Inlägg från: Anonym (Sanningen.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sanningen.)

Våran pappa struntar i oss barn :(

Anonym (Oroliga och ledsna barn) skrev 2016-05-23 20:36:54 följande:

Han har tagit lån på olika ställen för att bjuda och betala resor köpt allt dom vill ha läs tråden (barnen eller den nya) allt jag läst där är så som pappa blivit och om det inte är pappa som skrivit det är det en dubbelgångare till honom. Kan säga att dom som är med i programmet lyxfällan inte har lika stora problem med ekonomin som pappa vi har pratat på att anmäla honom till programmet för vi vill inte att han ska fortsätta ta lån. PS bara sen jul har han lånat 500000 Ds

Fast ingen utan en extremt stor inkomst och förmögenhet får blancolån på 500 000 eler 800 000totalt... Att sätta sprätt på 100 000 per månad låter inte trovärdigt.
  • Anonym (Sanningen.)
    Anonym (Vuxenansvar) skrev 2016-05-23 21:56:13 följande:

Det "lilla" barnet är vad jag kan utläsa av TS 16 år.

Det är inte direkt ett småbarn vi snackar om att TS och hens yngre syskon skulle vara "avundsjuk" på vilket gör din jämförelse med dina barn och bonusbarn rätt ovidkommande.

Ts och hennes syskon har också varit 16 år och fått fina födelsedagspresenter. Varför skulle hans bonusbarn inte kunna få detsamma när hen fyllde 16? Hur kan det på något sätt bli orättvist för Ts och hennes syskon?
  • Anonym (Sanningen.)
    Anonym (Oroliga och ledsna barn) skrev 2016-05-23 21:38:33 följande:

Det var och är en annan skuld som pappa och mamma har tillsammans och har inget med huslånet att göra men det lånet dom har tillsammans är inte så stort som lånen pappa har själv. Fick reda på nyss att pappa är dömd i tingsrätten också :( Tankar i huvudet nu är vad? Varför? Hur? Och tänker ja jag vet inte vad och gråter, pappa var altid glad förut och på somrarna satt vi tillsammans och grillade korv nu snurrar allt för detta är inte pappa han skulle aldrig bryta mot någon lag :( Usch

Man kan få en dom av många anledningar. Man behöver inte vara kriminell för det.
  • Anonym (Sanningen.)
    Anonym (Vuxenansvar) skrev 2016-05-23 22:29:06 följande:

Så att en förälder lägger ner stora pengar på presenter till sin partners 16-åring, men inte visar något intresse att komma på sin 18-årings student är heeeeelt OK i dina ögon?

Visst, TS skriver om pengasummor, men i grunden låter det mer som att hen och syskonen sörjer att pappa skiter i sina egna barn och har "bytt ut dem" mot sin partners 16-åring, så att sitta och hävda att bonusbarnet skall få samma som TS fick när hen var 16 är bra korkat och oempatiskt.

Har du något problem med läsförståelsen eller hur kom du fram till den slutsatsen? Varken jag eller någon annan har skrivit att det är rätt av pappan att strunta i sitt barns student. Däremot vill han kanske inte komma på festen om hans partner inte är bjuden och kanske vill han inte träffas in ex fru, så det kanske han skulle kunna hoppassa över men komma till ceremonin och ge barnet en present är självklart för mig. Sen, att han ger sitt bonusbarn en födelsedagspresent är väl självklart? Bonusen har all rätt att få presenter hen med.
  • Anonym (Sanningen.)
    Anonym (S) skrev 2016-05-23 23:27:45 följande:

Jävla nolla till förälder som inte kan ta sig till sitt barns student pga ett gammalt ex.

Ja?

Som sagt så tycker jag att han borde uppvakta sitt barn...
  • Anonym (Sanningen.)
    Anonym (Vuxenansvar) skrev 2016-05-23 23:16:17 följande:

Så 16-åringen har "all rätt" att få presenter av sin mammas nya partner och när hans biologiska barn sörjer att han så tydligt visar att han inte på något sätt prioriterar dem så är de "avundsjuka"?

Varför är det en 16-årings "rätt" att få presenter och vilka är det som ska räknas in i att tillgodose den "rätten"?

Eftersom han frivilligt har gett sitt bonusbarn presenten så har bonusbarnet så klart rätt till presenten. Han har rätt att ge presenter till vem han vill.
  • Anonym (Sanningen.)
    Anonym (Vuxenansvar) skrev 2016-05-23 23:41:26 följande:

Var har jag skrivit att du tycker att det är OK att pappan struntar i studenten? För att citera dig själv "Det där lyckades du få ihop alldeles på egen hand.."

