Inlägg från: Anonym (laban) |Visa alla inlägg
  • Anonym (laban)

Vill att bonusbarnen delar rum så våra gemensamma får egna rum...

Holma skrev 2016-04-30 19:46:23 följande:

Så om barn är arbetslös får dom bo i studentrum ?

Vilken sorts inkomst menar du att en 20 åring kan fixa ?

Det funkar garanterat nått år till för dom små att dela rum

Vilken som helst. De flesta 20-åringar klarar faktiskt av att skaffa pengar. De utvecklas också av lite utmaningar.

Om man inte fixar skaffa en fast heltidsanställning kan man säkert hitta jobb som tidningsutdelare eller som timmis på hemtjänsten. Man kan dra till london och jobba som au-pair eller sälen och säsonga som skibum. Eller så kan man göra lumpen för att komma hemifrån. Börja plugga funkar också fint. Det finns ju hur mycket alternativ som helst. Någonstans måste man ju börja som ung vuxen.

Curling funkar bara hämmande. De mest lyckade och lyckligaste människorna är de som är kompetenta och klarar sig. De har oftast kämpat, jobbat sig till det de har och är stolta över det.
  • Anonym (laban)
    Holma skrev 2016-04-30 19:46:23 följande:

Så om barn är arbetslös får dom bo i studentrum ?

Vilken sorts inkomst menar du att en 20 åring kan fixa ?

Det funkar garanterat nått år till för dom små att dela rum

Du verkar helt sakna all form av tro på människans påhittighet och driftighet. Synd.
  • Anonym (laban)
    Holma skrev 2016-04-30 20:19:11 följande:

Dina barn tycker jag synd om på allvar om dom är uppväxta med att allt är så enkelt , dom kommer bli besviken när dom inser att deras föräldrar ljugit för dom .

Tror det blir svårt om man som vuxet barn och förälder har för höga förväntningar på livet som ung vuxen. Men jag inser att det inte är enkelt alla gånger. Men det blir ju inte enklare för att man väntar till 22 istället för 20.

Men hur kommer det sig att du är så pessimistisk och saknar tilltro till människors förmåga?
  • Anonym (laban)
    Holma skrev 2016-04-30 20:34:54 följande:

Det tar några år för dom flesta här att få ett jobb så att dom bor hemma till 22-23 år är absolut inte ovanligt här

Anta att man går ut gymnasiet i vanlig ordning. Hur kan det ta tre att skaffa sig en inkomst efter det? Ligger de kvar hemma och spelar dataspel under tre år för annars fattar jag inte hur det kan ta så lång tid.
  • Anonym (laban)
    Holma skrev 2016-04-30 21:24:20 följande:

Nä tydligen inte i Stockholm men det betyder inte att det är lika lätt var man än bor för då skulle vi inte ha nån arbetslöshet i landet

Det brukar generellt vara lättare att hitta jobb i storstäder men svårare att hitta bostad. Och tvärtom på mindre orter.

Men hur som helst är världen en underbar sak att uppleva och upptäcka. Det stärker karaktären att kämpa och man blir stolt och kompetent av att lyckas, även när det handlar om småsaker.

Vilken sorts förälder fortsätter att försörja sitt vuxna barn som dräller omkring hemma sysslolös? Det är bara synd om såna ungdomar för att deras föräldrar möjliggör deras oföretagsamhet och hämmar deras utveckling.

Nu menar jag inte att man i första hand ska slänga ut sitt vuxna barn på en gång. Men om man ställer lite krav så kommer de kanske igång. Kräver man in hyra för pojkrummet så kommer "pojken" kanske på att han lika gärna kan lägga de pengarna på eget boende. Slutar man ge fickpengar blir den unga vuxna förmodligen mycket mer motiverad att söka jobb, vilket som helst och var som helst.

Och det handlar inte bara om krav. Det handlar om förväntningar. Förväntar man sig och tror att ens barn kommer att lyckas med åtminstone någonting kommer ens barn förmodligen känna det samma.
  • Anonym (laban)
    CarroAN skrev 2016-05-01 00:39:33 följande:

Nu har ju ingen sagt att han är arbetslös? Jag valde att bo hemma några år efter studenten trots att jag hade en inkomst för att kunna spara till en bostadsrätt, samtidigt betalade jag för mig till mina föräldrar. Min syster som är 25 bor fortfarande hemma medan hon pluggar. Man behöver ju inte kasta ut sina barn så fort de är myndiga men det betyder ju inte att man curlar dem för det.

Det är bara positivt om föräldrar kan stötta sina barn även när de blivit vuxna.

Men den här familjen har problem med att få sina resurser att räcka till (deras boende är för litet) och måste prioritera. Och det rättvisa är ju såklart att de prioriterar de yngre barnen eftersom den äldsta är förmögen att ta hand om sig själv.
  • Anonym (laban)
    modsey skrev 2016-05-01 20:21:20 följande:

ehe jo min 20 åring är mitt barn, min 23 åring med. Jag är för övrigt min pappas o mammas barn fast jag snart fyller 50 år.

Man slänger inte ut en 20 åring, att ens föreslå det är horribelt och nej jag har verkligen inte curlat mina barn. De har när de bott hemma o haft jobb, betalat för boendet och hjälpt till med diverse saker i hushållet.

Som flera skriver är det bättre att dela av ett rum eller ev. låta ett stort o ett litet barn dela så har de varann vecka eget rum.

Ts, har ni tagit upp problemet med de stora barnen?

Vad har de själva för förslag på lösning? Min erfarenhet är att det kanske inte alls är så att det är ett problem för dem med diverse åtgärder om man inolverar dem i problemet ni har.

Att slänga ut sitt 20-åriga barn är väl lite att ta i om hen saknar inkomst. Men att låta hen bo i vardagsrummet så att de yngre syskonen kan få egna rum känns som en lämplig lösning.
  • Anonym (laban)
    Lyckan 382 skrev 2016-05-01 21:06:42 följande:

Någon har kanske skrivit det redan (hoppas), men tänk på att ungar som bor "halvtid" hos en förälder också gör det hos den andra! Ska de alltid prioriteras lägre för att deras föräldrar bor isär och de inte har ett "heltidsboende" menar ni? Så elakt!

För övrigt är man vuxen i lagens mening när man är 20, ja - men att föreslå att man ber 20-åringen flytta tycker jag är uteslutet, om hen inte själv signalerat att hen vill det och det är praktiskt möjligt.

Man behöver inte föreslå för 20-åringen att hen ska flytta. Man kan bara be honom flytta ut i vardagsrummet.
  • Anonym (laban)
    Anonym (Rikspucko) skrev 2016-05-01 22:23:41 följande:

Kallar du det för val? På riktigt? Varför i hela världen ska de äldsta barnen förlora all trygghet?

Vad då äldsta barnet? Den äldsta är vuxen?

Bör föräldrarna hålla honom i handen och följa med honom på arbetsintervjuer också? För trygghetens skull?
  • Anonym (laban)

Av vilken anledning kan man inte ställa några krav på en 20-åring? Hur ska det gå med världen när majoriteten av dagens föräldrar tror att deras vuxna barn är gjorda av glas?

Det är klart ungdomsarbetslösheten är hög när unga vuxna tillåts bo kvar hemma gratis tills de fyller 30. Jag menar vem skulle inte tycka att det är schysstare att fylla dagarna med tv-spel, brudar och bärs än med bajsblöjor på ett äldreboende?

Svar på tråden Vill att bonusbarnen delar rum så våra gemensamma får egna rum...