• JohannaK94

fröken motsätter sig

För någon vecka sedan skrev jag ett inlägg här att jag inte vill att dotterns pappas nya ska va med på utvecklingssamtalet för dottern.
    Fick flera svar att hon inte har rätt om inte jag godkänner.

Har nu pratat med fröken om detta vad jag tycker och att jag inte accepterar.
    Fick som svar att under alla sina år har hon aldrig varit med om något sånt. Jag tjabbade ett tag med henne om detta men enligt henne så kan jag inte förbjuda detta och att tydligen så tänker hon gå emot mig i detta så dotterns pappas sambo träffar dottern lika mycket som mig så har hon visst rätt att vara där.
    HJÄLP!! Nu då? Hon har inte där att göra! Ska jag bara ge upp om vad jag tycker? ????

• Svar på tråden fröken motsätter sig
  • Venne

Well, om inte annat så låter ju det här som en perfekt grogrund för riktigt infekterade relationer där barnet hamnar i kläm. Den här kvinnan träffar ditt barn lika mycket som du. För ditt barns skull är det väl positivt att hon då är informerad om vad som händer i skolan. Jag kan förstå om du tycker det känns som ett övertramp, men som det är nu låter det som att det gör mycket mer skada att bråka om det än att bara låta henne gå på ett utvecklingssamtal. Ni kan väl be om var sitt ifall du nu verkligen inte klarar av att träffa henne. Men även det är ju en kass situation för din dotter, om hon ska behöva känna att hennes mamma och styvmamma hatar varandra. Be the bigger person.

• JohannaK94
    Venne skrev 2016-04-16 00:25:15 följande:

Well, om inte annat så låter ju det här som en perfekt grogrund för riktigt infekterade relationer där barnet hamnar i kläm. Den här kvinnan träffar ditt barn lika mycket som du. För ditt barns skull är det väl positivt att hon då är informerad om vad som händer i skolan. Jag kan förstå om du tycker det känns som ett övertramp, men som det är nu låter det som att det gör mycket mer skada att bråka om det än att bara låta henne gå på ett utvecklingssamtal. Ni kan väl be om var sitt ifall du nu verkligen inte klarar av att träffa henne. Men även det är ju en kass situation för din dotter, om hon ska behöva känna att hennes mamma och styvmamma hatar varandra. Be the bigger person.

Ser ingen anledning till att vi ska sitta där 4 vuxna på ett utvecklingssamtal. Våra respektive har inte där att göra sålänge både jag och pappan finns med i hennes liv.
  • terfje

Okej om du och pappan går samtidigt på utveckling samtalet då förstår jag din tanke att den nya inte bör vara med. Dock så är det så i vårt fall att bonus bor här på heltid och mamman 35 mil bort och jag vill vara delaktig i hur det går i skolan då jag och pappan hjälper dottern med läxorna och likadant att jag var med när vi bytte skola i kommunen på möten angående den mobbningen hon fick utstå. Mamman har rätt till utvecklings samtal på telefon men det är inte något som jag har hört att hon ens utnyttjar.

Så länge man bor på samma ort och föräldrarna går till samtalet tillsammans bör inte den nya medverka.

• Lady Di

Jag har ett bonusson på snart 10 år o har aldrig varit med på ett utvecklingssamtal för min man o sonens mamma alltid går. Dock uppstod de nu senaste ett problem som gjorde att ingen av dom kunde gå då gick självklart jag. Sonen bor 50/50 o jag är den som är mest engagerad i honom och hans skola då min man (hans pappa) jobbar 70-80h/v o hans mamma bara helt enkelt inte bryr sig o hade hon motsagt sig att jag inte fick gå på hans utvecklingssamtal hade de känts väldigt konstigt o de hade blivit konflikt mellan henne o min man.
    Varför är du så emot att hon är med?! Deltar både du o pappan ser jag ingen anledning egentligen till att hon ska med men den dagen ni inte kan lösa de?

