Hur ändrade ni era livsstilsvanor?
Jag har gjort två stora livsstilsförändringar, slutade röka för ca 15 år sen och slutade tröstäta för ett halvår sen, det kämpar jag med fortfarande. Det som varit avgörande för mig har varit främst tre saker:
1) se det som en livsstilsförändring for life, dvs håll det på en nivå du skulle kunna fortsätta med hela livet. Inga kickstarter eller extremdieter, utan sävligt och evigt
2) ändra bara en sak i taget och ge dig förutsättningar att lyckas. Det ÄR extremt svårt att ändra vanor, annars skulle alla äta hälsosamt och träna mycket och inte röka osv. Var ödmjuk och ha respekt för hur svårt det är och ta myrsteg. Ändra bara en sak i taget, dvs sluta inte med godis, börja träna och ändra kosten samtidigt. Välj en sak, kanske ta bort godis/snacks på kvällar? Det är jättesvårt. Acceptera det och börja kämpa med det i ett par månader. När det inte är svårt längre kan du ta nästa steg, kanske jogga några gånger i veckan eller äta bättre mat etc. Ha tålamod, det är ett helt liv du ska ändra, sånt tar tid.
3) fundera över var din motivation/hjälp finns, är det att räkna hur mycket pengar du sparar och köpa nåt fint? Eller antal "bra" dagar? Diagram och räknare och appar kan vara en hjälp. Eller gå ihop med en peppande kompis? Skriva dagbok? Eller haka på en tråd på FL eller grupp på Facebook. Hitta ditt sätt!
Det tar tid, lååång tid och ibland har man motivationen från början, ibland kommer den av resultaten. Oavsett vilket är det så värt det!
Lycka till!