• Kara2015

Välling/gröt 4 månader?

Hej, min son är 4 månader på söndag, han är en stor kille som äter ofta men lite åt gången pga att han spyr väldigt mycket... Vi misstänker reflux. Han dricker ersättning varannan timme dag och natt, på dagen dricker han olika mängder varje gång men på natten dricker han 120 varje gång. Han har druckit varannan timme sedan han föddes. Funderar på att ge honom gröt lr välling innan läggdags på natten för att han ska sova lite längre, har även hört att välling hjälper mot spyandet? Någon som har erfarenhet av detta? När började ni med gröt/ välling? Hur skall man börja?

• Svar på tråden Välling/gröt 4 månader?
  • Lady Di

Just med kräkandet vet jag inte om välling hjälper men om du ska prova så använd majs eller risvälling för de är mildare för magen dock rekommenderas välling inte förrän 6 månader. Men testa lite försiktigt. Gröt kan du börja ge i smakprovsportinoner.
    Lycka till :)

• Min älskade dotter

Börja introducera gröt, kan ge en bättre mättnadskänsla. Testa dig fram men börja ge litegrann och öka mängden vartefter du ser att magen klarar det.
    Lycka till!

• Långbenopluto

Ersättning är mycket bättre än välling! Man ska helst ge ersättning istället för välling upp till barnen är åtminstone 1 år.

• Annelie 76

Varken gröt eller välling kommer hålla honom mätt längre. Problemet är ju inte maten (ersättning fungerar fint som enda mat i några månader till) utan refluxen. Får ni hjälp med den?

• Kara2015
    Annelie 76 skrev 2016-04-13 20:42:42 följande:

Varken gröt eller välling kommer hålla honom mätt längre. Problemet är ju inte maten (ersättning fungerar fint som enda mat i några månader till) utan refluxen. Får ni hjälp med den?

när du säger att "varken gröt eller välling kommer att hålla honom mätt längre" hur tänker du då?

Nej vi får ingen direkt hjälp, dom säger bara det går över för hoppningsvis, dom gör inte så mycket åt det eftersom han går uppbi vikt som han ska,
  • Bertram

Ge riktig mat istället, gröt och välling är verkligen inte bra eller nyttigt för små magar, tillsätt lite extra fett i ersättningen? Lite osaltat smör eller ekologisk kokosfett (finns utan kokossmak)

• Kvinna30plus

Bebisgröten som finns för fyramånaders är baserat på mjölk precis som ersättningen. Så det är en mild introduktion till annan föda. Börja med smakportionen som finns på paketet sen får barnet styra upp till en portion, tar vanligtvis sin lilla tid, lycka till och hoppas problemet löser sig!

• Annelie 76
    Kara2015 skrev 2016-04-13 21:32:42 följande:
    när du säger att "varken gröt eller välling kommer att hålla honom mätt längre" hur tänker du då?

Nej vi får ingen direkt hjälp, dom säger bara det går över för hoppningsvis, dom gör inte så mycket åt det eftersom han går uppbi vikt som han ska,
    Jag menar att varken gröt eller välling mättar längre än ersättning. Han kommer inte äta mer och det kanske inte ens stannar kvar. Det är mängden mat som mättar, inte sorten. Obehandlad reflux ger ju dessutom problem när man sover så det är kanske inte så konstigt om han vaknar hela tiden. Vänd er direkt till en barnmottagning istället för att försöka få hjälp av Bvc (som är bäst på att väga och mäta men inte nödvändigtvis så mycket annat).
  • milli79

Skrädmjölsgröt eller hirsgröt är perfekt att börja med. Mycket nyttigare än köpegrötar och man kan ha i aprikospuré för järnets skull. Många blir förstoppade av köpegröt o välling (de innehåller flera onödiga ingredienser som inte är speciellt nyttiga) mycket pga allt skummjölkspulver. 

• ccjapp

Exempel 200ml ersättning vs 200ml välling..

Klart välling är mer mättande? Eller anneli?

Alla mina barn har då hållt sig mättare längre på välling !

• Lady Di

Ja välling mättar mer likaså gröt!
    Prova själv att drick 2 dl mjölk o är 2 dl gröt, vilket mättar längst?! Gröt!
    Välling är tjockare än ersättning.

• Kara2015

Det var väll det jag menade, att välling och gröt måste ju vara mer mättande... Df blev jag fundersam över annelies svar.... Första gången jag hör någon säga att det inte är mer mättande :/

• pigglet

Gröt och välling innehåller mer fibrer, vilket borde ge längre mättnadskänsla.
    Jag har för mig att de pga sin fastare konsistens ev kan hjälpa till att behålla maten i magen, så bebisen inte kräks lika lätt.

