• Y o L o

BF December 2016

Ah jobbigt med alla frågor, det förstår jag.

Förstår att du tycker det är mysigt att ha det privat. Det är ju lite kul att gå o ruva utan att någon vet hehe.

Fast på mitt kontor är vi som en stor familj typ så det känns ändå kul att dom redan vet.

mocha8676 skrev 2016-06-13 16:50:00 följande:

Min förra graviditet visste kollegor och chef om pga ivf. Att jag drog till läkarn stup i kvarten, så alla visste från start. Det var så trist tyckte jag. Fick frågan typ en gång i veckan om jag fortfarande var gravid osv, ska det inte synas nu? Och massa andra frågor. Tycker det är mysigt att ingen vet. Blev denna gång gravid direkt via ivf, så lyckades hålla tyst och ingen ifrågasatte varför jag borta ett par gånger. Och jag vill se att det finns något där inne innan någon på jobbet vet. Kub inom kort, väntar på datum :)

• Y o L o

Ok förstår. Jag kommer berätta för resten efter kub på fredag, förutsatt att det går bra :)

Redoförnytt skrev 2016-06-13 16:38:02 följande:

Jag kommer att vänta för att vara hyfsat säker på att det faktiskt blir ett barn ;)

Men också för att det är privat. Har inte direkt någon nära kontakt med chef/kollegor pga stor åldersskillnad. Ska även börja på ett nytt jobb efter semestern. Så det blir ju spännande att se reaktionen där...

• Y o L o

Absolut, jag är otålig av naturen och vill veta NU! :) tjejnamn har vi bestämt men killnamn är svårt.

Seaflower skrev 2016-06-13 18:41:51 följande:

Är det några här som ska ta reda på könet då?

Det ska vi!

Och pekpinnar om att "det är väl viktigare att barnet är friskt" undanbedes vänligt, för man väljer ju inte bort barnets hälsa för att få veta könet

• Y o L o

Lite samma sits, hade haft min nya roll typ 3 veckor när chefen insåg att jag var gravid. Kändes lite dumt, samtidigt hade jag inte sökt efter mer ansvar utan han tyckte jag var den mest lämpliga. Försöker tänka att jag kommer ju tillbaka sen och ska jobba typ 25 år till.

BIX skrev 2016-06-13 18:29:32 följande:

Jag ska berätta i morgon, då i v. 15. Har lite dåligt samvete för jag fick reda på att jag var gravid i samma veva som jag blev erbjuden en chefsroll med personalansvar på jobbet och jag hade kunnat bespara mina kollegor ännu ett chefsbyte (har varit typ 5 på 2 år så lite känsligt..). Samtidigt fick jag också ett nytt spännande uppdrag hos kund (kör rollerna parallellt) i ett projekt som jag vet jag inte kan jobba fram till leverans i, så det ställer till det för kunden en del. Samtidigt kommer det betyda mycket för mig att ha varit med i det här projektet i..

Så jag har varit lite egoistisk i detta att inte berätta. Rädd att bli åsidosatt, ja. Annars hade jag inte haft samma chans som kvinna i min bransch.

• Y o L o

Min dotter hinner bli 2 år o 10 mån när bebisen kommer, tror vi klarar oss utan syskonvagn. Eller vad tror ni andra? Vi har iofs hund o promenerar mycket men dottern gillar att gå!

BIX skrev 2016-06-13 18:39:50 följande:

Vi behöver också skaffa en syskonvagn, kommer ha nyfödd samt en 20 månaders.. Har en brio go nu som vi är nöjda med, men nu vet jag inte om vi ska sälja av den. Jag tyckte det var så bra att ha babyskydd som passar till vagnen, men tror inte det finns motsvarande i syskonmodell.

Ska ni ha kvar vanlig singelvagn och skaffa en syskonvagn utöver det eller hur tänker ni?

• Y o L o

Hehe mer det sista, tänkte att man kan ha ståbräda då? Men kanske ska satsa på en cykelvagn som man även kan ha som vagn.. Ju mer jag tänker på det ju mer känns det som att en syskonvagn behövs.

