Inlägg från: stor grön drake |Visa alla inlägg
  • stor grön drake

BF Februari 2017

Ettanvändarnamningenannanhar skrev 2016-09-12 20:05:35 följande:

Man har ju olika kroppstyper med olika förutsättningar. Jag bygger lätt muskler och därför ligger jag lite högt om man bara tittar på BMI, det kan vara så missvisande! Har en kollega som är gravt överviktig enl BMI men han består enbart av muskler och inte ett gram fett.. Men visst, det är kanske en måttstock men den säger ju inget egentligt om hur kroppen mår.

Absolut, jag är rejält smal när jag har BMI 27, vilket eg räknas som övervikt. Nu har jag dock mycket mer än det och mycket av det är fett, så är det bara. Jag har mycket muskler också, som de flesta gravt överviktiga, då det krävs för att bära upp en tung kropp. Men men, just nu är jag som sagt helt korrekt klassad som gravt överviktig

Jag kommer pga detta bli undersökt av narkosläkare som gör en bedömning om jag får föda på min hemort eller om jag måste resa 7 timmar bort till universitetessjukhus 3 veckor innan förlossning. Detta ifall han berömmer att risken att söva mig vid ett urakut snitt är för höga. Här finns ingen barnintensiv eller möjlighet till vård av högrisk patienter vid operation.
  • stor grön drake
    Ettanvändarnamningenannanhar skrev 2016-09-13 08:08:49 följande:

Det är bra att de har koll på dig och förbereder tycker jag! Att bli lastad i en ambulanshelikopter för att åka till ett akutsköterskorna är nog det sista man vill, då är det bättre att kunna vara på rätt ort redan innan. Hur gick mötet med dietisten? :)

På ett sätt tycker jag det är lite jobbigt med extra glukos (eftersom jag som person inte är i riskzon utan enbart mina gener) men på ett annat sätt så är det himla skönt med extra koller så man kan känna sig lugn och trygg! Och den sidan överväger helt klart ;)

Ja, absolut. De kommer inte att flyga mitt under pågående förlossning (för stor risk för barnet) så att vara där före är enda alternativet. Även om det känns drygt. Men jag hoppas ju att slippa det, och jag tror att jag gör det om jag inte ökar väldigt mycket i vikt, då jag vägde ungefär som nu när sonen föddes och då var det inte tal om det eftersom jag gick över gränsen så sent i graviditeten. De vill ju bara mitt och bebisens bästa

Det gick bra hos dietisten. Hon hade en del tips på vad jag kunde testa som är lite hälsosammare alternativ till det jag kan äta just nu. Hon var nöjd med att jag gått upp 3,2 kg nu i v.16+5 och undrade om det var för att jag varit "hård" med kosten. Det har jag ju inte, utan ätit allt jag kan tänka mig. Vilket ju inte varit så mycket .

RUL på måndag nästa vecka, och BM på fredagen efter och då ska sambon med också, på begäran av BM.
  • stor grön drake
    Svansjön skrev 2016-09-13 22:57:11 följande:

Kommer ni ta reda på kön?

Vi kommer inte göra det. Är så nyfiken, men vill ändå hålla ut på det. Hur tänker ni?

Har kollat på lite kläder som är könsneutrala, men tycker det är jättedåligt utbud. Så trist!

Nej för oss är det oviktigt att veta innan födseln. Jag har massor av kläder kvar efter sonen och det är väll lite åt det pojke gate hållet, men då jag själv inte är förtjust i blått så är det mest färgglatt. Det beror på vad man tycker är neutralt helt enkelt. För mig är sonens kläder nu, som sjuåring, med alla färger former och mönster neutrala, men kanske inte för någon annan
  • stor grön drake
    Svansjön skrev 2016-09-14 09:16:32 följande:

Nä det där är ju en smaksak. Men jag tycker att man kan antingen välja på blått eller rosa med blommor och krusiduller. Skulle gärna vilja hitta gult/grönt/turkost mm. :)

Jag har lite noll koll på vad som finns i butikerna nu, men med sonen hade vi mycket Tutta (funnits på babyland förut) och de hade naturvitt med bruna björnar (men bara konturerna) som tema när han var liten. Gillar över lag mycket färg, så det kan nog hända att jag kommer att sy en del själv också.

.
    Gamlamamman skrev 2016-09-14 10:59:15 följande:

Själv letar jag mammakläder vilket verkar vara omöjligt att hitta. Kollat flera ställen men utbudet är så trist. Tar gärna emot tips! ;)

jag blir galen på det obefintliga byx-utbudet :-/

Det finns bara HM som har mammabyxor här. Och de har bara modellen "super skinny". Jag är tjock, jag ser helt konstig ut i då tajta byxor.
  • stor grön drake

Roliga kläder: Kameleontdesign.se helt underbara tyger, men de säljer även färdiga kläder.

Vinterkläder.... usch ja... jag funderat och funderar. Jag har en vindfleece från PoP som jag kommer kunna ha sen när magen är större, just nu är den för tight men öppnar jag dragkedjorna är den allt för stor. Men jag fryser. Alltid.så jag är lite inne på en "bärjacka". De flesta på bonprix.se verkar ha så man kan ha dem under graviditeten också. Och jag kommer nog att bära en del, för jag gillar det. Och för de dagar jag inte orkar skotta. Eller de inte plogat till sonens skola, vi har promenadavstånd.

• stor grön drake
    Ettanvändarnamningenannanhar skrev 2016-09-15 08:28:10 följande:

Testa Bonprix! Jag beställde ett par "lösa/vanliga" jeans där och jag upplever att de är stora i storleken :) Har inte koll på hur högt upp i storlekarna de går, men kanske kan vara värt en koll :)

Jag har tittat på en del och kommer nog att beställa därifrån när det blir kris. Ännu några veckor tänker jag klara mig med mina vanliga byxor och gummiband i gylfen
  • stor grön drake
    Ettanvändarnamningenannanhar skrev 2016-09-17 13:31:54 följande:

Bra jobbat om du fixar det, jag gav upp gummiband för länge sedan. Tyckte det klämde och gjorde ont på magen

När min mage var öm tidigare så funkade det inte, men nu gör det det men mammabyxor är skönare, men båda jeansen behöver lappas i grenen innan jag kan använda dem mer. Måste få det gjort innan jag börjar jobba om en vecka.
  • stor grön drake

RUL om 4 timmar... vet inte vart jag ska ta vägen under tiden att återlämna en släpkärra, köra ett databord till välgörenhet och andra ärenden känns bara oviktigt

• stor grön drake
    Ettanvändarnamningenannanhar skrev 2016-09-19 08:57:01 följande:

Spännande! Men bara tre timmar kvar nu ;)

2...

Har städat kattlådorna och gjort det som kan göras hemma just nu. Utom att diska. Så illa är det inte. Men nu ska jag fara på lite ärenden och sen är det dags
  • stor grön drake

RUL gick bra, vi fick veta kön för det syntes så tydligt att vi hade förstått det själva även om inte läkaren samtalet rakt ut i pur förvåning så det var väll meningen (vi ville inte veta, men inte så att de behövde undvika den delen av kroppen)

Allt såg bra ut, även om vi bara hittade halva höger arm. Men det var nedre halvan och handen viftade så troligtvis finns överarmen där någonstans.

Moderkakan i framvägg men högt upp. Tre flöden i navelsträngen. Bebis som snurrade för att komma undan den där pinnen som bökade på honom och höll händerna över ansiktet för att inte synas

Svar på tråden BF Februari 2017