• Anonym (Orolig)

Långt mellan näsa och mun på bebis, beror på alkohol under graviditet?

Har sett att min dotter som är 2 månader gammal har ganska långt mellan näsan och munnen, men det kanske är normalt att bebisar har det ? Det är ungefär lika långt (kanske lite kortare) som mellan munnen och där hakan slutar. Ungefär lika långt som min tumme(alltså bredden på min tumme).

Jag tycker förstås att hon är jättesöt och det kanske är helt normalt, det är första barnet så vet inte exakt hur de "ska" se ut. Och så ser ju alla olika ut förstås.

Anledningen till att jag oroar mig är att jag fick veta att jag var gravid väldigt sent (v. 13 ungefär ) eftersom jag blödde under graviditeten och jag hade alltså druckit en del fram tills då. Det var bara 2 tillfällen (när jag var på semester) som jag drack mkt , då måste jag ha varit i v. 5 ungefär. Förutom det drack jag kanske 1-2 glas vin eller motsvarande vid flera tillfällen (några gånger /vecka men inte varje dag). Jag funderade på abort pga det här men sen bestämde jag mig för att inte göra det iallafall och allt såg ju bra ut på ultraljuden , och dottern är jättefin helt frisk verkar det som.

Men så har jag ju läst om Fetalt alkoholsyndrom och såg nånstans att långt mellan näsan och munnen skulle kunna vara ett tecken på det . Fast då står det att området mellan näsa och mun ska vara utslätat också (smooth philtrum) och det har hon inte. Ingen läkare eller sköterska har sagt att det verkar vara något fel på henne eller så.

Undrar om nån vet om det här är normalt ? Och finns det nån mer som har druckit under graviditeten och hur har det gått i så fall? En del säger ju att det är ok att dricka 1-2 glas ibland , vet inte om det stämmer.

Vet inte om jag oroar mig i onödan men jag är arg på mig själv för jag borde kanske fattat att jag var gravid eller iallafall misstänkt det.

• Svar på tråden Långt mellan näsa och mun på bebis, beror på alkohol under graviditet?
  • Anonym (Ssk)

Hon ser helt normal ut.

Jag jobbade tidigare i psykiatrin och vi hade rn del kvinnor med missbruksproblematik. I perioder diskuterade vi en del om inte vi skulle ha det som i Norge att man kan tvångsomhänderta gravida kvinnor som missbrukar då de utsätter sitt barn för fara. Frustrerande att se gravida kvinnor missbruka utan att kunna göra något. Nu var detta kvinnor som missbrukade rejält inte någon enstaka fylla. Inte alls som du alltså. Men inget av barnen föddes med synliga alkoholskador. Vi diskuterade detta och doktorerna på mitt jobb hävdade att det är ovanligt med just fas även om man dricker ordentligt mycket (däremot fick nog många av de barnen stora bekymmer både beroende på arv och miljö).

De menade att för kvinnor utan missbruksproblematik är det stora problemet om man tagit något glas vin att man själv kommer att må dåligt och fundera över det. Även om det skulle visa sig att barnet har tex Downs Syndrom som vi vet inte beror på alkohol så skulle den tanken tränga dig in, beror det kanske på det där glaset vin ändå?

Kanske är det mer detta som hänt dig?

• Anonym (aldrig)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-05-11 02:45:04 följande:

Vill helst inte ha fler svar som det här, kan förstås inte bestämma vad andra ska göra och jag vet hur det brukar vara här på Familjeliv ( lätt att vara otrevlig när man sitter bakom en datorskärm) men om ni tänker skriva nått sånt så låt gärna bli att skriva nånting alls. Jag vet att det var dumt att dricka men jag trodde inte att jag var gravid, och det finns tyvärr inget jag kan göra åt det nu.

Jag är knapppast otrevlig. Du frågade jag svarade. Startar man en tråd här så kan man knappast räkna med att bara få positiva svar för att man själv vill det. Jag tänker inte dalta med dig. Din dotter ser helt normal ut men du kommer nog alltid ändå leva med den tanken att det är pga ditt alkoholintag. Speciellt om hon får andra problem senare i livet. Mycket korkat.. istället för att avstå alkohol.
  • viseversa
    Anonym (aldrig) skrev 2016-05-11 09:55:01 följande:
    Jag är knapppast otrevlig. Du frågade jag svarade. Startar man en tråd här så kan man knappast räkna med att bara få positiva svar för att man själv vill det. Jag tänker inte dalta med dig. Din dotter ser helt normal ut men du kommer nog alltid ändå leva med den tanken att det är pga ditt alkoholintag. Speciellt om hon får andra problem senare i livet. Mycket korkat.. istället för att avstå alkohol.
    Du är korkad här. Lämna tråden tack eller våga i alla fall skriva utan att vara anonym. Om du nu "står" för dina korkade åsikter som du påstår. Haha
  • Anonym (aldrig)
    viseversa skrev 2016-05-11 10:50:41 följande:

