Inlägg från: Anonym (Orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig)

Långt mellan näsa och mun på bebis, beror på alkohol under graviditet?

Har sett att min dotter som är 2 månader gammal har ganska långt mellan näsan och munnen, men det kanske är normalt att bebisar har det ? Det är ungefär lika långt (kanske lite kortare) som mellan munnen och där hakan slutar. Ungefär lika långt som min tumme(alltså bredden på min tumme).

Jag tycker förstås att hon är jättesöt och det kanske är helt normalt, det är första barnet så vet inte exakt hur de "ska" se ut. Och så ser ju alla olika ut förstås.

Anledningen till att jag oroar mig är att jag fick veta att jag var gravid väldigt sent (v. 13 ungefär ) eftersom jag blödde under graviditeten och jag hade alltså druckit en del fram tills då. Det var bara 2 tillfällen (när jag var på semester) som jag drack mkt , då måste jag ha varit i v. 5 ungefär. Förutom det drack jag kanske 1-2 glas vin eller motsvarande vid flera tillfällen (några gånger /vecka men inte varje dag). Jag funderade på abort pga det här men sen bestämde jag mig för att inte göra det iallafall och allt såg ju bra ut på ultraljuden , och dottern är jättefin helt frisk verkar det som.

Men så har jag ju läst om Fetalt alkoholsyndrom och såg nånstans att långt mellan näsan och munnen skulle kunna vara ett tecken på det . Fast då står det att området mellan näsa och mun ska vara utslätat också (smooth philtrum) och det har hon inte. Ingen läkare eller sköterska har sagt att det verkar vara något fel på henne eller så.

Undrar om nån vet om det här är normalt ? Och finns det nån mer som har druckit under graviditeten och hur har det gått i så fall? En del säger ju att det är ok att dricka 1-2 glas ibland , vet inte om det stämmer.

Vet inte om jag oroar mig i onödan men jag är arg på mig själv för jag borde kanske fattat att jag var gravid eller iallafall misstänkt det.

• Svar på tråden Långt mellan näsa och mun på bebis, beror på alkohol under graviditet?
  • Anonym (Orolig)

Kan tillägga att hon inte har några andra av "tecknen" på Fetalt alkoholsyndrom , utom sneda ögon men det har jag också (är 1/4 asiat) så det har hon nog fått från mig.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (aldrig) skrev 2016-05-11 02:16:36 följande:

Det är aldrig okej med alkohol under graviditet. Absolut inte 1-2 glas ibland. Förstår inte varför du drack om du haft oskyddat sex och visste att det kan hända att du blir gravid.. då hade du sluppit alla dessa tankar nu.

Vill helst inte ha fler svar som det här, kan förstås inte bestämma vad andra ska göra och jag vet hur det brukar vara här på Familjeliv ( lätt att vara otrevlig när man sitter bakom en datorskärm) men om ni tänker skriva nått sånt så låt gärna bli att skriva nånting alls. Jag vet att det var dumt att dricka men jag trodde inte att jag var gravid, och det finns tyvärr inget jag kan göra åt det nu.
  • Anonym (Orolig)

Tack för svaren!

• Anonym (Orolig)
    Lena skrev 2016-05-11 06:08:54 följande:

Kan du inte jämföra med foton på dig och pappan som små bebisar? Ni kanske såg likadana ut.

Jo jag kollade på bilder på mig och det är lite svårt att se men det ser ut som att jag såg likadan ut när jag var riktigt liten. Hon är överhuvudtaget väldigt lik mig när jag var bebis:) Ska be mamma att få se mer bilder nästa gång jag är hemma hos henne kanske.
  • Anonym (Orolig)

Bilder på hur det ser ut på min dotter:

Jag tycker att hon är jättefin förstås och skulle inte alls vilja att hon skulle se ut på nått annat sätt och det kanske bara är så en del bebisar ser ut (har inte så mkt att jämföra med) men jag vill bara inte att jag ska ha gjort nått så att hon kommer få problem senare t.ex inlärningssvårigheter eller så.

• Anonym (Orolig)

Anonym (aldrig) - Jag frågade ju inte vad jag borde ha gjort för jag vet redan det. Visst får man skriva vad man vill men det känns väldigt onödigt.

Jag har ganska oregelbunden mens och mellanblödningar ibland och de här blödningarna som jag fick var ungefär som mens. Och de flesta räknar väl inte med att de är gravida bara för att de har haft oskyddat sex nån gång , speciellt inte om man får "mens".

