-
Det är inte på heltid och jag söker jobb och har jobb på gång och till hösten då blir det studier på heltid plus att det blir studielånAnonym (Vienna) skrev 2016-05-23 16:35:39 följande:Då pluggar du inte på heltid alt inte tar ngt studielån utan enbart bidragsdelen, varför? Pluggar du distans borde du väl kunna ha ett extrajobb dessutom.
-
Tack Ja det gör ont och det spelar ingen roll hur gamla vi är för pappa är pappa och mamma är mammaAnonym (S) skrev 2016-05-23 16:29:37 följande:Är det verkligen det här det handlar om? Är det detta som är det vesäntliga i tråden? Är det såå svårt att sätta sig in i ts sorg i att hennes/hans pappa lämnat dom och skiter i dom? Det spelar ingen roll att ts är vuxen. Det gör lika jävla ont ändå! Grattis till dig om du sluppit uppleva detta själv.
Tråden handlar för fan inte om några bortskämda vuxna barn utan om "vuxna" barn som blivit svikna av sin förälder. Klart att han som pappa och som varit den som lämnat ska behaga ta sig till sina egna barn för att träffa dom! Klart det gör ont i hela kroppen att veta och känna att pappa inte bryr sig! Trots att man är 20! För helvete! -
Vi har ställt om livsstilen, vi bor i en trång lägenhet, vi äter ingen lyxmat utan nudlar med köttbullar varma smörgåsar och såna saker vi är inte ute och festar och det var mamma som ville dela på lånet men pappa fick inte ta halva för att han hade redan för mycket i lån.Anonym (.) skrev 2016-05-23 17:08:35 följande:Att flera svar tar upp det ekonomiska är för att en stor del av vad TS själv skriver är frustration över syskonens och mammans sämre ekonomi. Det ena utesluter inte det andra. TS är ledsen och känner sig sviken av pappan, fullt förståeligt. Samtidigt har skilsmässan satt mamman och indirekt de vuxna barnen, eftersom de inte är självförsörjande, i en sämre sits ekonomiskt än de hade innan. Det i sig kan vara en sorg; det är en hel livsstil som försvinner, inte bara en närvarande pappa.
Jag skulle nog säga att flera svar går ut på att skilja på de olika sakerna, där TS ser dem båda som en del av pappans svek.
TS beskriver hur man inte ställt om sin livsstil till den nya situationen. (TS tar tydligen bara ut bidragsdelen på lån? Man både får och förväntar sig dyra presenter och av mamma betalda firanden.). Jag ser inget fel i att man rekommenderar att TS och syskonen som vuxna tar ansvar för sin egen ekonomi och inser att mamman inte har ekonomin att vare sig försörja dem eller ge dem den extra guldkanten ekonomiskt. Mamman själv tycks inte se till sig själv vare sig i förhållande till de vuxna barnen eller sin exmake, hon accepterar t ex att betala det gemensamma lånet själv för att exet inte har råd(?). (Jag uppfattade att det var hon som avstått från att tvinga fram en delning av lånet men jag kan ha missuppfattat.)
På motsvarande sätt tycker jag att TS åtminstone kan överväga att ta ett delat ansvar för att träffas och inte ensidigt kräva att pappa ska komma "hem" för att träffas. Eller varför inte föreslå att man umgås mer via telefon/dator om det nu är så stora praktiska/ekonomiska problem med att träffas. Så har jag och min mamma gjort mycket med många timmars resväg emellan oss. Vill pappan inte det heller är han ju verkligen inte beredd att hålla kontakten, men här har det talats om att det inte funkar att umgås hos exet för pappan och hos nuvarande sambo för barnen.
(TS: Har din mamma begärt förlängt underhåll (eller förlängt underhållsstöd om pappan verkligen är medellös) för artonåringen om denn* läser på gymnasiet? I annat fall är det ju läget att göra. ) -
Har jobb på G och kommer då att betala mer för mej.Anonym (Sanningen.) skrev 2016-05-23 17:39:31 följande:Då måste du börja plugga heltid tills vidare så att du kan börja försörja dig själv inkl. betala för mat, tvättmedel och internet samt för att kunna betala för 1/4 av hyran. Man kan inte låta mamma hamna hos kronofogden för att man vägrar växa upp och börja ta ansvar.
