Inlägg från: stor grön drake |Visa alla inlägg
  • stor grön drake

BF Februari 2017

Applerose skrev 2016-08-22 09:30:07 följande:

Hej alla!

Som ny med allt detta som har med graviditeten att göra så har jag mycket funderingar ;)

Jag är i v. 13+4 nu och tänkte höra med er när det börjat synas en liten kula för er? Vet att det är väldigt individuellt men ändå roligt att veta :)

Ha en fin måndag!

Det här är min andra graviditet och jag är överviktig, så jag hade antydan till putmage redan innan, den har blivit tydligare (v.14) jag har behövt mammabyxor sedan v.6 pga öm mage och magkatarr, men kommer fortfarande i mina gamla jeans om jag får för mig att vilja dölja putmage. Det är dock inte bekvämt och börjat göra ont om jag sitter någon längre stund.
    jesssicahansen skrev 2016-08-21 22:28:37 följande:

Om 12 timmar sitter jag o sambon på akademiska och väntar på att få komma in och göra kub-testet.

Vi är så nervösa!!

För nån timme sedan lyssnade vi iallafall på bebisens hjärtljud som slog så fint och väldigt tydligt ikväll, inte alls låtit lika tydligt och högt förut :)

3e barnet men första gången sådant test görs.

Vad härligt att få se vårat älskade lilla barn:)

.

13+2 imorgon!

Lycka till!

.
    Cecilia13 skrev 2016-08-21 22:28:11 följande:

Sitter här och försöker förstå att det är en liten krabat i magen, vi var på ultraljud i början av veckan och allt såg bra ut plus låg risk på kub-testet :) Jag blev framflyttad några dagar, v13+5 idag och bf 20 februari. Plutten vinkade åt oss och ålade sig lite! Kändes helt otroligt! Visst borde väl beskedet vara positivt även på rul?

Vad härligt
  • stor grön drake

V.15 här och 100 dagar in i graviditeten (Yes, tresiffrigt )

Trött ännu så fort jag är lite mer aktiv. Mår illa ibland, klarar inte av att äta det mesta jag är van vid. Men bebisen har börjat kännas i magen så det är helt okej endå

• stor grön drake
    chelsea1234 skrev 2016-08-25 13:49:20 följande:

Hej alla, har också bf februari.

V. 15 (bf 21 februari) och första barnet :D

Varit på två ultraljud, ett i v 11 och kub i v 13, så galen känsla!

Vill gärna gå med i någon fb grupp jag också, helst hemlig, vem kontaktar jag?

Skicka ett meddelande till Micki88 så fixar hon in dig
  • stor grön drake

Kul med så många nya välkomna

Jag bor i Finland

Nu är jag dock på väg till Stockholm för att stiga på en kryssning till Tallinn bokad och betald långt innan plus. Oroar mig lite för maten, inte kul att gå illamående och man känner sig som värsta tråkmånsen om man går och låser in sig i hytten. Vi är ett stort gäng som reser. Men det ordnar sig nog. Ska bli kul att se folks miner, det är sambons kompisar, även om jag ju känner dem numera, men vi ses i stort sett bara på sånna här kryssningar då de bor i Sverige och inte vi. Min mage syns jättebra i kläderna jag har packat upptäckte jag. Haha, så går det när man vara vandrar omkring hemma i mjukisar

Ha en riktigt skön helg allihop!

• stor grön drake
    Ettanvändarnamningenannanhar skrev 2016-08-26 10:28:41 följande:

Så roligt att komma iväg på en liten trip, det behöver man som gravid ;) Jag vet inte hur känslig du är men för min egen del går det oftast lättare att äta i sällskap med andra för då tänker jag inte riktigt lika mycket på vad jag äter om du förstår hur jag menar, utan man kopplar av och pratar och äter av bara farten ;) Hoppas ni får riktigt mysigt! :)

Tyvärr gör sällskap ingen skillnad men jag hoppas att det går bra
  • stor grön drake
    Ettanvändarnamningenannanhar skrev 2016-08-26 10:28:41 följande:

Så roligt att komma iväg på en liten trip, det behöver man som gravid ;) Jag vet inte hur känslig du är men för min egen del går det oftast lättare att äta i sällskap med andra för då tänker jag inte riktigt lika mycket på vad jag äter om du förstår hur jag menar, utan man kopplar av och pratar och äter av bara farten ;) Hoppas ni får riktigt mysigt! :)

Det gick sådär med ätandet jag blev illamående av allt jag åt. Jag behövde även vila en hel del. Kompisarna blev väldigt upprymda över vår "medsmugglade fripassagetare" och ryktet spred sig snabbt bland övriga bekanta utanför gruppen.

Jag har dansat så mycket jag orkat, lyssnat på mycket bra musik och haft riktigt roligt med människor jag inte träffat sedan förra sommaren. På det stora hela uppvägs det med råge de lite tråkigare/jobbigare bitarna
  • stor grön drake
    Ettanvändarnamningenannanhar skrev 2016-08-28 17:09:35 följande:

Medsmugglad fripassagerare, haha! ;) Så härligt att det gick bra och var roligt trots att det var jobbigt med maten :)

Sambon upptäckte att en kompis i en annan bokningsgrupp (vi var på en specialkryssning så det är många som åkt i flera år som känner varandra) hade typ en halv basketboll under tröjan, och när han träffade hennes sambo skulle han fråga om de också hade med sig en fripassagerare men hittade inte ordet och stod och beskrev det som "en sån där liten olovlig sak som man inte får ha med här på dansgolvet" (inne i nattklubben runt midnatt) och när killen inte hörde vad han sa pga ljudvolymen så drog sambon en ännu mer invecklad förklaring sen måste jag ju förbarma mig över honom och hjälpa honom med ordet de visade sig att även de medförde fripassagerare ????
  • stor grön drake
    pärlsnäcka skrev 2016-08-29 21:44:17 följande:

Hur är era tankar om graviditetspenning? Gå hem 2 mån innan bf? Ska ni söka?

Positivt negativt

Jag bor i Finland så vi har lite annat system, men jag har ju varit sjukskriven redan hela sommaren och hoppas att kunna börja jobba igen i slutet på september och hållas på jobb tills 30 vardagar innan BF då föräldrapeningen börjar betalas ut. Blir jag inte förflyttad kommer jag troligtvis att vara sjukskriven igen ganska snart, och då också kvalificera för att få föräldrapening tidigare. Det kan man vara få om jobbet medför hälsorisker, inte pga sjukdom då det ger sjukskrivning.

Jag tycker att det är en bra möjlighet om man behöver det
  • stor grön drake
    TessLindström skrev 2016-08-30 22:23:34 följande:

Är man känslig för laktolus så rekommenderar jag att dricka mycket, strössla på lite linfrö, chiafrö eller liknande på maten och skogspromenader (alt höga knän framför tvn)

Linfrö bör undvikas vid graviditet står det i ett papper jag fick från min BM, men det står inte varför.
  • stor grön drake
    Chloe13 skrev 2016-08-31 20:33:21 följande:

Vill gärna gå med i FB tråden! Har kontaktat Micki88 utan svar. Kan jag kontakta någon annan? :)

Hon är inte online varje dag, hon svarar nog snart
Svar på tråden BF Februari 2017