• Anonym (A)

Är jag en hemsk människa?

Furienna skrev 2016-05-24 22:53:47 följande:
    Vardagsrummet skulle nog vara den bästa platsen för fotoalbumet, särskilt om de nu har ett barn ihop. Så länge som din sambo inte sitter och dreglar över bilder på hans ex, så kan du nog känna dig trygg.
    Ja, vardagsrummet hade varit en perfekt plats för fotoalbumet om min sambo fortfarande levde med mamman till hans barn!

Men eftersom det inte längre är så, så ser jag inte meningen med att någon annans fotoalbum ska ligga i mitt (vårt) vardagsrum. Jag vill inte ha det där och skulle aldrig någonsin acceptera det. I mitt hem!?

Som sagt, är det för barnets skull viktigt så kan barnet förvara det hos sin mamma, eller i sitt eget rum eller något. Men för allmän beskådan i ett hem som jag lever i, dit jag tar min familj, släkt och vänner? Det är helt uteslutet.
  • Anonym (A)
    Anonym (Märkligt) skrev 2016-05-24 22:58:09 följande:
    Menar du att albumet skulle få eget liv och trycka upp sig i fejset på dig dagligen om det skulle ligga i vardagsrummet?
    Du verkar vara kall i sinnet, jag hoppas att du inte får egna barn som kanske en dag får erfara det du lägger på din partners barn. Vet du varför? Jo, för du kommer inte vara kapabel att ta in hur ditt barn känner.
    OM du inte växer till dig vill säga.
    Så jag bryr mig bara om barnet om barnet får precis som den själv vill, eller låter barnet fritt sprida sina saker överallt i ett hem som vi delar (vilket alltså betyder att även jag, hör och häpna, bor där). Jag ser det inte som att det är barnets hem utan det är vårt hem, vi är flera här. Varför jag anklagas för att vara känslokall för att jag inte vill ha en annan familj fotoalbum liggandes i mitt vardagsrum förstår jag inte. Är inte vårt hem en plats för våra saker och foton? Jag skulle aldrig låta en sån trivial sak (som dessutom kan placeras på andra platser där det gör mycket mer nytta: i mammans hem eller i barnets rum) förpesta mitt allmäntillstånd och välmående i mitt hem som jag vistas i varje dag. Inte ens för ett stackars barn..
  • Anonym (A)
    Anonym (M) skrev 2016-05-24 22:55:40 följande:
    Varför skulle det inte vara viktigt för barnet vilja kolla på fotografier med familjefoton?

Jag tror att man med stigande ålder får bättre förståelse för sånt.

Jag har släktingar både min sambos sida och på min egen sida som har separerat och sedan träffat ny partner.

Varken någon svartsjuka eller missunsanhet existerar där,utan alla kan umgås.
    Barnet får disponera sin tid som hen vill. Vill barnet hemma hos sin mamma sitta och titta i familjealbum så får barnet göra det, inte bryr väl jag mig i det. Barnet kan sitta i sitt rum och titta på familjealbum, bäst hen vill. Barnet skadas inte över att inte få ha sin lilla familjs familjealbum i mitt vardagsrum.
  • Anonym (A)
    Anonym (Märkligt) skrev 2016-05-24 22:38:30 följande:
    För att det är barnets ursprungliga familj?
    Nej i sovrummet förstår jag att du inte skulle vilja ha dem, det hade inte jag heller velat.
    Men du borde ändå förstå att det är viktigt att spara dem.
    Barnet får spara dem bäst den vill. Men inte ha det liggandes i mitt vardagsrum, som sagt. Jag har inte förbjudit barnet från att ha det men jag vill inte ha det på en plats där jag vistas.
  • Anonym (A)
    Anonym (öh) skrev 2016-05-24 23:04:51 följande:
    Och om mamman har en sambo eller äkta make som resonerar som du så blir det inga foton alls som kommer utanför ungens tröskel. Hen får sitta i skrubben utan fönster under trappan och bläddra i albumet. Tyst så att styvföräldrarna inte störs av bladens prasslande. 
    Eller i sitt rum. Går alldeles utmärkt.
  • Anonym (A)
    Anonym (Märkligt) skrev 2016-05-24 23:05:24 följande:
    Låt oss säga att barnet har det i sitt rum.
    En kväll har ni gäster och så kommer barnet in i rummet ni sitter i, med albumet i famnen, och vill visa bilder på sin mamma.
    Vad gör du då?

Och nästa tanke, om mamman har en ny man som är lika sotis som du... var ska den stackars ungen förvara sina bilder då?
    Barnet får förvara sitt fotoalbum i sitt rum.

Sitter jag med vänner hemma hos mig så vet jag med säkerhet att det inte är någon som är intresserad av att titta på bilder på min sambos ex. Inte mina släktingar för den delen heller.
  • Anonym (A)
    Anonym (öh) skrev 2016-05-24 23:07:13 följande:
    Men att du brer ut dig över hemmet med pryttlar och what not får ungen förstås bara tugga i sig. Trist att en del barn har så flata farsor som låter sig toppridas av osäkra jäntor.
    Jag har personliga ägodelar i mitt och sambons sovrum. Barnets rum är barnets rum och vårt sovrum är vårt sovrum. I resten av huset så finns möbler och dylikt som jag och barnets pappa köpt. 
  • Anonym (A)
    Anonym (öh) skrev 2016-05-24 23:08:00 följande:
    Hålls du i ditt rum med din skit?
    Japp.
  • Anonym (A)
    Furienna skrev 2016-05-24 23:15:43 följande:

Fast jag tycker att barnet har rätt att ha sitt fotoalbum i vardagsrummet. Kanske inte framme på ett bord, men absolut i ett skåp tillsammans med andra fotoalbum. Som sagt. det flyger ju knappast upp och trycker sig in i ditt ansikte.

Jag kan på sätt och vis förstå ditt resonemang. Men eftersom vi inte har några likande saker, fotoalbum eller dylikt, i vardagsrummet (eller någon annanstans för den delen) så skulle detta album sticka ut väldigt mycket. Mer lämpligt i det fallet hade enligt mig varit att barnet har det i sitt rum,någonstans där hen tycket att det ska stå. Kanske bredvid fotot på barnets mamma och pappa och barnet när barnet var litet,vad vet jag? Men enligt min bedömning är all annan plats olämplig.
  • Anonym (A)
    Anonym (M) skrev 2016-05-24 23:17:19 följande:

Avger barnets fotoalbum gaspartiklar som gör att det måste vara placerat i barnets rum,där du inte vistas?

Finns det någonting i fotoalbumet som gör att det bara måste vistas någon annanstans än i barnet privata rum? Jag har mina leksaker i mitt rum och barnet har sina i sitt. Alla nöjda.
Svar på tråden Är jag en hemsk människa?