Cossi skrev 2016-10-05 16:50:44 följande:
Såg att Sideral forte bara innehåller 30 mg järn/tablett, så även dubbeldos blir inte så mycket. Jag måste nu ta 2st Niferex per dag, dvs 200 mg dagligen. Sen tar jag några Hemofer också, men bara 10 mg järn i varje. Så kanske behöver du ännu mer järntillskott? Eller så tillhör du kanske den skaran som är dålig på järnupptag i tarmen, där finns jag... Mitt Hb var sist 102 med 160 mg järn/dag. Du har säkert fått råd att undvika mjölkprodukter, kaffe, te, gaviscon mm i samband med tabletter? Om någon annan har bra tips lyssnar jag gärna, känns olustigt att ha så små reserver inför en förlossning, tänk om man blöder mycket?
Lycka till med ditt järnknaprande...
Grejen med sideralforte är att allt järn tas upp av kroppen till skillnad från de andra preparat du räknat upp då 30 mg tas upp av kroppen på positivt sätt och resten ligger kvar i tarmen därav att man får bekymmer med den... så äter jag 30 mg så tas alla 30 mg upp. Så hellre det än trycka i mig tabletter där det skvalpar runt i magen och inte tas upp. Är glutenintolerant så är van vid problem med mage så orkar inte spä på det med mer bekymmer...
jo, fått kostråd men både brödet och blutsaft som står på listan är inte glutenfritt...