Inlägg från: stor grön drake |Visa alla inlägg
  • stor grön drake

BF Februari 2017

Evelinisk skrev 2016-08-16 18:22:45 följande:

Jag har gjort det men får ej något svar av henne :/ så tänkte om någon annan kan hjälpa mig på något vis ?

Han är inte online varje dag, men hon svarar nog så fort hon loggar in

.
    Ettanvändarnamningenannanhar skrev 2016-08-16 08:53:00 följande:

Stor grön drake jag hoppas det går bra för dig idag! :)

Min kropp bestämde sig för att skrämma mig rejält igår genom att börja blöda. Historien men ma spelade upp sig i huvudet så jag fick ju panik.. Åkte in och kollade upp det, jättebra läkare som tog oron på allvar. Allt såg fint ut med både bebis, moderkaka och livmodertapp. Var blodet kom ifrån vet jag fortfarande inte men nu vill jag helst inte bli skrämd av det igen på ca 20 veckor, haha ;)

Vilken tur att allt såg bra ut!

Min glukosbelastning gick bra, men jag får inte veta värdena före jag träffar BM på fredag. Drack glukoslösningen i 4 svep, sköterskan blev helt paff. Men det finns ingen orsak att dra ut på det, ju fortare man dricker det desto mindre känner man smaken
  • stor grön drake
    Ilse79 skrev 2016-08-17 12:29:08 följande:

Lycklig! Precis gjort kub-UL och det gick jättebra! (1 på 20000:))

Sov så sjukt dåligt inatt med mycket mardrömmar så var orolig inför detta.

Så härligt att se hen därinne, v.12+6, bf 22/2.

Underbart
  • stor grön drake
    HKC skrev 2016-08-17 18:54:43 följande:

Hej!

Kommer lämna denna tråden, var och skulle göra KUB-ultraljud i vad jag trodde var v 13+2 men det visade sig att jag var i vecka 19+4, så det blev ett RUL istället å jag är nu beräknad 6 januari (har haft blödningar som jag trott var mens men som tydligen inte var det)... Känner mig lite chockad, men allt såg bra ut och det är ju skönt. Dock är BF nu väldigt nära när vår dotter Lilly dog (30 december) och jag vill verkligen inte att nya bäbisens födelsedag ska bli på hennes dödsdag.

Lycka till alla!

Oj vännen vad mycket känslor det måste storma. Jag hoppas att allt går bra för dig och att det blir en 2017-bebis
  • stor grön drake

Första gången denna graviditet så har jag inte varit vaken 1-2 timmar i gryningen (3-4 tiden) utan sov från 23:30-02 och då upp ock kissa, men var trött nog att somna om och sov tills väckarklockan ringde 06:40 underbart!

• stor grön drake

Jag har fått höra hjärtljuden 160slag/minut, lät som ett litet tåg. Jag är kär

Värdena från glukosbelastningen var jättefina, HB hade gått upp, blodtrycket ner, viktökningen var OK. BM var jättemysig och det kändes riktigt bra

• stor grön drake
    Svansjön skrev 2016-08-19 10:43:09 följande:

Hur ligger ni i vikt i förhållande till när graviditeten startade?

+2,9 kg hittills, varit upp högre en sväng men det försvann igen så var troligtvis pga stress

.
    Ettanvändarnamningenannanhar skrev 2016-08-19 11:37:36 följande:

Ja det är ju sant att det är extra vätska och blod också utöver det som finns i magen, men i förra graviditeten hade jag inte gått upp något alls innan rul. Egentligen har jag gått upp mer för jag började öka i vikt lite oförklarligt veckorna innan jag visste att jag var gravid, och det är nog mest det som ger viktpaniken. Jag tycker inte det märks så mycket på kroppen än förutom den begynnande magen och att jag känner mig tung och andfådd. Pust! Haha ;)

Kroppen hamstrar lite energi också, hormonerna optimerar lagringen sas. Och iom att du varit gravid förut vet den precis hur den ska göra.

Med sonen gick jag upp massor, men stod i stort sett still sista månaden när "alla" säger att man borde öka mest.

Jag vill inte gå upp mycket så jag redan är överviktig, men jag vägrar stressa över det. Jag blir även illamående efter måltider ännu (v.14) och kan inte förmå mig att äta en hel del saker. Just nu tänker jag vara nöjd så länge jag lyckas hålla mig borta från godis annat än lördagar, och då liten påse. Jag avskyr att inte kunna äta grovt rågbröd, istället klara jag bara vitt bröd just nu, typ pågenlimpa, och det är ju verkligen det sämsta med tanke på vikten

På det stora hela tycker jag att det är så enormt mycket vikthets på gravida, både i media och på MVC. Visst ska man kolla vad man äter, men vissa kroppar lagrar bättre än andra. Jag har läst så många artiklar där man "hyllar" överviktiga som stått stilla i vikt under graviditeten (dvs i praktiken gått ner i vikt) och jag blir så illa berörd. Det är ju en sak att må dåligt och inte kunna äta, men just denna hets som gör att visst inte vågar äta...