-
Det är inte pengarna som är det som är jobbigast det som är jobbigt är att vår pappa inte hör av sig som han lovat, att han inte kommer som han lovat att han verkar ha glömt bort oss och nej vi behöver inte träffas där vi bor och vi behöver inte heller träffas där han bor utan vi skulle kunna träffas på neutral plats.
Det som är jobbigast är att vi känner oss bortglömda av honom vi har försökt ringa honom men han har inte tid att prata och detta är inte den pappa jag känner. -
Det var vår pappa som tog beslut om att huset skulle säljas när det gjordes och det är pappa som är skuldsatt över huvudet inte mamma.
Vi ber er att sluta kasta skit på oss för vi ha inte valt detta.
Vi vill att pappa ska höra av sig någon gång bara eller är det för mycket begärt av oss? -
Har jobb på G som jag skrivit förutAnonym (3) skrev 2016-05-23 18:19:22 följande:
klart ni vill pappa ska höra av sig. Den delen förändra inte för att man själv räknas som vuxen.
däremot har ni fått många bra synpunkter på ekonomin. Ni som är över 18 och inte går i gymnasiet, er mamma SKA faktiskt inte behöva bära den "bördan" längre. jag hoppas den saken har gått in. Ni hjälper er mamma om ni kan hitta jobb eller söka studielån osv, som så många redan sagt.
det går inte att tänka att pappan ska betala underhåll, det gör man bara om det finns omyndiga barn
-
Mamma och pappa ägde halva huset var men mamma hade inget att säga till om när det skulle säljas vi hade familjemöte då och pappa bestämde allt och vi barn vet i stort sett allt men jag skriver inte allt här för det angår ingen.Anonym (Dysfunktionellt) skrev 2016-05-23 18:33:39 följande:
Att ställa krav eller komma med tankar och råd som vid första anblick inte faller dig i smaken är inte att kasta skit. Klart det är bekvämare att läsa inlägg som dryper av medlidande men det kommer inte hjälpa dig ett smack.
Så du menar att din pappa ensamt bestämmer att huset ska säljas, men att både din pappa och mamma står kvar som låntagare för restskulden? Ägde inte din mamma en del av huset? Jag tror det finns saker som dina föräldrar inte berättat för dig.
Det är inte för mycket begärt att er pappa beter sig som en normal förälder. Men, du kan inte styra hans beteende. Däremot ditt eget.
-
Han har tagit lån på olika ställen för att bjuda och betala resor köpt allt dom vill ha läs tråden (barnen eller den nya) allt jag läst där är så som pappa blivit och om det inte är pappa som skrivit det är det en dubbelgångare till honom. Kan säga att dom som är med i programmet lyxfällan inte har lika stora problem med ekonomin som pappa vi har pratat på att anmäla honom till programmet för vi vill inte att han ska fortsätta ta lån. PS bara sen jul har han lånat 500000 DsAnonym (Sanningen.) skrev 2016-05-23 20:22:49 följande:
De hade väl lån gemensamt på huset men när det är sålt och bodelningen är färdig så har man inte mer med varandras ekonomi att göra. Hur kommer det sig att han har 800 000 i skulder? Det låter inte trovärdigt att han skulle ha hunnit dra på sig så mycket på ett enda år.
-
Det är inte huslån dom har kvar utan 1 annat sen har pappa tagit alla andra lån på egen hand. Vet att det kan låta osannolikt att ha så mycket i lån som pappa har och vi önskar att han inte hade dom men nu har han det tyvärr :(Anonym (Vienna) skrev 2016-05-23 20:27:27 följande:
En bank går inte med på att sälja ett hus för mycket mindre än det är belånat om man är skuldsatt upp över öronen......hur stor chans har dom då att få tillbaka sina pengar liksom.....låter osannolikt. Och du har ju sagt innan att din pappa står med på lånen. Så nej det låter inte troligt att det skulle vara en större skuld/ lån kvar.