• Y o L o

BF December 2016

Ja jag hade för mig det jag med. Jaha återstår att se hur det går för mig då :)

Miaairam skrev 2016-06-05 00:02:26 följande:

Oj, det var märkligt. Det var Niferex jag tog sist och enligt Fass är både förstoppning och illamående vanliga biverkningar... Konstigt att Apoteket inte har koll på det!

www.fass.se/m/produkt/19990827000063/uidpublic

• Y o L o

Hej o välkommen :)

Jag hade med min sambo förra gången, även denna gång ska han med. Tänker att det skulle vara jobbigt att få dåligt besked och att vara ensam där.

Läskigt med cellförändringar. Jag gjorde faktiskt provet nu för ca 2 veckor sen. Hade inte gjort det på över 3 år. Känns väldigt viktigt, men jag funderade just på vad som händer om det upptäcks förändringar under graviditet.

Det blir frågetecken när du gör emojis via mobilen, det funkar inte!

Maggis77 skrev 2016-06-05 07:50:48 följande:

Hej alla! Jag är nu i vecka 13 och ansluter här :)

Jag är 38 år med två döttrar, 10 och 11 år. Så detta blir en liten eftersläntrare ;)

Ska göra KUB-test på torsdag. Har ni som gjort det haft er sambo/man med där? Min sambo har sånt arbete att det är svårt att komma ifrån men vill ju så klart ha med honom.

Graviditeten upptäcktes när jag skulle operera bort cellförändringar på gyn i april. Fick inte göra op så förändringarna är kvar. Gjort ett återbesök sedan april och ska göra ett till i september. Lite orolig för det men förväntningarna kring graviditeten överstiger oron????

Mått ruggigt illa de senaste sex veckorna. Inte orkat träna, sovit mitt på dagen efter jobb och ätit alla möjliga tänkbara och otänkbara saker som jag aldrig äter annars. De tidigare grav har inte alls varit såhär kämpiga.

Magen är jättestor om jag jämför med tidigare grav men så blir det väl ofta för omföderskor?

Ska bli kul att läsa och skriva lite här emellanåt ????

• Y o L o

Ja bm sa att när hon får besked om depåerna skulle hon höra av sig om det var lågt, men antar att det var bra eftersom hon inte hört av sig.

125 är ju bra, 117 känns på gränsen. Som sagt, min mage har inte reagerat ännu iaf :)

M

Knyttan skrev 2016-06-05 08:24:00 följande:

Jag fick 125 och det är bra, men bm ringde senare och sa att jag hade låga depåer så jag skulle börja med järn ändå. Så även om man har bra järnvärde för stunden kan man ha låga reserver och ändå behövajärn! Jag misstänkte nästan detta för när jag gav blod i vintras hade jag bara 116 och då var sköterskan bekymrad över att det var lågt så jag visste ju att det varit dåligt innan. Jag fick duroferon på blodcentralen men blev hemskt förstoppad av dem och vissa säger att de ska vara mildare än niferex men iom att jag blivit förstoppad nu bara av själva graviditeten så vågar jag inte exprimentera riktigt. Tar nu hemofer + folsyra och så tar jag en duroferon från en överbliven karta ca var 5:e dag. Det funkar ganska bra men har svårt att komma ihåg att ta så många hemofer tabletter som man egentligen ska ta!

• Y o L o

Ditt svar var nog till Maggis77 gissar jag :)

MP88 skrev 2016-06-05 10:04:28 följande:

Jag tror att dom vill att man ska ha något med sig på KUB. Dom var nog med att fråga mig om min sambo följer med när jag ska på KUB.

Läskigt med cellförändringar. Men jag hade litat på läkarna ang. att vänta med operation. Njut nu av din graviditet och lycka till!

• Y o L o

Bra att du påminde! Förra gången hade jag trygg hansa, betalade runt 1000-lappen för den. När jag sedan fick akut snitt ringde jag dem o direkt fick jag 3000kr insatt på mitt konto :)

Så visst kan det vara bra, kör nog på liknande upplägg, finns ju även gratisvarianter men de ger nog inte så mycket om något skulle hända. Dock är jag inte säker på att jag väljer trygg hansa denna gång, ska jämföra lite först.

