• Anonym (Orolig)

Långt mellan näsa och mun på bebis, beror på alkohol under graviditet?

Har sett att min dotter som är 2 månader gammal har ganska långt mellan näsan och munnen, men det kanske är normalt att bebisar har det ? Det är ungefär lika långt (kanske lite kortare) som mellan munnen och där hakan slutar. Ungefär lika långt som min tumme(alltså bredden på min tumme).

Jag tycker förstås att hon är jättesöt och det kanske är helt normalt, det är första barnet så vet inte exakt hur de "ska" se ut. Och så ser ju alla olika ut förstås.

Anledningen till att jag oroar mig är att jag fick veta att jag var gravid väldigt sent (v. 13 ungefär ) eftersom jag blödde under graviditeten och jag hade alltså druckit en del fram tills då. Det var bara 2 tillfällen (när jag var på semester) som jag drack mkt , då måste jag ha varit i v. 5 ungefär. Förutom det drack jag kanske 1-2 glas vin eller motsvarande vid flera tillfällen (några gånger /vecka men inte varje dag). Jag funderade på abort pga det här men sen bestämde jag mig för att inte göra det iallafall och allt såg ju bra ut på ultraljuden , och dottern är jättefin helt frisk verkar det som.

Men så har jag ju läst om Fetalt alkoholsyndrom och såg nånstans att långt mellan näsan och munnen skulle kunna vara ett tecken på det . Fast då står det att området mellan näsa och mun ska vara utslätat också (smooth philtrum) och det har hon inte. Ingen läkare eller sköterska har sagt att det verkar vara något fel på henne eller så.

Undrar om nån vet om det här är normalt ? Och finns det nån mer som har druckit under graviditeten och hur har det gått i så fall? En del säger ju att det är ok att dricka 1-2 glas ibland , vet inte om det stämmer.

Vet inte om jag oroar mig i onödan men jag är arg på mig själv för jag borde kanske fattat att jag var gravid eller iallafall misstänkt det.

• Svar på tråden Långt mellan näsa och mun på bebis, beror på alkohol under graviditet?
  • Anonym (Orolig)

Kan tillägga att hon inte har några andra av "tecknen" på Fetalt alkoholsyndrom , utom sneda ögon men det har jag också (är 1/4 asiat) så det har hon nog fått från mig.

• Anonym (aldrig)

Det är aldrig okej med alkohol under graviditet. Absolut inte 1-2 glas ibland. Förstår inte varför du drack om du haft oskyddat sex och visste att det kan hända att du blir gravid.. då hade du sluppit alla dessa tankar nu.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (aldrig) skrev 2016-05-11 02:16:36 följande:

Det är aldrig okej med alkohol under graviditet. Absolut inte 1-2 glas ibland. Förstår inte varför du drack om du haft oskyddat sex och visste att det kan hända att du blir gravid.. då hade du sluppit alla dessa tankar nu.

Vill helst inte ha fler svar som det här, kan förstås inte bestämma vad andra ska göra och jag vet hur det brukar vara här på Familjeliv ( lätt att vara otrevlig när man sitter bakom en datorskärm) men om ni tänker skriva nått sånt så låt gärna bli att skriva nånting alls. Jag vet att det var dumt att dricka men jag trodde inte att jag var gravid, och det finns tyvärr inget jag kan göra åt det nu.
  • Anonym (Lugn)

Jag tror inte det beror på alkoholen.
    Du kan vara lugn, utseendet hos barn förändras med att barnet växer och har hon inga andra problem så är det väl inte hela världen. Älska din dotter och bry dig inte om vad idioter här på fl säger, kram

• Anonym (Nej)
    Anonym (aldrig) skrev 2016-05-11 02:16:36 följande:

Idiot. Håll truten tack. Du är bara ute efter att trycka mer och förminska ts. Klart man kan festa om man har "mens" och inte ens misstänker graviditet. och ts är knappast den första och inte heller den sista som gått långt i en graviditet utan att veta om det.

Ts jag tror inte du behöver oroa dig faktiskt. Tror bara hon har det utseendet. Men jag tror inte det är FAS. Det kan du släppa tycker jag.
  • Lena

Kan du inte jämföra med foton på dig och pappan som små bebisar? Ni kanske såg likadana ut.

• smulpaj01

Oroa dig inte!

Men om du vill lugna dig kan du googla bilder på FAS bebisar, då kommer du tydligt se att din bebis är helt normal!

Jag fick veta att jag var gravid i v 22, som tur var pluggade jag intensivt och festade inte de senaste månaderna. Men de första veckorna drack jag en hel del.

Mitt barn är fullt frisk och smartast i familjen

• Anonym (Orolig)

Tack för svaren!

• Anonym (Orolig)
    Lena skrev 2016-05-11 06:08:54 följande:

Kan du inte jämföra med foton på dig och pappan som små bebisar? Ni kanske såg likadana ut.

Jo jag kollade på bilder på mig och det är lite svårt att se men det ser ut som att jag såg likadan ut när jag var riktigt liten. Hon är överhuvudtaget väldigt lik mig när jag var bebis:) Ska be mamma att få se mer bilder nästa gång jag är hemma hos henne kanske.
  • Anonym (Orolig)

Bilder på hur det ser ut på min dotter:

Jag tycker att hon är jättefin förstås och skulle inte alls vilja att hon skulle se ut på nått annat sätt och det kanske bara är så en del bebisar ser ut (har inte så mkt att jämföra med) men jag vill bara inte att jag ska ha gjort nått så att hon kommer få problem senare t.ex inlärningssvårigheter eller så.

Svar på tråden Långt mellan näsa och mun på bebis, beror på alkohol under graviditet?