Inlägg från: fantasy06 |Visa alla inlägg
  • fantasy06

Hur börjar man bäst med gröt?

Jag gav hela den smakportionen utan problem.

Min BVC sköterska sa att man ska komplettera med ersättning/amning. Om barnet tex äter 100ml gröt (en portion gröt är 130 ml tror jag det står på förpackningen) så ska man komplettera upp till vad barnet normalt dricker. Tex 150 ml så då ska du ge 50 ml ersättning efteråt.

Vi har bytt ut målet vid kl 17. Sen får hon ersättning innan läggdags, nu är hon 6 mänader så då ska hon börja med välling istället :)

• fantasy06

Byta ut ett mål mot gröt när de är runt 5 mänader är inget min BVC sagt man inte bör.

Det jag skrev är från barnet är 6 månader. Var kansle otydlig där. Innan barnet är 6 mänader ska huvudfödan vara ersättning/bröstmjölk.

• fantasy06
    M i s s skrev 2016-06-09 07:34:15 följande:

Jag har gett max en halv tesked vid 4 månader, sen sakta ökat det. Vid 6 månader har jag gett 2 matskedar. Då har jag gett lite gröt och lite ersättning.

Mat har barnen fått smaka lite av när vi andra äter. Sen är det bara att öka mängden sakta. Tänk på att inte salta maten och småbarn får tex inte äta spenat.

Skulle aldrig byta ut ersättning/bröstmjölk mot välling innan 1 års ålder. Ersättning är mer näringsrikt.

Båda mina barn har sovit hela nätter utan att äta annat än ersättning. Första från 2 månader, andra från ca 5 månader.

Enligt BVC behöver inte barnet äta ersättning efter de är 6 månader. Så enligt som är det lika bea med välling tillsammans med annat mat efter den åldern.

Mina barn har också sovit hela nätter nästan från början på bara ersättning. Så tror inte heller att gröt eller välling mättar extra.

Men som sagt. För näringens skull behöver inte barn efter 6 månader ersättning. Klart kan man ge det ändå.
  • fantasy06
    M i s s skrev 2016-06-09 08:31:55 följande:

Jag går enligt Livsmedelverket, inte BVC.

Livsmedelsverket avråder inte från välling och skriver inte att man hellre ska ge ersättning. De skriver däremot att ersättning innehåller all den näring barnet behöver upp till ca 1 år. Så vill inte barnet äta annat innan dess funkar det utmärkt med bara ersättning. Men äter barnet annat. Vanlig mat gröt mackor osv i fulla portioner räcker det gott o väl med välling o vanlig mat om dagarna.
  • fantasy06
    M i s s skrev 2016-06-10 07:14:03 följande:

Nej det står att när man börjar saaaakta med mat så ska man fortsätta ge ersättning eller bröstmjölk. Vid 8 månader behöver man inte byta ut alla mål än, det går fortfarande bra att ge ersättning. Som komplement till maten bör man ge ersättning då det är mycket mer näringsrikt än tex mjölk. Eller ger du välling som dryck till maten?

Nej jag ger vatten till maten. Jag tolkade det som att ts undrade hur man skulle göra för att börja så smått med gröt. Det var det jag svarade på från första början men mötte sedan på patrull från dig :)

Vill man byta ut mål går det alldeles ut lekt att byta ut ett mål mot gröt redan innan de är 6 månader. När de sedan är 6 mänader kan man om man vill byta ut de flesta mål (enligt BVC matbok) men ge ersättning/bröstmjölk/välling morgon och kväll och ev som komplement då om barnet inte äter en fullgod portion mat.
Svar på tråden Hur börjar man bäst med gröt?