Svansjön skrev 2016-08-19 10:43:09 följande:
Hur ligger ni i vikt i förhållande till när graviditeten startade?
+2,9 kg hittills, varit upp högre en sväng men det försvann igen så var troligtvis pga stress
.
Ettanvändarnamningenannanhar skrev 2016-08-19 11:37:36 följande:
Ja det är ju sant att det är extra vätska och blod också utöver det som finns i magen, men i förra graviditeten hade jag inte gått upp något alls innan rul. Egentligen har jag gått upp mer för jag började öka i vikt lite oförklarligt veckorna innan jag visste att jag var gravid, och det är nog mest det som ger viktpaniken. Jag tycker inte det märks så mycket på kroppen än förutom den begynnande magen och att jag känner mig tung och andfådd. Pust! Haha ;)
Kroppen hamstrar lite energi också, hormonerna optimerar lagringen sas. Och iom att du varit gravid förut vet den precis hur den ska göra.
Med sonen gick jag upp massor, men stod i stort sett still sista månaden när "alla" säger att man borde öka mest.
Jag vill inte gå upp mycket så jag redan är överviktig, men jag vägrar stressa över det. Jag blir även illamående efter måltider ännu (v.14) och kan inte förmå mig att äta en hel del saker. Just nu tänker jag vara nöjd så länge jag lyckas hålla mig borta från godis annat än lördagar, och då liten påse. Jag avskyr att inte kunna äta grovt rågbröd, istället klara jag bara vitt bröd just nu, typ pågenlimpa, och det är ju verkligen det sämsta med tanke på vikten
På det stora hela tycker jag att det är så enormt mycket vikthets på gravida, både i media och på MVC. Visst ska man kolla vad man äter, men vissa kroppar lagrar bättre än andra. Jag har läst så många artiklar där man "hyllar" överviktiga som stått stilla i vikt under graviditeten (dvs i praktiken gått ner i vikt) och jag blir så illa berörd. Det är ju en sak att må dåligt och inte kunna äta, men just denna hets som gör att visst inte vågar äta...
Jag minns min systers sista graviditet. Hon hade gått upp mycket med sin 2:a och var livrädd för en upprepning. Hon var smal innan och gick bara upp 4 kilo och fick så mycket beröm. Men hon vågade inte dricka annat än vatten. Hon vågade inte ens äta en enda pepparkaka vid jul. Hon åt väldigt lite och sa själv att hon var hungrig hela tiden men vågade inte äta mer än små portioner mat. Hon hade då ätit helt normalt med 2:an.
Jag vill absolut inte att någon tar illa upp, jag är bara så irriterad på att MVC vägrar erkänna att alla människor, och alla graviditeter, fungerar olika i det avseendet.