Ni andra , tack för svaren :) känner mig lite lugnare nu..Man kan bli så uppskrämd när man läser massa saker på internet. Det står så olika också, har läst nånstans att studier visar att upp till ett glas vin om dagen (eller nått sånt) inte ger några skador , men har också läst på vissa ställen att det inte finns nån nedre gräns för vad som kan ge skador.

Har försökt googla och titta på bilder men det finns mest bilder på äldre barn med FAS, inte så mkt på bebisar.

Men de bilder jag har sett så tycker jag inte att min dotter liknar dem, hon är väldigt lik mig när jag var bebis och lite lik sin pappa också.

Men det var bara det att jag läste nånstans att "kort näsa" eller långt mellan näsa och mun skulle kunna vara ett tecken så då blev jag lite orolig.

• Anonym (Orolig)
    Ordinär Man skrev 2016-05-11 18:46:24 följande:

Det är inte FAS.

1. Det syns direkt på fotot.

2. Det krävs ordentliga mängder alkohol under längre del av graviditeten för att det ska ge synliga symptom.

Intressant nog får inte alla barn dessa symptom trots högt alkoholintag dessa symptom. Däremot smärre osynliga skador. Men det vara lugn att det fortfarande är långt över det du drack. Bekymra dig inte!

Tack för svaret :)
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Ssk) skrev 2016-05-11 08:50:50 följande:

Hon ser helt normal ut.

Jag jobbade tidigare i psykiatrin och vi hade rn del kvinnor med missbruksproblematik. I perioder diskuterade vi en del om inte vi skulle ha det som i Norge att man kan tvångsomhänderta gravida kvinnor som missbrukar då de utsätter sitt barn för fara. Frustrerande att se gravida kvinnor missbruka utan att kunna göra något. Nu var detta kvinnor som missbrukade rejält inte någon enstaka fylla. Inte alls som du alltså. Men inget av barnen föddes med synliga alkoholskador. Vi diskuterade detta och doktorerna på mitt jobb hävdade att det är ovanligt med just fas även om man dricker ordentligt mycket (däremot fick nog många av de barnen stora bekymmer både beroende på arv och miljö).

De menade att för kvinnor utan missbruksproblematik är det stora problemet om man tagit något glas vin att man själv kommer att må dåligt och fundera över det. Även om det skulle visa sig att barnet har tex Downs Syndrom som vi vet inte beror på alkohol så skulle den tanken tränga dig in, beror det kanske på det där glaset vin ändå?

Kanske är det mer detta som hänt dig?

Tack för svaret! Jo jag tror nog att det är så.. Svårt att släppa tanken på att det kan ha påverkat henne på nått sätt. Hennes pappa har Adhd , har hört att det är ärftligt , så jag är rädd för att hon också ska få det och då kommer jag ju inte veta om det är pga att jag har druckit eller att han har det. Hoppas att hon inte får det.
  • Anonym (Orolig)
    TigerLilySwe skrev 2016-05-11 20:48:03 följande:

Perfekt barn, ingen fara. Oroa dig inte.

Tack för svaret :)
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (R) skrev 2016-05-11 20:46:10 följande:

Vilket bra och lugnande svar!

TS, ett uttalande från en ssk med erfarenhet av detta borde väl hjälpa dig att känna dig trygg?

Även jag tycker bebisen ser helt normal ut, jag tycker inte det ser ut att vara så stort mellanrum!

Tack för svaret! Jo det känns lite bättre nu:) Måste försöka låta bli att söka på FAS på internet ,nån hade skrivit att ett barn fick det när mamman drack 2 glas vin.. Men tror nog inte att det riktigt kan stämma .
  • Anonym (Orolig)

Här är 2 bilder till på hur det ser ut på henne.. På den första ligger hon på sidan.

• Anonym (Orolig)

Och så 2 bilder på mig när jag var bebis , men vet inte exakt hur gammal fast man ser inte så bra. Vet iallafall att min mamma inte drack när hon var gravid. Tror ni dottern kan ha fått det utseendet från mig ?

• Anonym (Orolig)

Tack för svaren :)

• Anonym (Orolig)

Tack så mkt för svaren :) Känns lite bättre nu:)

Jag har inte frågat på Bvc men tror ni att de skulle sagt om nånting inte verkade normalt? Hon har ju blivit undersökt av läkare både på BB och på Bvc. Brukar de se om det skulle vara nått sånt tror ni?

Svar på tråden Långt mellan näsa och mun på bebis, beror på alkohol under graviditet?