• JohannaK94

fröken motsätter sig

För någon vecka sedan skrev jag ett inlägg här att jag inte vill att dotterns pappas nya ska va med på utvecklingssamtalet för dottern.
    Fick flera svar att hon inte har rätt om inte jag godkänner.

Har nu pratat med fröken om detta vad jag tycker och att jag inte accepterar.
    Fick som svar att under alla sina år har hon aldrig varit med om något sånt. Jag tjabbade ett tag med henne om detta men enligt henne så kan jag inte förbjuda detta och att tydligen så tänker hon gå emot mig i detta så dotterns pappas sambo träffar dottern lika mycket som mig så har hon visst rätt att vara där.
    HJÄLP!! Nu då? Hon har inte där att göra! Ska jag bara ge upp om vad jag tycker? ????

• Svar på tråden fröken motsätter sig
  • mammalovis

Fråga pappan varför han inte är kompetent nog att föra vidare den information som bonusmamman behöver få? Det kan ju också bli jobbigt för barnet att det blir så många vuxna med.

• JohannaK94
    JohannaK94 skrev 2016-04-16 00:08:15 följande:

För någon vecka sedan skrev jag ett inlägg här att jag inte vill att dotterns pappas nya ska va med på utvecklingssamtalet för dottern.
    Fick flera svar att hon inte har rätt om inte jag godkänner.

Har nu pratat med fröken om detta vad jag tycker och att jag inte accepterar.
    Fick som svar att under alla sina år har hon aldrig varit med om något sånt. Jag tjabbade ett tag med henne om detta men enligt henne så kan jag inte förbjuda detta och att tydligen så tänker hon gå emot mig i detta så dotterns pappas sambo träffar dottern lika mycket som mig så har hon visst rätt att vara där.
    HJÄLP!! Nu då? Hon har inte där att göra! Ska jag bara ge upp om vad jag tycker? ????

Fröken kommer nu att ha två separata utvecklingssamtal för oss vilket jag tycker är löjligt då vi är två vuxna som ska klara vara i samma rum i ca 20min för våran dotter.
  • Hannah76

[quote=76543985][quote-nick]JohannaK94 skrev 2016-04-17 18:39:32 följande:[/quote-nick]

Fröken kommer nu att ha två separata utvecklingssamtal för oss vilket jag tycker är löjligt då vi är två vuxna som ska klara vara i samma rum i ca 20min för våran dotter.

[/

Om du inte kan/vill vara alla så är väl enda lösningen att ha två?

Av vilken anledning bråkat du om detta?

• Lady Di

Håller fast vid det jag skrev tidigare om att bar glad att hon bryr sig och vill vara med. De är jäkligt tufft att vara bonusförälder!

Men om du nu tycker de är så löjligt att ha två så varför fortsätta bråka om de då o inte bara låta henne vara med?

• TS har rätt

TS. Skolverket skiljer på om man är vårdnadshavare eller förälder eftersom det påverkar hur mycket information om barnets skolgång man har rätt till.

Tycker du ska stå på dig och prata med skolans rektor. Du som vårdnadshavare har definitivt rätt att säga ifrån om du inte vill att någon utomstående ska delta på utvecklingssamtalet. En bonusförälder har i detta fall ingen rätt och jag tycker det är skrämmande att läraren är så dåligt insatt i vad som gäller. Att hon tycker att en vårdnadshavares önskemål är mindre värt än en person som inte har något att säga till om gällande ditt barn. Ur ett rent juridiskt perspekttiv 

www.skolverket.se/polopoly_fs/1.151683!/Menu/article/attachment/Information%20till%20och%20fr%C3%A5n%20v%C3%A5rdnashavare%20och%20f%C3%B6r%C3%A4ldrar%20120304.pdf

Lycka till!

• Nenne666
    JohannaK94 skrev 2016-04-16 01:08:46 följande:
    Ser ingen anledning till att vi ska sitta där 4 vuxna på ett utvecklingssamtal. Våra respektive har inte där att göra sålänge både jag och pappan finns med i hennes liv.
    Be eller snarare, kräv ett eget utvecklingssamtal då.
  • Lady Di
    Nenne666 skrev 2016-04-17 20:02:37 följande:
    Läraren har ju föreslagit de men de tyckte hon ju var löjligt....
  • sextiotalist

Som andra har skrivit, läraren har fel och du har rätt. Hänvisa till sekretsslagen och fråga varför hon anser att hon har rätt att stå över föräldrarnas önskemål.
    Ett samtal med rektorn kan vara på plats, så han får informera sina anställda vad som gäller.

• BioBonus

Som Sextiotalist säger så har TS rätt och läraren fel.  Det finns tillfällen som vi bonusföräldrar faktiskt inte får närvara. Om inte båda vårdnadshavarna godkänner det.

Ring och prata med rektorn och påtala att hennes/hans personal verkar ta lite för lätt på sin tystnadsplikt.

• Brumma
    äldreochklokare skrev 2016-04-16 09:28:59 följande:

det är inte förbjudet att en bonusförälder är med men givetvis är det trevligt om bonusföräldrarna är positiva till det. Blir kanske ett väldigt konstigt samtal annars. Dock är det barnet som är i centrum på ett sådant samtal och beroende på hur gamla barnen är, får de mer och mer ansvar att tala på mötet själva. Föräldrarna sitter mest tyska och lyssnar, kanske frågar något men  i huvudsak ska man lära barnen att bli mer och mer självständiga och förstå sin egen skolgång osv. 

Jag är lärare, även både bonus och bioförälder. Jag har ännu så länge inte varit med på något samtal som bonusförälder men jag skulle absolut gå med om det av någon anledning sågs som bra/nyttigt/positivt/nödvändigt.

TS, om du och pappan inte kan komma överens om detta blir det svårt för dig att hävda att hans nya inte ska få följa med. Du kommer framstå som den negativa bakåtsträvaren som inte önskar att barnet ska ha bra relationer med er alla. Sedan tänker jag att om den nya är med på detta möte, kanske hon lugnar sig och inte vill följa med på nästa sen, när hon ser hur det är, för så märkvärdiga möten är det sällan. 

Om du skulle ta med en bonusförälder utan båda vårdnadshavarnas tillstånd bryter du mot sekrettesslagen.

Om du skulle anse det "nyttigt" att en förälder som inte är vårdnadshavare är med, skulle du tillåta det också mot vårdnadshavaren vilja? Säg att barnet bor växelvis och alltså är lika mycket hos båda föräldrarna.
  • Brumma

TS. Jag skulle absolut ta upp detta med rektorn. Att en skola har lärare som inte har koll på sekrettesslagen och sin egen tystnadsplikt är faktiskt riktigt illa. Som lärare är det verkligen något man borde hålla koll på!

• Brumma
    Nenne666 skrev 2016-04-17 20:02:37 följande:

Fast det skall hon ju inte behöva göra. Och även om de har två samtal FÅR INTE ngn utöver vårdnadshavare delta om inte båda vårdnadshavarna ger sitt tillstånd.
Svar på tråden fröken motsätter sig