Friedan skrev 2016-06-13 19:41:00 följande:

Det beror nog på vad ni menar med att gå mycket. Är det gå i en 3-årings tempo med allt vad det innebär av att stanna och undersöka, vända om, stanna till osv så går det absolut utan syskonvagn. Ät det däremot en powerwalk på 5 km som ska genomföras varje dag oavsett väder och humör, ja då behövs vagn. Vi går väldigt mycket, snabbt och oavsett väder. Har haft mina i vagn tills de varit ca 5 år just för att kunna få med dem på dessa typer av promenader.

• Y o L o

Tack för tipset. Ska kolla upp det sen. Min man är en cykelnörd så vet att han kollat på xxl men jag har inte engagerat mig så mycket tidigare :)

Emmask skrev 2016-06-13 20:27:41 följande:

Chariot cheetah har vi, enkel. Ska byta till dubbel när syskonet kommer. Superbra vagn och rätt bra pris på xxl.

• Y o L o

Gud va svårt. Och vad förbannad jag blir av att höra hur de håller på mot gravida, usch.

Men jag röstar för att du säger det antingen när papprena är skrivna, eller om du kan ringa om någon månad och berätta då. Det KAN ju va så att du idag inte visste att du var gravid :)

Knyttan skrev 2016-06-13 21:06:00 följande:

Ok jag har dagens dilemma här då. Jag är relativt nyexad lärare i bristämnen (har arbetat som olegitimerad ett par år tidigare innan jag fick första barnet). Nu har jag haft ett vikariat sen årsskiftet. Jag misstänker att jag ej fick förlängt där jag är nu pga. att min närmaste chef fick reda på att jag var gravid. Mkt illamående mm så jag tyckte det var bäst att berätta.

Jag har även "övertalats" på en annan skola att tacka nej till en erbjuden tjänst när det kom fram att jag var med barn. Ville egentligen inte jobba där så det var ok ändå. Idag har jag varit på en annan skola där jag jobbat litegrann tidigare. De söker för ett föräldravikariat fram till i december. Jag har BF 3/12 så jag kommer ju inte kunna jobba ca sista månaden på vikariatet och kommer då sätta både chef och elever lite på pottkanten. Men rektorn jag pratat med sa vid intervjun att jag mer el mindre är förstahandsvalet iom att jag jobbat där innan och de varit nöjda. Evt kan det också bli öppning till anställning senare.

Om jag talar om att jag är gravid är det nog 100% säkert att jag ej får vicket. Om jag inte säger ngt kommer det att bli dålig stämning med chefen i augusti när jag kommer dit med stor mage, och chansen att få jobb där sen blir nog inte heller så stor... Men för mig är nog detta sista chansen att få ett jobb till hösten annars kommer jag antagligen vara arbetslös fram till BF. Jag vill ju jobba! Plus att jag kommer att få bättre FP om jag jobbar några månader till...

Vad säger ni? När ska jag säga att jag är gravid? Nu? När papprena är påskrivna? När skolan börjar i augusti?

• Y o L o

Ni satsar på att bära båda två? Den lösningen har jag inte tänkt på. Jag hade ett bärsele till dottern men använde det inte mycket. Tror ju dock att med 2:an skulle det nog vara smidigt, eller en sjal. Tänker när man ska tex lämna stora på förskolan, smidigt att ta den lilla i sele då. Vi har bara 30 meter till förskolan så tänker att det kan bli smidigt.

Tess1990 skrev 2016-06-13 22:25:39 följande:

Våran son kommer också vara runt 2 år och 10 månader när nästa kommer :)

Vi tänker satsa på att bära ergonomiskt, i trikåsjal och sen ringsjal och Tula

Vi har en vagn och passande hårdlift till ifall vi behöver vagn till lilla och en sulky, som storebror kommer använda när inte någon av oss bär honom i Tula Toddler

• Y o L o

För jävligt att vissa arbetsgivare fortfarande gör så.

På mitt jobb så fick jag mer än avtalet förra gången jag var gravid, och 10% av min lön i 6 mån efter bf.

Känns väldigt bra med en sån arbetsgivare, tycker det borde vara en självklarhet för alla.

Fian88 skrev 2016-06-14 07:49:59 följande:

Man får aldrig bli nekad en tjänst pga graviditet. Men det är väldigt lätt för en arbetsgivare att komma undan ändå, de bara säger att du inte får tjänsten pga något annat men egentligen beror det på graviditeten. Jättetrist!:(

Svar på tråden BF December 2016