• Y o L o

BF December 2016

V 15. Känns inte som det händer något. Har börjat må bättre men inget annat. Jo magen växer väl men annars känner jag mig rätt som vanligt bara tjock. Lite deppigt faktiskt.

Har fortfarande svårt att förstå att det ska bli en bebis till jul. Känns som jag ljuger när jag säger att jag är gravid, märklig känsla. Någon som känner igen sig eller vill ge lite pepp?

• Y o L o

Skönt att höra!

Ja hjälp att man ska ha en liten igen, kommer MSN ihåg hur man gjorde :) som du säger, van vid 2-åring nu ju. Har ni berättat eller pratat om det med 2-åringen? Jag har inte sagt något, antagligen för att jsg själv har svårt att ta in det.

LyCKa55 skrev 2016-06-27 21:29:31 följande:

Precis sådär kände jag med runt den veckan. Tänkte att min kollega som också ska ha barn o 6veckor innan, hon kommer ju verkligen få barn, typ som att vi inte skulle få det. Vet inte varför men är troligen inte en ovanlig känsla. Nu känns det inte alls så utan som att vi verkligen ska ha en liten. Dock har jag ändå svårt att inse att jag ska ha en sån där liten mini-mini-bebis som sonen va i början. Är liksom så van vid en tvååring nu:)

• Y o L o

Ja man klarade det ju med första utan någon erfarenhet så då ska det nog gå bra med tvåan också :)

Seaflower skrev 2016-06-27 21:40:32 följande:

Haha, jösses, om ni har glömt hur det var för 2 år sedan, hur ska jag då minnas efter nästan 7 år!

Tack och lov sitter det nog kvar där i bakhuvudet

Jag är i v 14 nu och vet inte om jag har känt något än. Tre kvällar på raken kände jag som att någon blåste en hubba bubba-bubbla längst nere till höger vid blygdbenet/ljumsken men vete tusan om det var bebis, hoppas det

• Y o L o

Där satte du nog huvudet på spiken för min del. Precis som du säger, förra gången läste jag tidningar, gick o klämde på kläder o saker i butiker osv. Nu går bara tiden utan allt det där.

Miaairam skrev 2016-06-28 08:30:06 följande:

Tycker också det känns mer overkligt denna gång. Med första lästa jag gravidtidningar, kö de mig allmänt gravid, tittade på vagn osv. Nu har vi det mesta som vi behöver och jag tycker inte att jag har tid med alla tidningar och appar... Men idag påbörjar vi nya barnrummet, så kanske känns det verkligare efter det!

• Y o L o

Om ni promenerar en längre stund (tex idag 75min) får ni ont i ryggen o höfter då? Jag blev helt slut i både rygg o höfter samt även ganska trött i fötterna o benen.

Frågar pga att jag börjar tro att jag kommer få foglossning igen och undrar då om typ Alla blir trötta i rygg o höfter eller om det är kopplat till den förbannade foglossningen.

• Y o L o

Ja jag tänkte mer om man inte har foglossning, får man ändå ont i rygg o höft av promenad. Uttryckte mig otydligt :)

Har man foglossning så får man ju ont som du säger. Jag tyckte att sjukgymnasten var bortkastat besök. Bältet var jobbigt att använda, det var kryckor som hjälpte mig förra gången.

Tess1990 skrev 2016-06-28 22:48:49 följande:

Jag får ont av foglossningen

Behöver ibland inte ens gå någonting utan de bara kommer, igår låste sig höften på ena sidan så ena benet blev kortare :( gjorde skitont!

Ont i ländryggen av att böja mig och lyfta saker/barn

Annars brukar de bli jobbigt efter 3-4km när jag går till och från sonens förskola (sammanlagt 6km, varav 1,5×2 är uppförsbacke)

Helt död i kroppen på kvällarna då :/

Senast jag var till läkaren beskrev jag de och hon tryckte på min rygg och hon sa iaf att de var foglossning och rekommenderade sjukgymnast

• Y o L o

Ok, frågan är; ska man gå ändå? :)

Svårt jag vill ju röra mig men inte ha ont ...

Fian88 skrev 2016-06-29 10:57:53 följande:

Jag har svaga känningar av foglossning ibland. Men blir absolut fortare trött i rygg, höfter och ben om jag går/står länge. Så tror att även om man inte känner av foglossning så gör fogarna att man blir tröttare fortare, tror jag:)

• Y o L o

Jag längtar till den haha! Mer än så har jag inte tänkt. Har ju ett barn så alla uppgifter om arbetsgivare o inkomst mm finns ju redan hos f-kassan.

