Inlägg från: Anonym (Märkligt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Märkligt)

Är jag en hemsk människa?

Anonym (A) skrev 2016-05-24 22:14:34 följande:
    Enligt mig är minnen just minnen, i ens förflutna och i ens tankar. Inte kopplat till en speciell sak. Man får tänka vad man vill i sitt stilla sinne, men att avkräva allt gemensamt utrymme i ett hem till saker som är kopplat till andra män eller kvinnor upplever jag som märkligt.

Oavsett om jag är ung och oerfaren eller inte så förtjänar jag samma respekt och bemötande som någon som (du?) som är gammal och erfaren. Sedan spelar det ingen roll i mitt liv huruvida folk tror sig veta bättre än jag över hur livet ska levas. Du sitter inte på alla rätta svar. Har svårt att förstå mig på sådant.

Nej, man måste inte hata sitt ex. Jag har både bra och mindre bra minnen av mina ex. Oavsett vad så tillhör de inte mitt nuvarande liv och inte min framtid, och således förstår jag inte vad jag ska göra med dem, deras prylar och mina minnen från dem i min nuvarande relation. Jag kan sitta med en tjejkompis och säga "haha, kommer du ihåg när xx och jag gjorde xx." Sånt kan ju va kul. Dela minnen. Men att trycka upp det i näsan på min nuvarande förstår jag inte vitsen med. Inte heller varför vi i vårt gemensamma hem och liv ska sitta och trycka på en gammal vas (eller vad det nu kan vara) som mitt ex köpte till mig. Men jag har å andra sidan gjort aktiva val som lämnat tidigare relationer och har inga obearbetade känslor till dem. Jag saknar inte mina ex, liksom. Gör man det så kanske man har större behov av att ha kvar dessa "minnen"? Vad vet jag, jag är ju så ung och oerfaren.
    Ja minnen är minnen, så långt är vi överens. Minnen kan vara kopplade till i stort sett vad som helst. En sak, en låt, en plats..vad som helst. Och ingen ska beröva mig dem. Jag kräver inte all plats i vårt hem men jag TAR plats för det jag behöver. JAg vill inte leva utan minnena nämligen och min sambo har full förståelse för det.

Jag är inte sotis på hans förflutna, alla år med hans ex är inget som stör mig. Jag har sett foton på dem, foton som han har kvar. Skulle inte komma på tanken att kräva att han skulle slänga dem.
    Det skulle vara som att amputera hans minnen. Nej, funkar inte.

Du har rätt i att jag inte sitter på alla rätta svar, absolut. Men jag vet att erfarenheten talar sitt tydliga språk och det lär du också bli varse. Det hoppas jag iallafall.
    Om ag är så himla gammal vet jag inte men jag har varit med om mycket och skulle kalla mig erfaren om du frågar. Skulle dock tro att jag är betydligt äldre än dig. På något vis kan jag nästan relatera till när jag var säg... 20... då skulle jag mycket möjligt kunna resonera som dig.

Har man barn ihop med sitt ex så "slipper" man inte ifrån dem så länge ungarna inte är vuxna själva. Så simpelt är det.

Och har man ett ex som är ens bästa vän så raderar man inte ut honom.

• Anonym (Märkligt)
    Anonym (A) skrev 2016-05-24 22:16:19 följande:
    Finns inga familjealbum på min sambo, hans ex och deras unge. Men om det skulle finnas det så skulle jag kräva att det antingen förvarades hos barnets mamma eller någonstans i barnets rum där jag slipper se det. Aldrig i livet att det hade fått ligga framme i vårt gemensamma sovrum, vardagsrum eller annat rum i huset. Varför i hela friden skulle det?!
    För att det är barnets ursprungliga familj?
    Nej i sovrummet förstår jag att du inte skulle vilja ha dem, det hade inte jag heller velat.
    Men du borde ändå förstå att det är viktigt att spara dem.
  • Anonym (Märkligt)
    Anonym (M) skrev 2016-05-24 22:21:34 följande:
    Anonym (A) skrev 2016-05-24 22:16:51 följande:

Antyder du att hon skulle vara en golddigger, eller vad har detta med något att göra?

Det är nog som så att du läser in lite för mycket av vad personen i fråga menar.