Du är korkad här. Lämna tråden tack eller våga i alla fall skriva utan att vara anonym. Om du nu "står" för dina korkade åsikter som du påstår. Haha

Vem är du och bestämma att jag ska lämna tråden? Jag skriver vad jag vill.

Ja jo jag skulle kunna skriva med mitt nick. Vad gör det för skillnad? Min profil är lika hemlig som ett anonymt nick med 0 information.
  • Anonym (Zzz)
    Anonym (aldrig) skrev 2016-05-11 09:55:01 följande:
    Snarare okunnig om kvinnokroppen än otrevlig. När jag gick i skolan fick man lära sig att mensen innebar att kroppen stötte ut "fluffet" på insidan av livmodern eftersom det inte behövs när ägget inte är befruktat. Dvs mensen innebär att man inte är gravid.

Men du kanske aldrig fick lära dig det i skolan så då är det ju inte så konstigt att du tror att man alltid kan vara potentiellt gravid även när mensen kommer regelbundet.
  • Anonym (aldrig)
    Anonym (Zzz) skrev 2016-05-11 12:24:32 följande:

Snarare okunnig om kvinnokroppen än otrevlig. När jag gick i skolan fick man lära sig att mensen innebar att kroppen stötte ut "fluffet" på insidan av livmodern eftersom det inte behövs när ägget inte är befruktat. Dvs mensen innebär att man inte är gravid.

Men du kanske aldrig fick lära dig det i skolan så då är det ju inte så konstigt att du tror att man alltid kan vara potentiellt gravid även när mensen kommer regelbundet.

Det står att hon blödde inte att hon hade mens. Det är vanligt att ha blödningar när man är gravid så den enda som lider utav okunskap är du. Inte så svårt att googla det. Har man dessutom haft oskyddat sex vet man med sig att man kan vara gravid alltså borde man använda sunt förnuft och avstp alkohol. Så svårt är det inte om man nu bryr sig om sitt ofödda barn.

Men som sagt..det är inte jag som får leva med dom tankarna hela livet. Det är TS och hon får skylla sig själv.
  • Minfamilj

Men alltså, det är barn till mödrar med ett gravt alkoholmissbruk som får fetalt alkoholsyndrom, inte om man druckit 1-2 glas vin någon gång ibland. Sedan kan såklart även mindre mängder påverka men inte så pass att utseendet blir annorlunda utan då handlar det mer om att barnet ev får kognitiva svårigheter. OBS! Detta gäller inte dig ts och den alkoholkonsumtion du haft innan du fått kännedom om graviditeten. Du kan ta det lugnt,

• Anonym (Zzz)
    Anonym (aldrig) skrev 2016-05-11 12:31:16 följande:
    Det står att hon blödde inte att hon hade mens. Det är vanligt att ha blödningar när man är gravid så den enda som lider utav okunskap är du. Inte så svårt att googla det. Har man dessutom haft oskyddat sex vet man med sig att man kan vara gravid alltså borde man använda sunt förnuft och avstp alkohol. Så svårt är det inte om man nu bryr sig om sitt ofödda barn.

Men som sagt..det är inte jag som får leva med dom tankarna hela livet. Det är TS och hon får skylla sig själv.
    Jag föredrar ju att fortsätta tro att du är okunnig framför att förutsätta att du är en allmänt otrevlig person, men om du föredrar att uppfattas som otrevlig så är det ditt val.
  • Minfamilj

Att din bebis har "långt" mellan näsa och mun är väl ett släktdrag antar jag. Tycker inte det ser konstigt ut alls.

• Coccolina
    Anonym (aldrig) skrev 2016-05-11 12:31:16 följande:

Vet inte om du tänkt på det men kondomer är inte hundraprocentiga, p-piller är inte hundraprocentiga, spiral är inte hundraprocentigt, p-stav är inte hundraprocentigt osv osv...
    Så du kan faktiskt inte vet om hon hade oskyddat eller om hon blev gravid trotts skydd, så hoppa av dina höga hästar nu!
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
Svar på tråden Långt mellan näsa och mun på bebis, beror på alkohol under graviditet?