Mariro skrev 2016-06-30 10:44:12 följande:

Har någon börjat tänka på föräldraledighet och så? Jag är helt ny inom det så det känns som en jättedjungel! Har sett att det finns en funktion där man kan fylla i och få ut ungefärligt belopp, men det är ändå många frågor som kvarstår:

typ, när får man moderskapsintyget som man måste skicka in till FK?

Eller kan man göra ändringar i sin ansökan om man under föräldraledigheten inser att man vill göra annorlunda?

Och har man fortfarande rätt till semester från sitt vanliga jobb, så att man slipper ta ut det i föräldradagar?

När hade ni tänkt fylla i och skicka in allt det där?

• Y o L o

Har ni som väntar första barnet kollat era avtal på jobbet? Jag som tjänsteman fick 10% av min lön första 6 månaderna. Jag var den första på mitt jobb som sa till om detta, ingen annan hade vetat om att det fanns ens, knappt ens hon som gjorde lönerna. Så värt för er att kolla upp sånt!!

• Y o L o

Jag tänker tvärt om, vi kommer ju ha längst kötid då barnet hinner bli 1,8 till hösten 2018!

MP88 skrev 2016-06-30 17:02:20 följande:

Lite komiskt, satt på jobb idag och tänkte att jag måste skriva i gruppen BF December på familjeliv om föräldraledigheten när jag kommer hem. Det är verkligen nått jag tänkt på den senaste tiden och det jag mest tänker på är att man vill ju vara hemma så länge som det bara går - min dröm är att bebis ska vara hemma till Augusti 2018 men min sambo är inte riktigt av samma tycke. Jag jobba själv på förskola så jag vet hur pyttiga barnen är när dom börjar tidigt på förskolan. Jag känner ju rent spontant att decemberbarn är dom som har det svårast att få en plats på en förskola - i kommunen jag bor finns det intagningar i augusti och begränsat med platser i januari, då brukar det finnas på de förskolorna som inte är de bästa. I Januari vill jag absolut inte lämna, då är vårt lilla plutt precis ett år fyllda och det är enligt mig på tok förtidigt. Sen kan det ju hända att det finns plats på någon mindre bra förskola i april/maj men då känns det "onödigt" att lämna för då hinner jag pyret bara börja innan det nästan är dags för sommarlov. I kommunen är där nästan bara privata förskolor vilket betyder att man som förälder kan välja och vraka, men såklart försvinner platserna på de bästa förskolorna direkt. Det är minsann lite illa att jobba i samma kommun som man bor i, jag vet ju precis vilka förskolor som är väldigt bra och mindre bra och jag själv jobbar ju såklart på en som är väldigt bra ;) 

Hur som helst, vidare... Det var mycket bra läsning här uppe i tråden, jag hade ingen aning om att man var tvungen till att ta ut 5 dagar i veckan efter ett år. Kan man då ta både lägsta dagar och högsta dagar eller måste man ta fem högstadagar? Jag och sambon har tänkt att jag ska ta så många lägsta dagar så möjligt eftersom att jag tjänar mindre än honom, så vi "förlorar" mer på att han tar lägsta dagarna. Vår tanke är också att jag ska plocka ut 2-3 dagar i veckan första året och sen spara fler dagar till honom då vi förlorar mer pengar när han är hemma, så då kan han plocka fler dagar i veckan. Sen är vår tanke också att under våren när pyret är 1 år och 3 månader så kan mormor/morfar och farmor/farfar passa en dag i veckan var, min mamma är ledig onsdagar och min sambos mamma är ledig fredagar och jag vet att dom gärna kommer passa det lilla pyret. Våra föräldrar är relativt unga för att bli mor/far-föräldrar så dom kommer jobba många år till innan pensionen hägrar. Dessutom kommer vår lilla plutt vara enda barnbarnet för min sambos föräldrar då min sambo är ensambarn. Jag har två syskon som har barn, men mina syskon har båda flyttat utomlands så jag får ensamrätt på mormor och morfar här hemma i Sverige. Hursomhelst, när mormor och farmor passar lillen så kan min sambo jobba de dagarna, han har ett jobb där ingen kommer ersätta honom så han kan komma och gå som han vill - Perfekt! Så med detta pusslade hoppas jag att vi kan stanna hem tills Augusti 2018, vilken dröm det hade varit! :) 

Det blev en hel roman detta känner jag, men det är många tankar och funderingar. En annan snabb liten fundering bara, hur länge hade ni tänkt jobba? Jag har funderingar på att ta ut tre veckors semester innan bebis kommer, jag vill ju inte slösa på föräldradagarna, dock är jag osäker på om jag i mitt jobb kan jobba till v 37, men det får framtiden avgöra tänker jag!

Svar på tråden BF December 2016