Personen i fråga vill nog precis som jag påvisa haltande logiken med att inte vilja sitta i samma soffa som sin partners ex men däremot vill åka runt i en bil som sin partners ex har suttit i.
    Exakt! Detta början fanimig bli lite komiskt med all haltande argumentation!
  • Anonym (Märkligt)
    Anonym (A) skrev 2016-05-24 22:48:22 följande:
    Är det viktigt för barnet? Ja då kan barnet ha det på sitt rum, ingen annanstans. Jag accepterar att det är barnets familj men jag vill inte ha barnets familjefoton upptryckta i ansiktet på mig varje dag i mitt hem. Det går jag bara inte med på.
    Menar du att albumet skulle få eget liv och trycka upp sig i fejset på dig dagligen om det skulle ligga i vardagsrummet?
    Du verkar vara kall i sinnet, jag hoppas att du inte får egna barn som kanske en dag får erfara det du lägger på din partners barn. Vet du varför? Jo, för du kommer inte vara kapabel att ta in hur ditt barn känner.
    OM du inte växer till dig vill säga.
  • Anonym (Märkligt)
    Anonym (A) skrev 2016-05-24 22:55:31 följande:
    Man får väl lägga upp det där som man vill tänker jag. Det som funkar bäst för en själv. Vad man själv tycker är viktigt, vad ens partner tycker är viktigt och vad man varit med om tidigare. Såklart har folk olika preferenser. Jag kan säga så mycket att jag, 25 år gammal, inte vill ha ett stort familjeporträtt upphängt på väggen där bilden är på min sambo, hans ex och deras gemensamma barn. Ett sådant foto kommer aldrig någonsin att hänga i mitt hem. Hade min sambo varit en sådan som hade velat ha den typen av saker i VÅRT hem, så hade hemmet inte varit vårt gemensamma utan då hade vi gott få letat oss vidare till en relation som vi vill ha - utan varandra. Den personen jag delar min tid med ska inte ha något över för att älta gamla ex. Ex är ex, nu är nu. Blir min nuvarande ett ex så kommer jag aldrig ha bilder på honom upphängd på väggen, barn eller ej. Hade jag haft en ny partner så hade jag inte tryckt upp den typen av saker i dennes face i vårt gemensamma hem. Jag tycker det handlar om respekt. Vi ser olika på det. Det förflutna har sin plats, i tanken och ingen annanstans.
    Jo jag tänkte väl det. 25 år... jaja då är du "förlåten" för din naiva dumhet.
    Du växer nog till dig du också.

Säg inte för mycket om framtiden.
  • Anonym (Märkligt)
    Anonym (A) skrev 2016-05-24 22:58:54 följande:
    Ja, vardagsrummet hade varit en perfekt plats för fotoalbumet om min sambo fortfarande levde med mamman till hans barn!

Men eftersom det inte längre är så, så ser jag inte meningen med att någon annans fotoalbum ska ligga i mitt (vårt) vardagsrum. Jag vill inte ha det där och skulle aldrig någonsin acceptera det. I mitt hem!?

Som sagt, är det för barnets skull viktigt så kan barnet förvara det hos sin mamma, eller i sitt eget rum eller något. Men för allmän beskådan i ett hem som jag lever i, dit jag tar min familj, släkt och vänner? Det är helt uteslutet.
    Låt oss säga att barnet har det i sitt rum.
    En kväll har ni gäster och så kommer barnet in i rummet ni sitter i, med albumet i famnen, och vill visa bilder på sin mamma.
    Vad gör du då?

Och nästa tanke, om mamman har en ny man som är lika sotis som du... var ska den stackars ungen förvara sina bilder då?

• Anonym (Märkligt)
    Anonym (A) skrev 2016-05-24 23:02:15 följande:
    Så jag bryr mig bara om barnet om barnet får precis som den själv vill, eller låter barnet fritt sprida sina saker överallt i ett hem som vi delar (vilket alltså betyder att även jag, hör och häpna, bor där). Jag ser det inte som att det är barnets hem utan det är vårt hem, vi är flera här. Varför jag anklagas för att vara känslokall för att jag inte vill ha en annan familj fotoalbum liggandes i mitt vardagsrum förstår jag inte. Är inte vårt hem en plats för våra saker och foton? Jag skulle aldrig låta en sån trivial sak (som dessutom kan placeras på andra platser där det gör mycket mer nytta: i mammans hem eller i barnets rum) förpesta mitt allmäntillstånd och välmående i mitt hem som jag vistas i varje dag. Inte ens för ett stackars barn..
    Du är en egoist, inte bara svartsjuk. Du borde inte blivit ihop med en man som har barn tidigare. Empatilös.

Det är inte "en annans familjs fotoalbum", det är barnets familj vare sig du gillar det eller inte.
  • Anonym (Märkligt)
    Anonym (A) skrev 2016-05-24 23:07:36 följande:
    Barnet får förvara sitt fotoalbum i sitt rum.

Sitter jag med vänner hemma hos mig så vet jag med säkerhet att det inte är någon som är intresserad av att titta på bilder på min sambos ex. Inte mina släktingar för den delen heller.
    Nej men om det är din sambos släkt då?
    Barnets farmor och farfar till exempel?
    Eller din sambos vänner som han har känt länge, långt innan dig?

För det är väl inte bara din familj som hälsar på?

Vad skulle dina vänner eller släktingar säga till barnet?
    "Nej lilla vän vi vill inte se bilder på din mamma"???
  • Anonym (Märkligt)
    Anonym (öh) skrev 2016-05-24 23:09:22 följande:
    Jo, så är det nog säkert. 
    Ojoj... det finns neutral mark minsann!
  • Anonym (Märkligt)
    Anonym (Suckar) skrev 2016-05-24 23:16:11 följande:
    Du är tamigfan den klokaste jag har sett på det här forumet.
    Det tackar jag för!
Svar på tråden Är jag en hemsk människa?