Nenne666 skrev 2016-04-09 16:45:20 följande:
INGEN av vårdnadshavarna kan byta skola eller dagis, på barnet utan den andra förälderns medgivande.
Barn går normalt i skola där de är skrivna, vilket är hos boendeföräldern. Flyttar boendeföräldern till en annan stadsdel så är det svårt för uf att hävda att barnet ska gå kvar i den gamla skolan. Så oavsett vad LAGEN säger har du större möjligheter till inflytande som bf.
Anonym (sluta) skrev 2016-04-09 16:45:08 följande:
Och? Vad fan har det med saken att göra? Ingenting! Tråden handlar om att hon vill flytta, vilket hon inte kan eftersom pappan OCKSÅ bestämmer. Enkelt så sluta skriv massa skit som inte ens har med saken att göra!
Du är fullkomligt besatt utav rätten att BESTÄMMA. Ansvarsbiten verkar uppenbarligen inte intressera dig särskilt mycket. Om jag som uf vill hindra mitt ex från att flytta, så måste jag väl för tusan kunna presentera en hållbar lösning som alternativ, eller barnen ska sova ensamma de nätter han jobbar? Om han har en lösning på detta, varför fungerar inte denna lösning nu - så att han kan ha barnen 50 %?
Det finns en lagstiftning men ingenting är hugget i sten och utgången i tingsrätten är aldrig självklar.
En av mina väninnor fick jobb 15 mil bort efter avslutad utbildning. Hon ville ta med sig barnen. Exet tog detta till tingsrätten men kunde tyvärr inte presentera en lösning för barnens boende under tiden han var bortrest i jobb. Alternativet för min väninna var arbetslöshet på hemorten. Detta, plus det faktum att barnen var små och att hon varit den som haft det huvudsakliga ansvaret för barnen sedan de föddes, gjorde att tingsrätten dömde till hennes fördel.
Detta bästa är väl om föräldrar delar lika på bestämmanderätt och ansvar? Att gapa om rättigheter och hota med tingsrätten leder ju sällan till något gott för barnen.