Inlägg från: Anonym (Didi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Didi)

Nu ska han plötsligt ha barnen?

Ts det är naturligtvis omöjligt för någon annan att veta om ditt ex är seriös om sin önskan om att ha barnen mer, eller om det bara är ett desperat försök att behålla kontrollen...Jag förstår din frustration över situationen, men du får försöka se det positiva i situationen på lång sikt...När barnen blir större har de nytta av att ni bor nära varandra...

Anonym (sluta) skrev 2016-04-09 14:07:26 följande:

Det är hans barn lika mycket som dina och han gör helt rätt. Ska du flytta så kan du ha barnen varannan helg! Du kommer aldrig vinna detta, det ör du som har samarbetsvårigheter.

I min värld är att "vara förälder" att anpassa sitt liv så att man kan ta ett föräldraansvar för sina barn. Det kan fungera att jobba natt så länge man bor ihop, men vem som helst förstår väl att detta inte fungerar som ensamstående förälder? Vad jag förstår är ju både TS och exet överens om 50/50 men han tycks ju inte kunna leva upp till detta....
  • Anonym (Didi)
    Anonym (Arg mamma) skrev 2016-04-09 14:58:06 följande:

Han pratar aldrig om att ha dem mer. Hälsar aldrig på, ringer aldrig och frågar aldrig om dem. Jag brukar berätta och har varit väldigt tydlig med att jag vill flytta. Han har varit väldigt tydlig med att han vill ha 50/50. Men nu har det faktiskt gått snart ett år och ingenting har hänt? Inga uppoffringar förutom att vara föräldraledig några dagar extra varannan helg?

Men om han varit föräldraledig "några dagar" var annan helg så måste han ju haft dem mer än var annan helg?
  • Anonym (Didi)
    Anonym (sluta) skrev 2016-04-09 14:29:16 följande:

Men ts har ingen som helst aning om han söker jobb eller inte och dessutom ska hon ta och skita i hur han löser det när barnen är hos honom. Sist jag kollade så finns det ingen lag som ger henne rätt att lägga sig i när det är hans vecka?????

Personliga åsikter och "jag tycker" visst men man får hålla sig till fakta och lagar.

Men han har ju inte var annan vecka?
  • Anonym (Didi)
    Anonym (sluta) skrev 2016-04-09 14:29:16 följande:

Men ts har ingen som helst aning om han söker jobb eller inte och dessutom ska hon ta och skita i hur han löser det när barnen är hos honom. Sist jag kollade så finns det ingen lag som ger henne rätt att lägga sig i när det är hans vecka?????

Personliga åsikter och "jag tycker" visst men man får hålla sig till fakta och lagar.

Jag refererade till detta inlägg. Tagga ner människa!
  • Anonym (Didi)
    Anonym (sluta) skrev 2016-04-09 15:05:51 följande:

Men snälla du. Jag blir fan irriterad. Är du 15 eller?

Han är inte skyldig att ringa, hälsa på eller fråga om dom. Det bedömmer inte om han är en bra pappa eller inte och HUR SOM bestämmer inte du det.

Det är du som vill flytta, det kan du inte göra om han inte går med på det. Hur jävla mycket du än vill eller tjatar. Det är inte DINA barn. Det är ERA barn. Du bestämmer ingeting själv, ni bestämmer tillsammans. Så ska du flytta så är det inte han som ska anpassa sig och flytta efter utan DU får nöja dig med att ha barnen varannan helg. Det är ju du själv som valt att ställa till det och flytta. Det finns lagar att följa och INGENSTANS står det att en mamma har mer rätt till sina barn än en pappa bara för att hon är bitter och arg.

Så skärp dig, du tänker inte på barnens bästa och fortsätter du såhär hoppas jag han stämmer dig och får ensam vårdnad! Väx upp.

Det där stämmer inte riktigt, boendeföräldern har lite mer att säga till om - det är ju ganska självklart. Nu verkar ju ts positiv till ett 50/50 boende vad jag förstår. Det är väl mer att mannen ska få ändan ur vagnen...Det är ju så klart frustrerande att få dra hela vardagen med barnen p.g.a. den andres arbetstider och då är det lätt att bli lite bitter och känna sig frustrerad...
  • Anonym (Didi)
    Anonym (?) skrev 2016-04-09 15:36:36 följande:

Det är bara 1 år sen dom separerade o att hitta ett nytt jobb på dagtid är inte så lätt , han jobbar ju på att fixa detta

Jo....men det spelar ju faktiskt ingen roll vad anledningen är till att han inte kan ha barnen....Faktum kvarstår att ts är helt hänvisad till att anpassa sig till hans arbetssituation och det är ganska tärande...De flesta chefer brukar vara samarbetsvilliga när det gäller byte av schema/arbetstider i dylika situationer...Det är svårt att dela lika på bestämmanderätten när man står ensam med hela ansvarsbiten...
  • Anonym (Didi)
    Anonym (sluta) skrev 2016-04-09 16:06:41 följande:

Var i lagen står det att boendeföräldern har mer stt säga till om?

