• copycat

BIM Maj, 2016

Wow! Stort grattis! Gud så roligt!:)

jny1891 skrev 2016-04-26 11:19:25 följande:

Jag har precis plussat!!! Kan inte tro att det är sant. :) överlycklig!!

• copycat
    jny1891 skrev 2016-04-26 12:07:52 följande:
    copycat skrev 2016-04-26 12:01:51 följande:

Wow! Stort grattis! Gud så roligt!:)

Tack alla! Jag kan inte sluta grina. ;)

BF 8 jan! Sonen är född den 3:e så hoppas det inte blir en krock. :)
    Fantastiskt! Var väl också första försöket efter du tig ut spiralen? Förstår att du är överlycklig, kul med plus i tråden!:)
  • copycat
    Kmora skrev 2016-04-27 06:41:49 följande:

Plussade nyss! :)

Nu är det kanske lite fusk att hänga i BIM maj tråd när vi är i april, men vi trodde inte att det skulle fungera på första omgången!

Stort grattis!:)
  • copycat
    Zvjezda skrev 2016-04-27 09:14:52 följande:

Hur har ni fått till sexandet denna gång?

Jag är så kluven. Vi hade sex i lördags och sedan åkte mannen iväg. Först igår kom han hem och i samma veva igår, tisdag, fick jag utslag på ÄL testet. Så igår kväll hade vi sex.

Men det verkar vara en del som tycker att det är för sent att ha sex när ÄL testet ger utslag för att man ska ha sexat innan ägglossning.

Så nu känns det lite som att det kanske var för sent men jag kan hoppas ändå :)

Hm, nu blir jag förvirrad. Dottern kom som sagt utan ÄL-tester men inför ett syskon har vi nu provat ÄL-tester för första gången. Jag trodde hela grejen med ÄL-tester är att dom, när dom visar positivt, liksom hintar om att "LIGG NU, ÄGGLOSSNING PÅ INGÅNG!". På de tester jag har köpt på Apoteket står det att när testet visar positivt så väntar ägglossning inom 24-48 timmar. Då borde det ju vara bra att ligga när testet är positivt? Eller jag menar, det kan ju inte vara "för sent"? Eller har jag fått allt om bakfoten? Vi låg ju i fredags, på söndagen fick jag positivt ÄL-test som alltså visar att jag borde fått ÄL på måndagen eller tisdagen, så då låg vi på söndagen också. På måndagen testade jag för skoj skull och fick då negativt ÄL-test, det tolkar jag som att jag alltså hade ÄL på måndagen. Och då tänker jag att söndagens ligg borde varit rätt bra? Haha fan jag som var så nöjd, har jag tänkt helt fel? Fredagens spermier kunde också ha en chans eftersom de kan leva upp till 96h, men jag sätter hoppet till söndagens mys.
  • copycat

Jajjemen, grattis!:)

Sötsöt skrev 2016-04-27 19:07:17 följande:

Assä hjälp!!! E de någon som er nått här eller e jag helt jäkla dum i huvud å bara inbillar mig???

• copycat
    copycat skrev 2016-04-27 18:24:05 följande:
    Hm, nu blir jag förvirrad. Dottern kom som sagt utan ÄL-tester men inför ett syskon har vi nu provat ÄL-tester för första gången. Jag trodde hela grejen med ÄL-tester är att dom, när dom visar positivt, liksom hintar om att "LIGG NU, ÄGGLOSSNING PÅ INGÅNG!". På de tester jag har köpt på Apoteket står det att när testet visar positivt så väntar ägglossning inom 24-48 timmar. Då borde det ju vara bra att ligga när testet är positivt? Eller jag menar, det kan ju inte vara "för sent"? Eller har jag fått allt om bakfoten? Vi låg ju i fredags, på söndagen fick jag positivt ÄL-test som alltså visar att jag borde fått ÄL på måndagen eller tisdagen, så då låg vi på söndagen också. På måndagen testade jag för skoj skull och fick då negativt ÄL-test, det tolkar jag som att jag alltså hade ÄL på måndagen. Och då tänker jag att söndagens ligg borde varit rätt bra? Haha fan jag som var så nöjd, har jag tänkt helt fel? Fredagens spermier kunde också ha en chans eftersom de kan leva upp till 96h, men jag sätter hoppet till söndagens mys.
    Nån som pallar reda ut detta?:)
  • copycat
    Zvjezda skrev 2016-04-27 09:14:52 följande:

Hur har ni fått till sexandet denna gång?

