Nej jag vill inte ha ditt barn på köpet..
Måste styvföräldrar sätta styvbarnet först i sitt liv?
Måste styvföräldrar sätta styvbarnet först i sitt liv?
Det är bra att visa hela sitt känsloregister. Men man ska aldrig visa mer än vad barn kan hantera. Ja, det är okej att vara ledsen och gråta för att mormor dött. Men om barnet också är ledsen tar man sig själv i kragen så man lyckas trösta barnet fast man själv är ledsen. Och det är inte okej att gråta varenda eviga dag när barnet kommer hem från skolan. Om man genomgår någon sorts kris så får man banne mig också ta sig i kragen så att man åtminstone fungerar.
Barnen kommer alltid först. Man överväldigar sina barn med sina egna känslor. Och man överger inte sina barn känslomässigt. Man agerar helt enkelt alltid (åtminstone oftast) vuxet och prioriterar barnens behov av trygghet och stabilitet före sig sina egna behov.
Och med "hantera det" så syftar du på vad? Hantera är ett ganska vagt uttryck, saker kan hanteras rätt eller fel, du får gärna specificera vad du anser är "hantera"?
Hela känsloregistret är inte acceptabelt i ett samhälle, bör inte barn även lära sig vad som är acceptabelt och vad som inte är acceptabelt i hur de samverkar med andra människor? Är det ok att skälla på andra när man är på dåligt humör? Är det ok att avreagera sig på andra för att man mår dåligt?
När du säger "hantera" menar du då att lära barnen acceptera vilket skitbeteende som helst?, Ska de till exempel acceptera att ett annat barn flippar när det inte får som den vill? Hur ska de bemöta sånt beteende? Passivitet? Ska de bete sig likadant? Möra ilska med ilska? Är det bra?
Men håller inte med om att föräldrar alltid ska sätta barnen först och att andra alltid ska ha förståelse för detta. Tror det är viktigt för barn att lära sig att vuxnas fokus ser olika ut beroende på sammanhang.
Det jag menar är att man kan ju inte leva hela livet efter devisen att alla mina beslut måste fattas utifrån perspektivet att allt går åt helvete :)
Man kan längta efter barn tillsammans i många år, sen kommer barnet och i förskoleåldern upptäcker man att som familj och föräldrar funkar man inte tillsammans. Många förändras när barnen kommer. Man kan ha hur goda intentioner som helst innan att inte tappa bort varandra, att vårda kärleken etc etc. Men sen faller det bort ändå och så står man där olycklig... Det kan man ju omöjligt veta innan.
Det är som det mantra som ofta kommer upp i trådar här - "du visste innan vad du gav dig in på". Nej, det vet man väldigt sällan :)
Jag fattar verkligen att du ruttnar på att städa och tvätta åt din partner, men då är det ju din sambos lathet som är problemet, inte att han prioriterar sitt barn. Det är självklart superegostiskt av honom att låta dig sköta all städning och tvätt och det hade det varit utan barn också. Det obehagliga blir om det leder till att du skulle ta ut din (fullt förståeliga) frustration över honom - på barnet.
Om han inte kan skärpa sig och dela ansvaret så tycker jag du ska lämna honom. (Varit i liknande sits med mina barns pappa så jag vet hur svårt det är att försöka ändra någon.) Mår så mycket bättre nu. Men träffar jag någon annan som har barn och vi skulle flytta ihop tycker jag det är självklart att barnen behandlas lika så inte jag sätter mina barn först och han sina. Barn är barn och ska älskas och prioriteras oavsett blodsband.
(Kommer dock aldrig mer flytta ihop med någon som bara i teorin tycker att jämställdhet är självklart och inte lever upp till det sedan.)