Däremot har du skrivit att "Rättvisetänk mellan vuxna barn och yngre barn går liksom bort. Ni är VUXNA".

Ett av syskonen är bara två år äldre än det "barn" som du tolkar det som att syskonen är missunnsamma emot, och därför undrar jag om du hade tyckt att 18-åringens känslor hade varit berättigade om vi haft en annan myndighetsålder eftersom du trycker så mycket på att de är vuxna.

Intressant för övrigt att så många som lever med partners som har barn sedan tidigare är så ivriga att försvara när en förälder struntar i de barnen. En kan ju undra vad det beror på...

Ja men man räknas som vuxen när man har slutat gymnasiet och föräldrarna inte längre är försörjningsskyldiga för ens uppehälle. Är det ett problem för dig? Anser du kanske att föräldrarna ska försörja ALLA barn, oavsett ålder, tills försörjningsansvaret den yngsta är slut?
  • Anonym (Sanningen.)
    Anonym (Vuxenansvar) skrev 2016-05-24 00:26:04 följande:

Visa mig var, förutom i din egen fantasi, som jag skrivit att föräldrar skall vara försörjningsskyldiga för vuxna barn som slutat gymnasiet.

Visa mig var, förutom i din egen fantasi, jag har påstått att du har skrivit det. :)
  • Anonym (Sanningen.)
    Anonym (Vuxenansvar) skrev 2016-05-24 00:41:18 följande:

Hahaha, L....

När argumenten tryter...

Då vet jag att du inget har att komma med i alla fall.

Ja det var det jag kände när du skrev så och jag förstår också att du inte har något att komma med. Jag är inte förvånad.
  • Anonym (Sanningen.)
    Anonym (Oroliga och ledsna barn) skrev 2016-05-24 17:01:51 följande:

Vi tror också pappa behöver hjälp och det på olika sätt kanske skuldsanering och att gå till någon för att prata för detta är inte den pappa vi känner

Skuldsanering kommer han inte att få på nya skulder som han inte på något sätt har försökt betala av.
  • Anonym (Sanningen.)
    EnAnonumius skrev 2016-05-24 17:22:34 följande:

Det är något som INTE går ihop med din historia när man sitter och läser dina inlägg.

1) Du hävdar att du inte träffar och pratar med din pappa så ofta och han sällan kontaktar er och han mer eller mindre vägrar att prata med er och er mamma.

Och du sitter säger att han vägra att lyssna på er. 

2) Du sitter och hävdar att det är DIN pappa som har 800 000kr i skulder och även hävdar köper dyra presenter till en bonusbarn som är 16år gammal.

Du sitter och skriver på ett sådant sätt som om du bodde med din pappa 24/7 året om och skriver på ett sådant sätt som om du har 100% tillgång till hans ekonomi både i inkomster, utgifter och skulder. Du sitter även och skriver på ett sådant sätt som att du har "solida bevis" på att det är din pappa som köper alla dessa dyra presenter till bonussonen.

Alltså hela tråden igenom så sitter du ju och talar emot dig själv på dessa två punkter konsekvent. 

Jag får inte heller ihop det. Plus att det är så synd om mamman som snart hamnar hos fogden. Och Ts börjar minsann jobba i mitten på juni så i juli kan hon betala mer för sina kostnader men det låter inte som om Ts och systern tänker försörja sig helt själva.
  • Anonym (Sanningen.)
    Anonym (Oroliga och ledsna barn) skrev 2016-05-23 14:31:44 följande:

Det var nog fel av mej att skriva på denna sida. Två av oss har studielån och det kostar med kurslitteratur, resor till tentor och föreläsningar.

Men här skriver du att ni har studielån... även om ni bara pluggar 1/ så kan ni söka försörjningsstöd och bostadsbidrag.
  • Anonym (Sanningen.)
    Anonym (Oroliga och ledsna barn) skrev 2016-05-26 06:47:22 följande:

Betalade hyra när jag hade lön just nu har jag studiebidrag och jag betalar busskort litteratur hygien bröd pålägg te tvättmedel med det men kommer att börja jobba den 13/6 och när jag får lön ska jag betala hyra igen

Varför tycker du då så synd om er mamma för att hon har en så tuff ekonomi?
Svar på tråden Våran pappa struntar i oss barn :(