Hoppas fler svarar för det är intressant att höra hur andra resonerar.

Redoförnytt skrev 2016-06-06 21:41:53 följande:

Hur tänker ni kring gravidförsäkring?

Bolag?

Grundskydd vs Extra?

Finns ju massa kryphål... Så vad ska man ta?

• Y o L o

Vet hur du känner, hade liknande med dottern. Började oroa mig först men sen började jag tänka efter. Det är ju extremt liten sannolikhet egentligen.

Hade du inte vetat att man kunde få 1:20000 så hade du nog tänkt att 1:777 var ju bra :)

Miaairam skrev 2016-06-07 19:25:45 följande:

Jag fick 1:777 på t21 och bättre på de andra. Jättefina siffror sa BM, men känns ju inte så när alla andra verkar få "1:fleratusen". Försöker tänka att det trots allt inte ses som förhöjd risk om man har bättre än 1:200... Skulle dock inte riskera MF med fvp eller mkp när min siffra ändå är såpass bra. Inte heller betala massor för ett NIPT, som ju ej heller är hundra procent säkert...

• Y o L o

En fråga bara, absolut ingen kritik eller pekpinne, men min bm sa att man inte ska använda doppler innan v 16, att det är sämre än att göra ul. Vad säger tillverkarna om det? Står det någon varning eller liknande?

Emmask skrev 2016-06-07 22:41:41 följande:

Jag är i vecka 10 och hörde just fostrets hjärtslag med min hemmadoppler. Helt magisk upplevelse!

• Y o L o

Ja jag var nyfiken på hur det skulle kunna vara skadligt och vad tillverkarna säger. Håller med i ditt resonemang.

Emmask skrev 2016-06-08 07:26:54 följande:

Det står från vecka 16. Vad jag läst är detta mer en fråga om att inte bli stämda än att det finns någon faktisk evidens för att det är farligt. Min inställning mer generellt är att det finns ohyggligt många pekpinnar för gravida och nyblivna föräldrar, vara effekter är försvinnande små men som gör att föräldrar får en jobbigare graviditet eller första tid. Att undvika alkohol och rökning är självklart, men i övrigt tror jag på att lindra sin ångest eller underlätta i vardagen framför att jaga att minska risker som är bortom minimala. Hade jag haft den inställningen förra graviditeten hade min förlossningsdepression sannolikt varit lindrigare och min anknytning till barnet bättre.

• Y o L o

Bm sa att man kommit fram till att det är mer påverkan med doppler än med ul. Men jag blev nyfiken för hur kan ul påverka o isåfall vad är "värre" med doppler? Bara funderingar.

De5pojkarna skrev 2016-06-08 10:35:41 följande:

Jag har bara hört att man inte skall använda doppler för tidigt så man inte blir rädd om man inte skulle höra något.. Ingen annan orsak..  

• Y o L o

Va gulligt att hon blev glad. Jag har ju en på 2,4 hemma, hon uppmärksammar bebisar nu helt plötsligt. Har ju inte pratat med henne om att det ligger en bebis i magen ännu men ändå kul att hon tittar på bebisar o säger "mamma titta bebis".. Hoppas att hon ska tycka det är kul med en bebis hemma sen :)

Seaflower skrev 2016-06-08 12:32:45 följande:

Hej!

Jag hittade en app imorse för iPhone som inte behöver tillbehör för att höra hjärtslag. "My babys heartbeat" Den kostar 50 kr så jag har inte laddat ner den.

Har ni hört något om den?

Status här hemma då jag inte skrivit på länge!

Gravid och pollenallergiker = galet trött/nyser

Fick hem gravidshorts från HM idag - Supersköna!!!

Igår berättade vi för min dotter (6 år) och hon blev jätteglad och har inte slutat prata om det sen dess! Fick t o m hennes del av täcket imorse när hon kom in till mig, bara för att jag har en bebis i magen

Nu är det bara jobbet som inte vet, och om det inte kommer fram av sig självt så berättar jag väl om 1-2 veckor.

Går in i vecka 12 på lördag!

Svar på tråden BF December 2016