Det är väl lite svårt att som umgängesförälder bestämma vem barnet ska leka med och när, vilka fritidsintressen barnet ska ha, vilka kläder barnet ska ha på sig etc. De allra flesta praktiska beslut står boendeföräldern för och boendeföräldern är ju ofrånkomligen den som präglar barnet mest. Som boendeförälder sätter du barnet i den skola som passar dig, det vore väl lite märkligt om uf skulle bestämma detta? Som umgängesförälder går du miste om en förfärlig massa, men det är ju helt upp till ts ex att steppa fram och ta del av detta....
  • Anonym (Didi)
    Anonym (sluta) skrev 2016-04-09 16:26:09 följande:

Åter igen, vilken lag styrker detta du tjatar om?

Ingen. TS kan inte göra ett smack, varken flytta eller byta skola om inte pappan går med på det. Gör hon det ändå så kommer hon 99% förlora barnen. Med all rätt.

SLUTA läsa allting bakvänt. Du kan som uf t.ex. inte kräva att ditt barn ska byta skola till en skola som ligger 2 mil bort för att denna är bättre. Du kan påverka mycket lite i ditt barns vardag - sådant som formar barnet och som är betydelsefullt för framtiden - det har du inte del i...Du kan bestämma att mamman inte får flytta...absolut...men fortfarande...du har mycket lite att komma med när det gäller de vardagliga besluten kring barnet. Är det inte just detta föräldraskapet handlar om?
  • Anonym (Didi)
    Nenne666 skrev 2016-04-09 16:45:20 följande:

INGEN av vårdnadshavarna kan byta skola eller dagis, på barnet utan den andra förälderns medgivande.

Barn går normalt i skola där de är skrivna, vilket är hos boendeföräldern. Flyttar boendeföräldern till en annan stadsdel så är det svårt för uf att hävda att barnet ska gå kvar i den gamla skolan. Så oavsett vad LAGEN säger har du större möjligheter till inflytande som bf.
    Anonym (sluta) skrev 2016-04-09 16:45:08 följande:

Och? Vad fan har det med saken att göra? Ingenting! Tråden handlar om att hon vill flytta, vilket hon inte kan eftersom pappan OCKSÅ bestämmer. Enkelt så sluta skriv massa skit som inte ens har med saken att göra!

Du är fullkomligt besatt utav rätten att BESTÄMMA. Ansvarsbiten verkar uppenbarligen inte intressera dig särskilt mycket. Om jag som uf vill hindra mitt ex från att flytta, så måste jag väl för tusan kunna presentera en hållbar lösning som alternativ, eller barnen ska sova ensamma de nätter han jobbar? Om han har en lösning på detta, varför fungerar inte denna lösning nu - så att han kan ha barnen 50 %?

Det finns en lagstiftning men ingenting är hugget i sten och utgången i tingsrätten är aldrig självklar.

En av mina väninnor fick jobb 15 mil bort efter avslutad utbildning. Hon ville ta med sig barnen. Exet tog detta till tingsrätten men kunde tyvärr inte presentera en lösning för barnens boende under tiden han var bortrest i jobb. Alternativet för min väninna var arbetslöshet på hemorten. Detta, plus det faktum att barnen var små och att hon varit den som haft det huvudsakliga ansvaret för barnen sedan de föddes, gjorde att tingsrätten dömde till hennes fördel.

Detta bästa är väl om föräldrar delar lika på bestämmanderätt och ansvar? Att gapa om rättigheter och hota med tingsrätten leder ju sällan till något gott för barnen.
  • Anonym (Didi)
    Nenne666 skrev 2016-04-09 16:43:47 följande:

Men du...jag hänger inte med! Vad bubblar du om? Är du vårdnadshavare så har du lika mycket att säga till om, vart barnen än bor.

Du menar att uf ska bestämma vem barnet ska leka med och när, vilka intressen barnet ska ha, matvanor etc.? Hur ska det rent praktiskt gå till?
Svar på tråden Nu ska han plötsligt ha barnen?