• saralopas

Hur börjar man bäst med gröt?

Tänkte inom några veckor börja ge mina tvillingflickor gröt.

Har köpt Nestle Mild Havregröt från 4 mån.

Hur börjar man bäst? ????

Står smakportion 2 msk vatten på paketet, ska man göra en sån och sen ge dom ca 1-2 tsk första gångerna och se?

Vilket mål på dagen är bäst att börja med?

Vill ju börja byta ut kvällsmålet till gröt så de ska sova längre/bättre, men ska man börja med smakportionen på dagen?

Räcker den smakportionen som ett mål då, även att de kanske bara äter en tesked? Eller ska de även få lite ersättning samtidigt?

Hur har ni andra gjort, dela gärna med er ????

Fruktpuré, har man detta som mellis framöver? Eller när?

Vill undvika att ha det på gröten från början då jag inte vill att de vänjer sig vid det söta först.

• Svar på tråden Hur börjar man bäst med gröt?
  • fantasy06

Jag gav hela den smakportionen utan problem.

Min BVC sköterska sa att man ska komplettera med ersättning/amning. Om barnet tex äter 100ml gröt (en portion gröt är 130 ml tror jag det står på förpackningen) så ska man komplettera upp till vad barnet normalt dricker. Tex 150 ml så då ska du ge 50 ml ersättning efteråt.

Vi har bytt ut målet vid kl 17. Sen får hon ersättning innan läggdags, nu är hon 6 mänader så då ska hon börja med välling istället :)

• Annelie 76

Så små ska inte äta mat istället för ersättning/bröstmjölk och det är inte alls säkert att det mättar längre. Min erfarenhet är att barnet sover längre med tiden även på bara ersättning och att det alltså handlar om mognad och inte hunger.

• Mooomin

Ge nån tesked bara så de får smaka och vänja magen och smaklökarna sakta. Man bör inte byta ut nåt mål eller så än..

• fantasy06

Byta ut ett mål mot gröt när de är runt 5 mänader är inget min BVC sagt man inte bör.

Det jag skrev är från barnet är 6 månader. Var kansle otydlig där. Innan barnet är 6 mänader ska huvudfödan vara ersättning/bröstmjölk.

• M i s s

Jag har gett max en halv tesked vid 4 månader, sen sakta ökat det. Vid 6 månader har jag gett 2 matskedar. Då har jag gett lite gröt och lite ersättning.

Mat har barnen fått smaka lite av när vi andra äter. Sen är det bara att öka mängden sakta. Tänk på att inte salta maten och småbarn får tex inte äta spenat.

Skulle aldrig byta ut ersättning/bröstmjölk mot välling innan 1 års ålder. Ersättning är mer näringsrikt.

Båda mina barn har sovit hela nätter utan att äta annat än ersättning. Första från 2 månader, andra från ca 5 månader.

• fantasy06
    M i s s skrev 2016-06-09 07:34:15 följande:

Jag har gett max en halv tesked vid 4 månader, sen sakta ökat det. Vid 6 månader har jag gett 2 matskedar. Då har jag gett lite gröt och lite ersättning.

Mat har barnen fått smaka lite av när vi andra äter. Sen är det bara att öka mängden sakta. Tänk på att inte salta maten och småbarn får tex inte äta spenat.

Skulle aldrig byta ut ersättning/bröstmjölk mot välling innan 1 års ålder. Ersättning är mer näringsrikt.

Båda mina barn har sovit hela nätter utan att äta annat än ersättning. Första från 2 månader, andra från ca 5 månader.

Enligt BVC behöver inte barnet äta ersättning efter de är 6 månader. Så enligt som är det lika bea med välling tillsammans med annat mat efter den åldern.

Mina barn har också sovit hela nätter nästan från början på bara ersättning. Så tror inte heller att gröt eller välling mättar extra.

Men som sagt. För näringens skull behöver inte barn efter 6 månader ersättning. Klart kan man ge det ändå.
  • M i s s
    fantasy06 skrev 2016-06-09 08:22:12 följande:
    Enligt BVC behöver inte barnet äta ersättning efter de är 6 månader. Så enligt som är det lika bea med välling tillsammans med annat mat efter den åldern.

Mina barn har också sovit hela nätter nästan från början på bara ersättning. Så tror inte heller att gröt eller välling mättar extra.

Men som sagt. För näringens skull behöver inte barn efter 6 månader ersättning. Klart kan man ge det ändå.
    Jag går enligt Livsmedelverket, inte BVC.
  • fantasy06
    M i s s skrev 2016-06-09 08:31:55 följande:

Jag går enligt Livsmedelverket, inte BVC.

