• malle88

Hur börjar man bäst med gröt?

saralopas skrev 2016-06-08 14:14:24 följande:

Tänkte inom några veckor börja ge mina tvillingflickor gröt.

Har köpt Nestle Mild Havregröt från 4 mån.

Hur börjar man bäst? ????

Står smakportion 2 msk vatten på paketet, ska man göra en sån och sen ge dom ca 1-2 tsk första gångerna och se?

Vilket mål på dagen är bäst att börja med?

Vill ju börja byta ut kvällsmålet till gröt så de ska sova längre/bättre, men ska man börja med smakportionen på dagen?

Räcker den smakportionen som ett mål då, även att de kanske bara äter en tesked? Eller ska de även få lite ersättning samtidigt?

Hur har ni andra gjort, dela gärna med er ????

Fruktpuré, har man detta som mellis framöver? Eller när?

Vill undvika att ha det på gröten från början då jag inte vill att de vänjer sig vid det söta först.

Ge smakprov nån gång på dagen när de är pigga och nyfikna och inte istället för måltid. Det är egentligen bara smakprov. Börja med lite lite grann och öka på allt eftersom så kommer du märka när du kan börja använda det som måltid. Barnen måste lära sig hur dd ska använda munmotoriken och det tar tid. Katrinplommonpuré/päronpure kan vara bra till för det är lite laxerande. Låt dem gärna smaka av er mat på fingret.

Det sötaste barnen får är bröstmjölk, därför är det bra med fruktpure medans de lär sig äta, eftersom de har en viss förkärlek till sött. Så småningom kan det bytas mot t ex banan eller mosad frukt. Sen till t ex smörgås. Allt i sin egen takt efter hur de äter bitar osv.

Barns intresse för att äta är väldigt olika och det är viktigt att ta det i deras takt och nyfikehet för att inte skapa en massa problem med matsituationen. Jag vägrade amma efter min första portion potatis och syrran tog månader på sig att börja äta, så det är väldigt olika.

Detta är ett ämne som väldigt många har åsikter om och hur än gör kommer folk ifrågasätta hur du än gör. Du är deras mamma och känner dem bäst så lita på dig själv och dina beslut. Jag började också tidigt eftersom dottern minskade i vikt hela tiden och bvc rekommenderade det istället för att ge flaska, vilket kan störa amningen. Det gick jättebra! :)
Svar på tråden Hur börjar man bäst med gröt?