• Sessie82

Är vi ensamma om o göra så ?

Jag och min man är föräldrar till en livlig,viljestark och aktiv son på 16 månader. Första barnet.

Min undran är gör vi fel som anpassar oss helt efter honom ? Känns som att familjer med fler barn låter barnen anpassa sig efter familjen. Här är de jag och mannen som anpassar oss efter sonen.

När vi är båda hemma på eftermiddagen och kvällen så är de alltid nån som leker med han och går efter han vilket rum han än går in till. Han kan ju skada sig. Även om man säkrat överallt så gått de går. Och efter en stund brukar vi "byta av" den andre så dem första får vila lite eller göra vad den vill. Så håller de på till läggdax. Vi är även ute ca 1 timme varje dag efter middagen och går då till lekparken på skolgården där han kan gå runt som han vill och vi följer efter bakom så han inte skadar sig eller så försöker vi leka med han. Men ute är han inte alls intresserade av oss utan då är de är utforska som gäller ????

De ja undrar är om är vi ensamma/är de fel att anpassa oss så. Vi sitter aldrig båda två I soffan tex. Utan alltid en på golvet med han eller går runt I dom rum han går runt i.

Dom familjer vi vart på besök hos där sitter mamma o pappa i fikar i köket tex medans tex en 1 åring går runt som den vill i huset...

• Svar på tråden Är vi ensamma om o göra så ?
  • sagoskog

Min syrra och hennes partner gjorde så. Gick jättebra så länge barnet var i den åldern. Men nu.. barnet är snart 3.. och det är fruktansvärt. Iaf så tycker jag det som utomstående. Barnet styr varje sekund av deras liv. Får hon inte en konstant och aktiv uppmärksamhet så bryter helvetet lös. Nu vet jag ju inte om det enbart beror på deras speciella sätt mot henne, men det har nog inte underlättat.

• nevermind
    Sessie82 skrev 2016-05-03 21:59:09 följande:
    Pratar jag i telefon när ja e hemma med han sjölv så.gör jag de när han sover eller så sätter jag på nått på Youtube eller så leker han själv. Varje gång han leker sjölv blir jag glad och stör han inte. Jag vill att han ska kunna leka sjölv o kunna utveckla fantasi osv.

Tror min man man bara är hemskt rädd om son son och vill inte han ska känna sig ensam.

Han tycker synd om han när hab leker själv medans jag ser de som nått bra.
    Tycker synd om honom? Din man måste ha varit med om något. Till exempel aldrig nånsin fått uppmärksamhet av sina föräldrar. Kanske därför det går överstyr nu. Vad är han rädd för, att pojken ska känna sig oälskad?
  • Frontline

Jösses så jobbigt det låter.
    Skulle aldrig falla mig in och ha det så, barnen dör inte eller blir svårt skadade av att sitta själva i ett rum och pyssla lite.
    Har man gjort vad man kan för att se över så det inte finns några uppenbara faror så kan gott ett barn sitta själv i ett rum och leka själv..

Tror snarare man gör barnet och sig själv en stor otjänst genom att följa efter 24/7 och kolla så dom inte på nåt sett skulle skada sig.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Oscarsmamma84

Jag följer inte efter sonen. Om han varit i ett rum länge o det e knäpptyst så kikar jag in för 99% av gångerna hittar han på nåt han inte får. Annars brukar han hänga med mig i tv rummet o leker när jag tittar på tv. Hans rum ligger vid tv rummet oxå så han leker själv på sitt rum men kan ändå se oss. Min sambo är oxå mer att han ska leka med sonen alltid o ha koll. Så när jag e ensam med sonen så e han lugnare o mer självständig men så fort pappan kommer hem så kan inte sonen det han kunnat innan på dagen. Sonen är 3 år

• Majken03

Går han på förskolan ännu? Eller när planerar ni att han ska börja på förskolan? Där kommer ingen gå exakt bakom hela tiden. Så det kanske är bra att han får lära sig i sakta mak hemma med er på lite avstånd?