Livsmedelsverket avråder inte från välling och skriver inte att man hellre ska ge ersättning. De skriver däremot att ersättning innehåller all den näring barnet behöver upp till ca 1 år. Så vill inte barnet äta annat innan dess funkar det utmärkt med bara ersättning. Men äter barnet annat. Vanlig mat gröt mackor osv i fulla portioner räcker det gott o väl med välling o vanlig mat om dagarna.
  • M i s s
    fantasy06 skrev 2016-06-09 10:58:00 följande:
    Livsmedelsverket avråder inte från välling och skriver inte att man hellre ska ge ersättning. De skriver däremot att ersättning innehåller all den näring barnet behöver upp till ca 1 år. Så vill inte barnet äta annat innan dess funkar det utmärkt med bara ersättning. Men äter barnet annat. Vanlig mat gröt mackor osv i fulla portioner räcker det gott o väl med välling o vanlig mat om dagarna.
    Nej det står att när man börjar saaaakta med mat så ska man fortsätta ge ersättning eller bröstmjölk. Vid 8 månader behöver man inte byta ut alla mål än, det går fortfarande bra att ge ersättning. Som komplement till maten bör man ge ersättning då det är mycket mer näringsrikt än tex mjölk. Eller ger du välling som dryck till maten?
  • fantasy06
    M i s s skrev 2016-06-10 07:14:03 följande:

Nej det står att när man börjar saaaakta med mat så ska man fortsätta ge ersättning eller bröstmjölk. Vid 8 månader behöver man inte byta ut alla mål än, det går fortfarande bra att ge ersättning. Som komplement till maten bör man ge ersättning då det är mycket mer näringsrikt än tex mjölk. Eller ger du välling som dryck till maten?

Nej jag ger vatten till maten. Jag tolkade det som att ts undrade hur man skulle göra för att börja så smått med gröt. Det var det jag svarade på från första början men mötte sedan på patrull från dig :)

Vill man byta ut mål går det alldeles ut lekt att byta ut ett mål mot gröt redan innan de är 6 månader. När de sedan är 6 mänader kan man om man vill byta ut de flesta mål (enligt BVC matbok) men ge ersättning/bröstmjölk/välling morgon och kväll och ev som komplement då om barnet inte äter en fullgod portion mat.
  • malle88
    saralopas skrev 2016-06-08 14:14:24 följande:

Tänkte inom några veckor börja ge mina tvillingflickor gröt.

Har köpt Nestle Mild Havregröt från 4 mån.

Hur börjar man bäst? ????

Står smakportion 2 msk vatten på paketet, ska man göra en sån och sen ge dom ca 1-2 tsk första gångerna och se?

Vilket mål på dagen är bäst att börja med?

Vill ju börja byta ut kvällsmålet till gröt så de ska sova längre/bättre, men ska man börja med smakportionen på dagen?

Räcker den smakportionen som ett mål då, även att de kanske bara äter en tesked? Eller ska de även få lite ersättning samtidigt?

Hur har ni andra gjort, dela gärna med er ????

Fruktpuré, har man detta som mellis framöver? Eller när?

Vill undvika att ha det på gröten från början då jag inte vill att de vänjer sig vid det söta först.

Ge smakprov nån gång på dagen när de är pigga och nyfikna och inte istället för måltid. Det är egentligen bara smakprov. Börja med lite lite grann och öka på allt eftersom så kommer du märka när du kan börja använda det som måltid. Barnen måste lära sig hur dd ska använda munmotoriken och det tar tid. Katrinplommonpuré/päronpure kan vara bra till för det är lite laxerande. Låt dem gärna smaka av er mat på fingret.

Det sötaste barnen får är bröstmjölk, därför är det bra med fruktpure medans de lär sig äta, eftersom de har en viss förkärlek till sött. Så småningom kan det bytas mot t ex banan eller mosad frukt. Sen till t ex smörgås. Allt i sin egen takt efter hur de äter bitar osv.

Barns intresse för att äta är väldigt olika och det är viktigt att ta det i deras takt och nyfikehet för att inte skapa en massa problem med matsituationen. Jag vägrade amma efter min första portion potatis och syrran tog månader på sig att börja äta, så det är väldigt olika.

Detta är ett ämne som väldigt många har åsikter om och hur än gör kommer folk ifrågasätta hur du än gör. Du är deras mamma och känner dem bäst så lita på dig själv och dina beslut. Jag började också tidigt eftersom dottern minskade i vikt hela tiden och bvc rekommenderade det istället för att ge flaska, vilket kan störa amningen. Det gick jättebra! :)
Svar på tråden Hur börjar man bäst med gröt?