Jag minns min systers sista graviditet. Hon hade gått upp mycket med sin 2:a och var livrädd för en upprepning. Hon var smal innan och gick bara upp 4 kilo och fick så mycket beröm. Men hon vågade inte dricka annat än vatten. Hon vågade inte ens äta en enda pepparkaka vid jul. Hon åt väldigt lite och sa själv att hon var hungrig hela tiden men vågade inte äta mer än små portioner mat. Hon hade då ätit helt normalt med 2:an.

Jag vill absolut inte att någon tar illa upp, jag är bara så irriterad på att MVC vägrar erkänna att alla människor, och alla graviditeter, fungerar olika i det avseendet.
  • stor grön drake
    Hisingsbastarden skrev 2016-08-19 18:02:53 följande:

Jag har gått upp 6 kilo redan! Är bara i v. 14 och fick världens panik när jag läser vad ni andra gått upp/ner...

Få inte panik så länge du inte äter massor med godis och skräp så är det ingen fara. Alla kroppar reagerar olika. Jag trodde att jag hade gått upp mycket mer, men troligtvis har jag tappat mycket muskler då jag behövt vila så mycket, så jag har troligtvis ökat mycket mer i fett, men minskat i muskulaturen.
  • stor grön drake
    Corvina skrev 2016-08-19 22:15:39 följande:

Vägde mig inte vid inskrivningen och tänker nog inte göra det i fortsättningen heller.

Ligger väl på normalvikt, men har en gammal ätstörning i bagaget och vet att jag skulle må dåligt att veta vad jag väger. Inte ägt en våg på 5 år, och ingen kan tvinga mig :)

Så länge jag och bebis mår bra så struntar jag i vikten.

Helt rätt tänkt

Min BM frågade om jag höll koll på vikten, och om jag ville berätta den. Det är ju inget krav att man ska väga sig på MVC, och om de tjatar ska man säga ifrån. För mig kändes det bra att få välja själv hur jag ville göra.
  • stor grön drake
    Ettanvändarnamningenannanhar skrev 2016-08-19 23:04:43 följande:

Vet du om att jag tänkte på förra graviditeten idag? Jag vägde mer när den startade och idag flög tanken förbi att det känns som kroppen kämpar för att komma upp i den vikten jag startade på sist, haha ;) Men kanske att det ligger något litet i det ändå, iaf att kroppen vet vad den ska göra som du sa :)

Jag har aldrig tänkt tanken på att säga nej till att väga, gjorde ett tafatt försök då för 8 år sedan men fick vackert kliva upp på vågen.. Något jag iofs var tacksam för sen när bland annat skenande vikt var ett av tecknen på min havandeskapsförgiftning, därför är jag lite delad men kliver snällt upp på vågen när de ber mig.. Men jag förstår inte alls vikthetsen och att det applåderas för att vikten står still. Det viktigaste är väl ändå att man är stark och orkar föda barn i slutändan? :)

Det är sant det du säger om havandeskapsförgiftning. Man kan även väga sig men meddela MVC att man övervakar vikten på egen hand. Jag vet även att en av mina vänner (med gammal ätstörning i bagaget) vägde sig hos MVC men inte tittade, utan det fick BM göra, och så antecknades det bara i deras papper. De hade dealen att MVC skulle säga till om de såg anledning till oro. Hon vet än i denna dag inte hur mycket eller lite hon gick upp och det var rätt för henne.
  • stor grön drake

På mitt MVC är vågen inne på toaletten, så man får verkligen väga sig ifred. Vill man klä av sig naken är det ingen som ser, typ med sonen så fanns den utanför toaletten, i väntrummet, och även om det inte störde mig så kan jag tänka mig att vissa upplevde det som jobbigt. De har dock byggt om lokalen, flyttat väggar och fått ett mottagning forum till, på det stora hela riktigt trevligt.

Vi var på en vikingamarknad idag. Vi hade bokat buss som gick ca 1km hemifrån, och när vi skulle hem var sonen så trött att vi fick bära honom nästan hela vägen. Jag gravid och andfådd sådär bara endå, och min totalt otränade sambo gick helt ok, men känner i magen att jag ansträngt magmusklerna.

Svar på tråden BF Februari 2017