• Famous

Hur äter ni som jobbar natt?

Jag ska börja ha vaken natt på mitt jobb. Kommer ha vissa uppgifter såklart plus vändning av en boende. Hur ska man äta för att kroppen ska må så bra som möjligt. Vet ju att man inte ska äta nattetid men eftersom man är jobbar så många timmar måste man ju få lite i sig. Några tips vore fint :)

Själv funderar jag på om jag försöker äta en bra kvällsmat vid 19-20 tiden så det räcker med nån gång under natten. En smörgås då eller lite yoghurt?

• Svar på tråden Hur äter ni som jobbar natt?
  • Frontline

Äter oftast nån frukt bara på natten.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Svennis

Har jobbat natt i 14 år.

Äter så "normalt" som möjligt. Frukost när jag kommer hem från jobbet. Lunch när jag vaknar, middag vanlig middagstid.

Under arbetstid äter jag kanske en frukt vid 23 ca. Annars ingenting.

Jobbar 20.45-07.10 utan vila.

• Famous

Tack för svar :) ja hopp en banan eller nåt då :)

Är rädd att jag kommer vilja ha en Godis påse liggande på jobbet men det är nog tokigt att börja så antar jag :)

• natalyw

Jag brukade jobba 21-07, och då åt jag en liten middagsborden innan jag åkte till jobbet (runt 20). Sen åt jag smörgås 00:00 och typ kvarg vid 05:00. Dock hade jag ofta halsbränna och skrikig/ond mage, kan ha varit mackorna men det bästa är nog att äta så lite som möjligt, och sen äta frukost innan man ska sova när man kommit hem : )

• Famous
    natalyw skrev 2016-05-13 22:12:29 följande:

Jag brukade jobba 21-07, och då åt jag en liten middagsborden innan jag åkte till jobbet (runt 20). Sen åt jag smörgås 00:00 och typ kvarg vid 05:00. Dock hade jag ofta halsbränna och skrikig/ond mage, kan ha varit mackorna men det bästa är nog att äta så lite som möjligt, och sen äta frukost innan man ska sova när man kommit hem : )

Ja det låter vettigt att käka frukost innan man somnar på morgonen.

Tack :)
  • Asirna

Försök ha rutin fortfarande när du äter. gärna mellanmål med.
    Jag jobbar dock i restaurangbranschen och där finns inga rutiner :P

• malle88

Om du äter på natten så är nåt som tar lång tid att smälta, för kroppen är inställd på fasta. Jag äter 1-2 knäckebrödsmörgåsar kl 00 och en kopp te vid femsnåret. Och ordentlig frukost hemma innan jag lägger mig.

Rekommenderar inte lagad mat eller godis. Jag mår iallafall illa av det och blir trött

• aleydis

Jag jobbade lite natt en sommar och gjorde då såhär:

23-24 lätt middag med protein, begränsat med kolhydrater. Från 00 fasta, begränsa intag av vätska. Äter lite från ca 5-6. Äter riktig frukost hemma innan jag går och lägger mig

• Famous

Tack för era svar. Har blivit aningen klokare. Ska definitivt bannlysa Godis påse :)

• Asirna

En fråga, som jag skrev tidigare jobbar jag i restaurangbranschen.

Ikväll höll jag nästen på att ramla ihop eftersom jag inte hade någon energi kvar i kroppen.

Det är inte lätt att gå o sätta sig och äta världens måltid i och med man alltid måste prioritera gästerna.

Så jag undrar, finns det något som man snabbt kan slänga i sig för att få mer energi?

Och nej, ingen skitig energidryck tack..

Svar på tråden Hur äter ni som jobbar natt?