Långt mellan näsa och mun på bebis, beror på alkohol under graviditet?
Har sett att min dotter som är 2 månader gammal har ganska långt mellan näsan och munnen, men det kanske är normalt att bebisar har det ? Det är ungefär lika långt (kanske lite kortare) som mellan munnen och där hakan slutar. Ungefär lika långt som min tumme(alltså bredden på min tumme).
Jag tycker förstås att hon är jättesöt och det kanske är helt normalt, det är första barnet så vet inte exakt hur de "ska" se ut. Och så ser ju alla olika ut förstås.
Anledningen till att jag oroar mig är att jag fick veta att jag var gravid väldigt sent (v. 13 ungefär ) eftersom jag blödde under graviditeten och jag hade alltså druckit en del fram tills då. Det var bara 2 tillfällen (när jag var på semester) som jag drack mkt , då måste jag ha varit i v. 5 ungefär. Förutom det drack jag kanske 1-2 glas vin eller motsvarande vid flera tillfällen (några gånger /vecka men inte varje dag). Jag funderade på abort pga det här men sen bestämde jag mig för att inte göra det iallafall och allt såg ju bra ut på ultraljuden , och dottern är jättefin helt frisk verkar det som.
Men så har jag ju läst om Fetalt alkoholsyndrom och såg nånstans att långt mellan näsan och munnen skulle kunna vara ett tecken på det . Fast då står det att området mellan näsa och mun ska vara utslätat också (smooth philtrum) och det har hon inte. Ingen läkare eller sköterska har sagt att det verkar vara något fel på henne eller så.
Undrar om nån vet om det här är normalt ? Och finns det nån mer som har druckit under graviditeten och hur har det gått i så fall? En del säger ju att det är ok att dricka 1-2 glas ibland , vet inte om det stämmer.
Vet inte om jag oroar mig i onödan men jag är arg på mig själv för jag borde kanske fattat att jag var gravid eller iallafall misstänkt det.