tro, det är inte integritet utan snarare att avveckla den personliga integriteten.

    Även om man nu skulle räkna det som ett eget val så måste man också ta konsekvenserna av det, vilket exempelvis kan vara att avstå förtroendeuppdrag elle representativa uppdrag p.g.a. den övertygelse man har. Det är orealistiskt att tro eller resonera som att man i alla lägen ska kunna båda äta kakan och ha den kvar.

    Men visst ska det vara fritt att göra annorlunda, men inte villkorslöst.
    ljuslykta skrev 2016-06-25 17:27:08 följande:
    Det är kanske en förvånande känsla att inte alla hälsar som förväntat, men varför ska det behöva tolkas som att andra påverkas av religiös tro? Du blir väl inte muslim bara för att du möter en muslim eller att du påtvingas en tro bara för att du inte får en hand att hålla i när du hälsar? Det fungerar inte så med tro att den påtvingas någon när någon annan gör ett val. Du får däremot en insikt i att det finns andra tillvägagångssätt än det som du är van vid. I det här fallet handlar det om olika sätt att hälsa på och är inte mer komplicerat än så egentligen. 
    Om någon tar illa vid sig av att inte bli hälsad på på samma sätt som han brevid så är det såklart en påverkan av andra genom sin religiösa utlevelse (i och med att det är orsaken till den avvikande hälsningen i fallet).
    ljuslykta skrev 2016-06-25 17:27:08 följande:
    ''Avvikande beteende och behandling av andra''? 
    Vi har inget tvång att man måste bete sig på samma sätta alla vi som lever i samhället så om man nu anses bete sig avvikande (men inom lagens arm) så är det helt enkelt något som du får lära dig att leva med. Kanske du inte kan acceptera det, men ändå så blir du nöd och tvungen till att lära dig leva med det i din vardag. För du kan inte forma andra att vara eller bli som är enligt din norm och önskning. Likväl som ingen annan heller kan omforma dig. 

    Behandling av andra - självfallet ska vi behandla alla andra väl, tyvärr är väl  inte det alltid en självklarhet i vårt samhälle. Det sker mycket hemskheter som vi uppdateras i dagligen. Men målet måste ändå vara att vi ska kunna utgå från den ingrodda tanken att vilja andra väl och för allas bästa. Att vi vill väl och inte ont borde vara den mest närliggande tanken i detta.  
    Man ska nog undvika att hamna i situationer där man hälsar på personer om inte alla man hälsar på är bekväma med det avvikande sätt man har, vilket skulle kunna vara att ta kvinnor på brösten.

    Det är inte och ska inte vara förbjudet att avvika från gängse beteende (som exempelvis i detta fall), men det är rimligt att personer som avviker själva väljer bort situationer där avvikelsen blir svår att hantera för andra. Exempel på det kan vara förhållandet mellan religiös övertygelse och yrken inom vården.




  • Tom Araya
    Anonym (Emma) skrev 2016-06-27 10:19:08 följande:

    Staten betalar ut bidrag till alla möjliga sorters organisationer, inte bara religiösa sådana. Det är ju så om man vill ha en välfärdsstat av det slaget vi har i Sverige, att man via skattesedeln är med och finansierar en hel del saker som man varken bryr sig om eller någonsin kommer att ha nytta av, eller som man rent av ogillar. 


    Dock är pengarna Svenska kyrkan får till största del betalad som skatt genom medlemsskap som du kan välja bort, det gäller inga andra religiösa samfund eller organisationer utan de får bidrag som alla skattebetalare varit med att betala helt och hållet samt inte kan välja bort.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2016-06-27 16:46:26 följande:
    Hur kan du påstå att Svenska kyrkan skulle få mindre i bidrag än andra religiösa samfund när det förhåller sig tvärt om? Svenska kyrkan får både mest i bidrag och mest pengar via den kyrkoavgift som finansieras via frivilliga skatter.

    I inlägg #33 finns en tydlig sammasntällning över hur Svenska kyrkan är finansierad.
    Du läser inte vad jag skriver...
    Svenska kyrkan har större delen av sina bidrag finansierat genom skatten som endast dess medlemmar betalar, vilket inte gäller något annat religiöst samfund eller organisation.
Svar på tråden Det sekulära samhället