MEN i övrigt är ju rekommendationerna att maten ska bestå av ersättning eller bröstmjölk till 6 månader. Man kan ge bebisen en slick av ens egen mat, men det ska röra sig om ett kryddmått i mängd liksom.

Från 6 månader kan man börja ge en tesked. Och sedan öka sakta.

Jag tror att mängden fibrer i välling/gröt är för stor för så små. De ska bara ha mjölk. (Ja, det finns gröt/välling från 4 månader, tillverkarna vill ju sälja så mycket som möjligt av sina produkter.) Just majs- (och ris?)välling är stoppande, används gärna vid magsjuka med diarré men kan ge problem med förstoppning annars.
    Ersättning innehåller också dubbelt så många näringsämnen jämfört med gröt/välling.

• Kvinna30plus
    pigglet skrev 2016-04-14 21:22:48 följande:

Gröt och välling innehåller mer fibrer, vilket borde ge längre mättnadskänsla.

Jag har för mig att de pga sin fastare konsistens ev kan hjälpa till att behålla maten i magen, så bebisen inte kräks lika lätt.

MEN i övrigt är ju rekommendationerna att maten ska bestå av ersättning eller bröstmjölk till 6 månader. Man kan ge bebisen en slick av ens egen mat, men det ska röra sig om ett kryddmått i mängd liksom.

Från 6 månader kan man börja ge en tesked. Och sedan öka sakta.

Jag tror att mängden fibrer i välling/gröt är för stor för så små. De ska bara ha mjölk. (Ja, det finns gröt/välling från 4 månader, tillverkarna vill ju sälja så mycket som möjligt av sina produkter.) Just majs- (och ris?)välling är stoppande, används gärna vid magsjuka med diarré men kan ge problem med förstoppning annars.

Ersättning innehåller också dubbelt så många näringsämnen jämfört med gröt/välling.

Bebisgröten från fyra månader består mest av skummmjölkspulver dvs samma som i ersättningen. Det du pratar om är smaksensationer av din egna mat. Det går bra å ge en portion av bebisgröten med lite upptrappning.
  • pigglet
    Kvinna30plus skrev 2016-04-14 21:36:31 följande:
    Bebisgröten från fyra månader består mest av skummmjölkspulver dvs samma som i ersättningen. Det du pratar om är smaksensationer av din egna mat. Det går bra å ge en portion av bebisgröten med lite upptrappning.
    Hm, var har du fått den informationen från? Enligt livsmedelsverket, som sjukvård och bvc SKA följa, så stämmer det i alla fall inte.
  • Bertram
    pigglet skrev 2016-04-16 09:19:42 följande:
    Hm, var har du fått den informationen från? Enligt livsmedelsverket, som sjukvård och bvc SKA följa, så stämmer det i alla fall inte.
    Du tror verkligen på vad slv säger? Läs innehållsförteckningen på förpackningen ist. slv rekomenderar ju även att man ska äta lättprodukter och nån sörja som kallas margarin istället för riktigt smör och riktig mat. Känns inte så trovärdiga..
  • Natulcien
    ccjapp skrev 2016-04-14 20:25:31 följande:

Exempel 200ml ersättning vs 200ml välling..

Klart välling är mer mättande? Eller anneli?

Alla mina barn har då hållt sig mättare längre på välling !

Men för en så liten bebis kanske man inte ska fokusera på vad som är mest mättande, d.v.s. bukfyllande. Ersättning innehåller ju mycket mer näring än gröt t.ex. och är däremed nyttigare och bättre föda för ett spädbarn. Bebisar ska äta lite och ofta. Det är deras ätmönster eftersom de har små magar.

Jämför t.ex. en näringsrik grönsakssoppa med ett lass pannkakor. Ja, pannkakorna mättar kanske mer, men är det bra mat jämfört med soppan?
  • Ruter

Jag fick rådet av bvc ser börja med gröt en gång per dag när sonen var 4 månader då han inteblev mätt av bröstmjölk/ersättning tappade upp i hans takt och efter en vecka åt han en portion gröt på kvällen efter bvc råd och blev en bra mycket gladare bebis som sov betydligt bättre under nätterna. Han bara älskade att få äta fast mat/gröt och ville bara ha mera. Så för sonen funkade det kanon om maagen hade inga som helst problem så börja testa ett fram med lite gröt och ser hur han reagerar.

Svar på tråden Välling/gröt 4 månader?