• M i s s

Hur börjar man bäst med gröt?

Jag har gett max en halv tesked vid 4 månader, sen sakta ökat det. Vid 6 månader har jag gett 2 matskedar. Då har jag gett lite gröt och lite ersättning.

Mat har barnen fått smaka lite av när vi andra äter. Sen är det bara att öka mängden sakta. Tänk på att inte salta maten och småbarn får tex inte äta spenat.

Skulle aldrig byta ut ersättning/bröstmjölk mot välling innan 1 års ålder. Ersättning är mer näringsrikt.

Båda mina barn har sovit hela nätter utan att äta annat än ersättning. Första från 2 månader, andra från ca 5 månader.

• M i s s
    fantasy06 skrev 2016-06-09 08:22:12 följande:
    Enligt BVC behöver inte barnet äta ersättning efter de är 6 månader. Så enligt som är det lika bea med välling tillsammans med annat mat efter den åldern.

Mina barn har också sovit hela nätter nästan från början på bara ersättning. Så tror inte heller att gröt eller välling mättar extra.

Men som sagt. För näringens skull behöver inte barn efter 6 månader ersättning. Klart kan man ge det ändå.
    Jag går enligt Livsmedelverket, inte BVC.
  • M i s s
    fantasy06 skrev 2016-06-09 10:58:00 följande:
    Livsmedelsverket avråder inte från välling och skriver inte att man hellre ska ge ersättning. De skriver däremot att ersättning innehåller all den näring barnet behöver upp till ca 1 år. Så vill inte barnet äta annat innan dess funkar det utmärkt med bara ersättning. Men äter barnet annat. Vanlig mat gröt mackor osv i fulla portioner räcker det gott o väl med välling o vanlig mat om dagarna.
    Nej det står att när man börjar saaaakta med mat så ska man fortsätta ge ersättning eller bröstmjölk. Vid 8 månader behöver man inte byta ut alla mål än, det går fortfarande bra att ge ersättning. Som komplement till maten bör man ge ersättning då det är mycket mer näringsrikt än tex mjölk. Eller ger du välling som dryck till maten?
Svar på tråden Hur börjar man bäst med gröt?