• Det kommer bli bra
    Sessie82 skrev 2016-05-03 21:54:33 följande:
    De är en baby björn stol som dom inte kan ta sig ur.
    Tycker det är ironiskt med en överbeskyddande pappa som sedan bryter mot en av de grundläggande säkerhetsreglerna för små barn (som även står i instruktionerna till baby björn matstolen): "Lämna aldrig barnet utan tillsyn i matstolen"

Fall från hög höjd är fortfarande en av de vanligare sakerna som föräldrar till små barn söker akut sjukvård för. Barn som lämnats på skötbord själva, i matstolar själva, etc. Barn är listiga och lär sig nya saker när man minst anar det..

Om din andra fråga: jag/ min man följer eller snarare följde också efter vår lilla i  hög grad. men inte för att övervaka, utan för att vår dotter "begärde" det. Dvs hon drar i en, gnäller, ropar på en, osv för att man ska gå dit där hon är och leka med henne. Självklart kunde hon i korta stunder sysselsätta sig helt själv, även vara i annat rum än en själv (men mer sällan), när hon inte kan "hjälpa till" med någon hemsyssla, men det är en jättejobbig stund för alla med massa gnäll.. Däremot tycker jag att hon nu börjar bli allt mer självständig (hon är nu 2,5 år), och går själv till annat rum och leker där en lite längre stund själv. Det tycker jag är toppen. Vårt hem är barnsäkrat, så de värsta olyckorna går nog att undvika. Är hon ensam i ett rum så lystrar jag till ljud däörifrån (för att bedöma vad hon gör) eller kan kika in lite försiktigt ibland. I parken följer jag henne med blicken, så jag ser ju om hon är på väg att klättra upp på nåt. Är hon i klätterställningen så är jag nära, och där det är osäkra moment (tex otillräckliga räcken eller nåt) så hänger jag på så klart..

Jag tänker så här: när du är hemma själv så gör precis som du tycker är bäst och vill. När du är med mannen så får du ta ett snack med honom om vad som för dig är en rimlig nivå av vaktande, vill han vakta mer (än vad som kan anses som rimligt) så får det stå för honom och bli hans uppgift.
  • Sessie82
    Majken03 skrev 2016-05-04 11:00:33 följande:

Går han på förskolan ännu? Eller när planerar ni att han ska börja på förskolan? Där kommer ingen gå exakt bakom hela tiden. Så det kanske är bra att han får lära sig i sakta mak hemma med er på lite avstånd?

Nej han ska börja i augusti är de tänkt. Sambon har gått runt på varenda förskola här och kollar deras utegård grundligt och klagat på massa.

Vassa kanter på fönsterbrädor,spik som sticker ut från cykelhus,för höga kanter till sandlådan osv.

Vet inte va ja ska känna ????Vill ju inte han ska skada sig men får lita på att personal har koll. Men när man går förbi dagis utegårdar så sitter som bara o fikar medans alla barn går runt själva.
  • nevermind
    Sessie82 skrev 2016-05-04 12:35:24 följande:
    Nej han ska börja i augusti är de tänkt. Sambon har gått runt på varenda förskola här och kollar deras utegård grundligt och klagat på massa.

Vassa kanter på fönsterbrädor,spik som sticker ut från cykelhus,för höga kanter till sandlådan osv.

Vet inte va ja ska känna ????Vill ju inte han ska skada sig men får lita på att personal har koll. Men när man går förbi dagis utegårdar så sitter som bara o fikar medans alla barn går runt själva.
    Låter som det är nåt som inte stämmer med din sambo...
  • Sessie82
    nevermind skrev 2016-05-04 12:55:45 följande:

Låter som det är nåt som inte stämmer med din sambo...

Att han är överbeskyddade ?
  • Ramborg
    Sessie82 skrev 2016-05-04 12:35:24 följande:

... Men när man går förbi dagis utegårdar så sitter som bara o fikar medans alla barn går runt själva.

Om det är bra personal så har de koll ändå.

Barnen behöver leka själva och med varandra för sin utvecklings skull. Det blir inte samma sak om en vuxen är närvarande hela tiden. De behöver utforska världen och lära sig samspelet mellan varandra. Och personalen griper bara in om det händer något som barnen inte löser på egen hand, tex flera vill ha samma leksak osv. Men barnen måste få försöka själv först!
    42.
Svar på tråden Är vi ensamma om o göra så ?