Jag är så kluven. Vi hade sex i lördags och sedan åkte mannen iväg. Först igår kom han hem och i samma veva igår, tisdag, fick jag utslag på ÄL testet. Så igår kväll hade vi sex.

Men det verkar vara en del som tycker att det är för sent att ha sex när ÄL testet ger utslag för att man ska ha sexat innan ägglossning.

Så nu känns det lite som att det kanske var för sent men jag kan hoppas ändå :)

Oj, borde få med detta alltså, frågan som jag svarat på:) kan väl inte vara för sent att ligga när ÄL-testen visar positivt? Gaah..
  • copycat
    Zvjezda skrev 2016-04-28 08:54:48 följande:
    Haha jag är lika förvirrad som du är kan jag lova. Tänker också att det ska vara precis så som du beskriver det. Det är ju den enda anledningen till att jag köper ägglossningstester! Solig

Det som gjorde mig konfunderad var dock gynekologens uttalande och även vissa här på forumet (Inte i denna tråd) som skrivit att det kan vara för sent att sexa den dagen det ger utslag för ägget kan släppa en timme efter det positiva testet eller så släpper det efter 36 timmar. Då är det tydligen bättre att ha sex dagarna innan så spermierna redan väntar.

Men detta tycker jag låter helt galet. Då skulle hela den här industrin med tester vara bluff Glad Tror inte att det är så. MIN egna tolkning av det hela är väl att det bästa är att få till det så som du gjort - sex någon dag innan och sedan samma dag äl testet ger utslag och dagen efter!

Jag fick ju inte till det lika bra innan testet då mannen inte var hemma. Fick till det:

Lördag - Sex
    Söndag - Inget sex
    Måndag - Inget sex
    Tisdag - Utslag på ÄL test och Sex
    Onsdag - Sex

Så jag har åtminstone täckt de två dagarna som är bra enligt ÄL testet, så nu får jag bara hålla tummarna :) För oss båda!
    Haha ja man blir sannerligen fundersam när det för en själv är logiskt att dom är till för att säga när man ska ligga:) men som sagt, första gången för oss med tester och jag är väl inte superpåläst, så blev lite less först när jag tänkte att vi legat "för sent". Men jag hoppas inte det:)
  • copycat
    Tra3dockan skrev 2016-04-28 08:45:38 följande:
    Jag har också förstått att ÄL tester visar LH ökningen och att LH ökningen sker INNAN äl och att när Äl stickorna visar positivt så kommer ägglossning att ske inom 24-48 timmar. Så jag skulle satsa på att ligga när ÄL stickorna börjar stegra samt när det visar positivt. 

Jag har också använt apotekets stickor men vi provade aldrig då utan gör första försöket denna månad med stickor och app som hjälp.

Visst kan de användas för att få koll på när ÄL är men de indikerar ju också när det är BRA ATT LIGGA :)
    Tack för svar! En djungel detta:)
  • copycat
    Kmora skrev 2016-04-28 06:52:29 följande:
    Som jag har förstått det (är ingen expert, har själv inte använt ägglossningstickor) så visar stickan faktiskt när du har ägglossning. Beroende på vilka test det är så kan man få se när det börjar närma sig och ja, det är ju egentligen då man borde köra på.

Det sägs att man har som störst chans att bli fertil 2 dagar innan till en dag efter ägglossning (dvs totalt fyra dagar). Då räknar man in att det kan ta upp till 24h för spermierna att hitta ägget plus att spermier lever oftast ca tre dagar i livmodern (men kan leva upp till fem).

Jag tror ägglossningtest har fått lite kritik för detta, att det "lurar" användaren att tro att fel dagar är som bäst. Om jag minns rätt bör ägglossningstest främst användas för att klura ut sin cykel så man kan pricka de där två dagarna innan ägglossning också.

Finns ju en "metod" där man har sex två gånger i veckan oavsett ägglossning eller ej för att inte missa. Den "metoden" har jag läst ska vara effektivast (men ja, jag tror den är bra men kanske inte bäst).

Så endast sex på ägglossningsdagen är inte maximerat för att skapa bebisar.
    Tack för svar!:)
Svar på tråden BIM Maj, 2016