De är jobbigt att vara bonusförälder! Man hamnar ofta i kläm o får inte vara delaktig i barnets olika aktiviter på skola el fritidsaktiviteter. 2 år i rad har jag inte fått vara med på luciafirande för jag inte är biologisk förälder! Helt sjukt enligt mig då jag är den som ser till att han får mat i sig, ren kläder, hjälp med läxan, fixar med aktiviteter o lekdejter.
    Tycker du ska vara glad att hon visar att hon vill vara med.

• terfje
    Lady Di skrev 2016-04-16 03:17:32 följande:

Jag har ett bonusson på snart 10 år o har aldrig varit med på ett utvecklingssamtal för min man o sonens mamma alltid går. Dock uppstod de nu senaste ett problem som gjorde att ingen av dom kunde gå då gick självklart jag. Sonen bor 50/50 o jag är den som är mest engagerad i honom och hans skola då min man (hans pappa) jobbar 70-80h/v o hans mamma bara helt enkelt inte bryr sig o hade hon motsagt sig att jag inte fick gå på hans utvecklingssamtal hade de känts väldigt konstigt o de hade blivit konflikt mellan henne o min man.

Varför är du så emot att hon är med?! Deltar både du o pappan ser jag ingen anledning egentligen till att hon ska med men den dagen ni inte kan lösa de?

De är jobbigt att vara bonusförälder! Man hamnar ofta i kläm o får inte vara delaktig i barnets olika aktiviter på skola el fritidsaktiviteter. 2 år i rad har jag inte fått vara med på luciafirande för jag inte är biologisk förälder! Helt sjukt enligt mig då jag är den som ser till att han får mat i sig, ren kläder, hjälp med läxan, fixar med aktiviteter o lekdejter.

Tycker du ska vara glad att hon visar att hon vill vara med.

Jag håller med dig.
  • LiaSthlm

Men det stämmer inte!

Läraren har tystnadsplikt och får inte berätta för andra än vårdnadshavare om en av vårdnadshavarna motsätter dig det.

Eller har jag helt fel? Så är det iaf på förskolan.

• S c h n a

Jag tror inte det stämmer. Vi fick allmän information på ett skolmöte om att bonusföräldrar har rätt att vara med på föräldramöten men inte utvecklingssamtal. Föräldrar har även fått skriva under att de godkänner att mail skickas till bonusföräldern, av samma anledning.

• LHF

Hon har fel och du har rätt. Ingen annan än vårdnadshavare har RÄTT att vara med under utvecklingssamtalet. Båda måste godkänna det.

Sen varför du tycker att det skulle vara så himla hemskt att bonusmamman är med förstår jag inte.

• äldreochklokare

det är inte förbjudet att en bonusförälder är med men givetvis är det trevligt om bonusföräldrarna är positiva till det. Blir kanske ett väldigt konstigt samtal annars. Dock är det barnet som är i centrum på ett sådant samtal och beroende på hur gamla barnen är, får de mer och mer ansvar att tala på mötet själva. Föräldrarna sitter mest tyska och lyssnar, kanske frågar något men  i huvudsak ska man lära barnen att bli mer och mer självständiga och förstå sin egen skolgång osv. 

Jag är lärare, även både bonus och bioförälder. Jag har ännu så länge inte varit med på något samtal som bonusförälder men jag skulle absolut gå med om det av någon anledning sågs som bra/nyttigt/positivt/nödvändigt.

TS, om du och pappan inte kan komma överens om detta blir det svårt för dig att hävda att hans nya inte ska få följa med. Du kommer framstå som den negativa bakåtsträvaren som inte önskar att barnet ska ha bra relationer med er alla. Sedan tänker jag att om den nya är med på detta möte, kanske hon lugnar sig och inte vill följa med på nästa sen, när hon ser hur det är, för så märkvärdiga möten är det sällan. 

Svar på tråden fröken motsätter sig