Inlägg från: Kvinna30plus |Visa alla inlägg
  • Kvinna30plus

Välling/gröt 4 månader?

Bebisgröten som finns för fyramånaders är baserat på mjölk precis som ersättningen. Så det är en mild introduktion till annan föda. Börja med smakportionen som finns på paketet sen får barnet styra upp till en portion, tar vanligtvis sin lilla tid, lycka till och hoppas problemet löser sig!

• Kvinna30plus
    pigglet skrev 2016-04-14 21:22:48 följande:

Gröt och välling innehåller mer fibrer, vilket borde ge längre mättnadskänsla.

Jag har för mig att de pga sin fastare konsistens ev kan hjälpa till att behålla maten i magen, så bebisen inte kräks lika lätt.

MEN i övrigt är ju rekommendationerna att maten ska bestå av ersättning eller bröstmjölk till 6 månader. Man kan ge bebisen en slick av ens egen mat, men det ska röra sig om ett kryddmått i mängd liksom.

Från 6 månader kan man börja ge en tesked. Och sedan öka sakta.

Jag tror att mängden fibrer i välling/gröt är för stor för så små. De ska bara ha mjölk. (Ja, det finns gröt/välling från 4 månader, tillverkarna vill ju sälja så mycket som möjligt av sina produkter.) Just majs- (och ris?)välling är stoppande, används gärna vid magsjuka med diarré men kan ge problem med förstoppning annars.

Ersättning innehåller också dubbelt så många näringsämnen jämfört med gröt/välling.

Bebisgröten från fyra månader består mest av skummmjölkspulver dvs samma som i ersättningen. Det du pratar om är smaksensationer av din egna mat. Det går bra å ge en portion av bebisgröten med lite upptrappning.
Svar på tråden Välling/gröt 4 månader?