Hur ändrade ni era livsstilsvanor?
Ni som ändrat era livsstilsvanor, och lyckats behålla dem. Hur bär ni er åt?
Vad motiverar er? Vad har ni ändrat på? Vad är jobbigast, och vad gör ni åt det?
När jag slutade röka för 5,5 år sedan så började jag göra det klassiska, ersätta cigaretter med mat, och gick därmed upp några kg.
När jag sedan blev gravid gick jag upp ännu mer, och har aldrig riktigt lyckats gå ner det jag vill. Jag lyckades gå ner så jag hade 5 kg kvar till målvikt, men gick sedan upp 10 kg.. Så jag behöver förändra mina vanor. Jag VILL ju vara hälsosam!
Jag har aldrig haft en speciellt bra kosthållning, men nu är den värre än någonsin och jag vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt, hur mycket jag än försöker.
Jag äter för lite grönsaker och för mycket kolhydrater, samt rör mig för lite. Helt åt skogen alltså. Jag vet hur jag BORDE äta, men alla mina försök till en förändrad kosthållning har inte hållit mer än max 2 veckor.
Jag vill inte bara göra det för att gå ner i vikt utan även för att jag faktiskt mår bättre av det. Men, jag sover för lite då jag oftast väcks av barnen flera gånger om natten (bra sömn är ju en förutsättning), jag studerar och ligger efter då jag fått vabba en del, så jag känner inte att jag har tid för långa promenader och träning osv, då jag måste satsa på att komma ifatt. Dock försöker jag med lite promenader, men även där verkar motiveringen ge sig.
Träning vill jag, men så fort jag har tid för det är efter barnens läggning och då är jag verkligen HELT slut och går ibland och lägger mig själv.
Vet inte riktigt hur jag ska klämma in det då det verkligen är fullt upp hela dagarna fram tills barnen sover.
Har testat ställa klockan tidigare och gå långpromenader, vilken endast fungerar i perioder och med förutsättning att natten varit bra.
Min man är stöttande i att förändra kosten tillfälligt, men han vill äta som han gör egentligen, vilket är inga grönsaker och en massa mindre bra, som falukorv med tonvis av makaroner osv.
Jag vill ju gärna vara en bra förebild för barnen också. De får mycket grönsaker osv, så känner ju att det är dags för oss också med det, annars lär ju dem inte vilja ha det heller så småningom.
Så, hur bär ni er åt?
Observera att jag ställer frågorna till de som faktiskt har gjort en förändring och lyckats behålla den, inte till de som tycker sig veta och inte har genomgått det själv.