• pigglet

Välling/gröt 4 månader?

Gröt och välling innehåller mer fibrer, vilket borde ge längre mättnadskänsla.
    Jag har för mig att de pga sin fastare konsistens ev kan hjälpa till att behålla maten i magen, så bebisen inte kräks lika lätt.

MEN i övrigt är ju rekommendationerna att maten ska bestå av ersättning eller bröstmjölk till 6 månader. Man kan ge bebisen en slick av ens egen mat, men det ska röra sig om ett kryddmått i mängd liksom.

Från 6 månader kan man börja ge en tesked. Och sedan öka sakta.

Jag tror att mängden fibrer i välling/gröt är för stor för så små. De ska bara ha mjölk. (Ja, det finns gröt/välling från 4 månader, tillverkarna vill ju sälja så mycket som möjligt av sina produkter.) Just majs- (och ris?)välling är stoppande, används gärna vid magsjuka med diarré men kan ge problem med förstoppning annars.
    Ersättning innehåller också dubbelt så många näringsämnen jämfört med gröt/välling.

• pigglet
    Kvinna30plus skrev 2016-04-14 21:36:31 följande:
    Bebisgröten från fyra månader består mest av skummmjölkspulver dvs samma som i ersättningen. Det du pratar om är smaksensationer av din egna mat. Det går bra å ge en portion av bebisgröten med lite upptrappning.
    Hm, var har du fått den informationen från? Enligt livsmedelsverket, som sjukvård och bvc SKA följa, så stämmer det i alla fall inte.
Svar på tråden Välling/gröt 4 månader?