äldreochklokare skrev 2016-04-16 09:28:59 följande:
det är inte förbjudet att en bonusförälder är med men givetvis är det trevligt om bonusföräldrarna är positiva till det. Blir kanske ett väldigt konstigt samtal annars. Dock är det barnet som är i centrum på ett sådant samtal och beroende på hur gamla barnen är, får de mer och mer ansvar att tala på mötet själva. Föräldrarna sitter mest tyska och lyssnar, kanske frågar något men i huvudsak ska man lära barnen att bli mer och mer självständiga och förstå sin egen skolgång osv.
Jag är lärare, även både bonus och bioförälder. Jag har ännu så länge inte varit med på något samtal som bonusförälder men jag skulle absolut gå med om det av någon anledning sågs som bra/nyttigt/positivt/nödvändigt.
TS, om du och pappan inte kan komma överens om detta blir det svårt för dig att hävda att hans nya inte ska få följa med. Du kommer framstå som den negativa bakåtsträvaren som inte önskar att barnet ska ha bra relationer med er alla. Sedan tänker jag att om den nya är med på detta möte, kanske hon lugnar sig och inte vill följa med på nästa sen, när hon ser hur det är, för så märkvärdiga möten är det sällan.
Om du skulle ta med en bonusförälder utan båda vårdnadshavarnas tillstånd bryter du mot sekrettesslagen.
Om du skulle anse det "nyttigt" att en förälder som inte är vårdnadshavare är med, skulle du tillåta det också mot vårdnadshavaren vilja? Säg att barnet bor växelvis och alltså är lika mycket hos båda föräldrarna.