Inlägg från: sillencillasill |Visa alla inlägg
  • sillencillasill

BF December 2016

Var hos BM idag, järnvördet har sjunkit från 114 till 109 trots järnsaft, järntabletter och bra mat. Hur gör ni andra? Ska äta dubbel dos tabletter, äter Sideralforte. Dyra men ingen inverkan på magen.

Annars såg allt bra ut, dock en del förvärkar och sammandragningar. Pratade om sjukskrivning framöver...

• sillencillasill
    Y o L o skrev 2016-10-05 06:39:44 följande:

Nu kanske jag låter flummig, men äter du omega 3? För jag har ätit mer omega 3 senaste månaderna o niferix var tredje dag och mitt järnvärde har ökat konstigt nog. Den enda skillnaden från förra grav är att jag äter omega 3. Vet inte alls om det har någon betydelse eller så men börjar nästan tro det.

Jag äter omega 3 och 7, d-vitamin, järnsaft, sideralforte och omeprozol. Varje dag. Järnsaft dubbel dos och numera även tabletterna. Får hoppas att det ordnar till sig!
  • sillencillasill
    Cossi skrev 2016-10-05 16:50:44 följande:
    Såg att Sideral forte bara innehåller 30 mg järn/tablett, så även dubbeldos blir inte så mycket. Jag måste nu ta 2st Niferex per dag, dvs 200 mg dagligen. Sen tar jag några Hemofer också, men bara 10 mg järn i varje. Så kanske behöver du ännu mer järntillskott? Eller så tillhör du kanske den skaran som är dålig på järnupptag i tarmen, där finns jag... Mitt Hb var sist 102 med 160 mg järn/dag. Du har säkert fått råd att undvika mjölkprodukter, kaffe, te, gaviscon mm i samband med tabletter? Om någon annan har bra tips lyssnar jag gärna, känns olustigt att ha så små reserver inför en förlossning, tänk om man blöder mycket?

Lycka till med ditt järnknaprande...
    Grejen med sideralforte är att allt järn tas upp av kroppen till skillnad från de andra preparat du räknat upp då 30 mg tas upp av kroppen på positivt sätt och resten ligger kvar i tarmen därav att man får bekymmer med den... så äter jag 30 mg så tas alla 30 mg upp. Så hellre det än trycka i mig tabletter där det skvalpar runt i magen och inte tas upp. Är glutenintolerant så är van vid problem med mage så orkar inte spä på det med mer bekymmer...
    jo, fått kostråd men både brödet och blutsaft som står på listan är inte glutenfritt...
  • sillencillasill
    BIX skrev 2016-10-08 21:11:15 följande:
    Nä precis - kan väl knappast bli större nu?!? Kan ju inte låta bli att undra var det ska sluta och om jag bär runt på en jättebebis :)
    Jag förstår inte heller... barnmorskan sa att jag hade mycket fostervatten och att det var därför min buk var så spänd. Men bebisen måste ju växa till sig så större lär ju magen bli...
  • sillencillasill
    De5pojkarna skrev 2016-10-11 23:46:40 följande:
    Jag hade med mig min Mamma på min andra förlossning då jag var singel. Inga som helst problem.. :)
    Jag är ensamstående och tänker ta med mig min syster. Det är också hon som tar de första 10 dagarna med mig och bebis. Kommer att gå galant!
  • sillencillasill

Ciz, 3dje barnet BF 19.12
    Vasilisat 1:a barnet BF 11/12
    BIX, 2a barnet BF 08.12
    Sillencillasill första barnet via klinik 20/12

• sillencillasill
    Marialia skrev 2016-11-03 16:39:34 följande:

Jag kommer vaccinera mig. Får heller aldrig influensan, vinterkräksjukan eller maginfluensa. Jag har inte heller varit gravid under influensasäsongen så jag vet inte hur det nedsatta immunförsvaret påverkar vida jag kommer få det eller ej. Man är ju i en riskgrupp som gravid. Barnet får dessutom skydd om man som gravid vaccinerar sig. Skulle aldrig förlåta mig själv om jag inte tog det och bebis sen blev allvarligt sjuk. Men alla gör sina egna val.

Jag får allt, varenda vinterkräksjuka och allt annat man kan åka på. De börjar med vaccin här 14/11. Får vänta tills dess...
  • sillencillasill
    Mariro skrev 2016-11-04 08:56:12 följande:

40 dagar kvar! Det börjar närma sig på riktigt - är så förväntansfull och en aning nervös. Hur långt kvar är det för er andra? :)

46 dagar kvar! Har satt på vinterdäck och ska installera babyskyddet i bilen. Man får förbereda det man kan :)

En sak jag undrar är hur ni ställer er till vaccination till barnen. På däckverkstaden idag sa kvinnan bredvid mig (sjuksköterska på infektionskliniken i 36 år) att hon läst forskning som visar att om USA fortsätter att vaccinera barn i samma utsträckning som idag fram till 2030 så räknar man med att vartannat barn har fått autism av vaccinet. Blev livrädd.... Hon avrådde mig från att ta vaccin i slutet av nov för att föda början av dec.
  • sillencillasill
    Y o L o skrev 2016-11-05 12:04:56 följande:

Har ni tips på babysitter? Jag hade babybjörn förra gången, med 3 olika lägen på lutningen. Vill ha något liknande igen, har ni något tips på märke som har olika steg i lutningen? Tänkte bara om det fanns billigare varianter?

Köp/byt/sälj på Facebook? Blocket? Köpt alla prylar där bl.a. En babysitter ifrån BabyBjörn med lekbåge för 300kr på FB
  • sillencillasill

Ja då har man kommit till en punkt då man inte orkar en hel arbetsvecka på 100%. Jag jobbar hemifrån på fredagar men idag känner jag nig yr så är på väg hem för att fortsätta jobba hemifrån under eftermiddagen då jag kan vila och inte sitta på en kontorsstol. Jag räknar ner till 2 december då jag går av och ska vila. Men vet knappt hur det ska gå till....

Svar på tråden BF December 2016