• Y o L o

BF December 2016

Jag ska med snittas. Tänk att det är en rutinop för läkarna, du slipper väntan o ovissheten, du slipper värkarna och du har ett helt team i rummet som bara är där för din och bebisens skull.

Försök att inte oroa dig för det, det är långt fram och det är betyder ju att du får din bebis efteråt :)

Jag fick akut snitt 2014 och det var helt ok, åt bara alvedon efteråt och var uppe på benen snabbt.

Alphyra skrev 2016-05-26 17:47:00 följande:

Hej alla! Upptäckte nyss denna chatt. Jag har bf 21 dec men jag får inte föda vaginalt så om allt går bra blir det lite tidigare. Detta är mitt andra barn. Första föddes vaginalt men sen insjuknade jag i december 2014 så nu blir jag snittad. Är redan nu extremt nervös för snitt. Tur man har 6 månader på sig att vänja sig. Någon av er som har något bra tips till mig för att stilla oron?

• Y o L o

Härlig gravidmage :)

LyCKa55 skrev 2016-05-26 21:19:12 följande:

En bild på min svullna kvällsmage i en smutsig spegel;) Känner mig jättestor ikväll

• Y o L o

Ja väldigt individuellt, jag var uppe på benen direkt när läkaren sa ok, gick o tog en dusch själv några timmar senare och gick och åt i matsalen. Kan tänka mig att det är lika individuellt som efter en vaginal födsel :)

Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-05-26 21:10:09 följande:

Har snittats 2 ggr och det gick bra båda gångerna det jobbiga är efteråt när man ska lära sig att stå och gå igen efter snittet.

Bara att ställa sig upp första gången kan vara jobbigt.

Det är iof väldigt individuellt hur man mår och hur fort man mobiliserar sig (tror jag det heter.) Är man kraftigt överviktig som mig kan det vara jobbigare att ta sig ur sängen efter operationen osv. Det kan göra ont i smittsåret såklart men man får ju en del smärtlindring oxå.

Fördelen är att man slipper de onda värkarna :).

• Y o L o

Fint, vilken vecka är du i?

Fian88 skrev 2016-05-26 21:56:19 följande:

Provar igen:)

• Y o L o

Ja min chef frågade mig om jag var gravid o då berättade jag. Han tyckte det var kul, sa han.

stinann86 skrev 2016-05-26 22:35:43 följande:

Någon annan som berättat på jobbet? Och hur var reaktionerna?

• Y o L o

Du som gjort 2 snitt, hur är känseln nu då? För mig tog det lite över ett år innan jag tyckte jag hade full känsel. Undrar om det blir skillnad efter andra gången. Är väl olika från person till person antar jag, beroende på läkkött osv men slulle vara intressant att höra från dig.

Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-05-27 16:11:33 följande:

Väldigt bra tips tycker jag som snittats 2 ggr. Håller med om mjuka sköna byxor jag hade det i 3 månader efter förlossningen typ för annat var för obekvämt när man jag ont el ä öm i snittområdet.

• Y o L o

Grattis vad roligt även om det var oplanerat.

Jag har fått lergigan Comp av bm som hjälper en hel del, sen att äta något litet varje timme nästan. Har tyvärr gått upp 4 kg redan men hellre det än att må så illa.

Babybluiee skrev 2016-05-27 17:39:33 följande:

Tänkte hoppa in i tråden :)

Första graviditeten för både mig och sambon, kom lite som en chock då vi inte hade planerat detta.. Men så kan det gå :)

Är i vecka 10 nu och har precis berättat för sambons familj och väntar till morsdag för att berätta för mina..

Har berättat för chefen för någon vecka sen då jag jobbar med utåtagerande så jag behövde förflyttas :) alla som vet om det är super positiva vilket känns bra för jag var lite orolig då jag och killen blev tillsammans (officiellt) i januari.. Har dock känt varandra i många år :)

Vad har ni gjort åt ert illamående? Håller på att bli tokig över att inget hjälper :/

• Y o L o

Har du tagit upp det med din bm? Jag har redan förklarat att jag vill ha snitt o det förstod hon.

Jag har svårt att tro att de nekar dig vid din tredje förlossning.

Mamsterbabe skrev 2016-05-28 19:53:06 följande:

Jag födde första barnet vaginalt, en hemsk och helt vidrig upplevelse på alla sätt och vis. Detta resulterade i förlossningsrädsla vilket gjorde att jag fick planerat snitt med andra barnet (efter att ha gått på aurorasamtal). Nu väntar jag tredje (bf 14 december enligt mensen) och är livrädd att inte få snitt igen... :/

• Y o L o

Usch vilken missunnsam och bitter kommentar. Var glad att din kompis fick som hon ville istället.

LyCKa55 skrev 2016-05-28 22:36:50 följande:

Jag tyckte det var hemskt med vaginal förlossning med första men känner samtidigt att snitt inte är nåt för mig. Sen sa BM att det jag kände och att jag hade sytt en del o va lrolig för ännu värre skador pga de jag redan har, inte räcker för att få snitt. Då blir jag lite förbannad. Jag har en kompis som inte fött nåt av sina barn vaginalt o inte ens försökt(himla fisk tycker jag) och hon har gått på samma MVC. Hon har fått snitt pga sin rädsla. Sjukt jäkla orättvist. Jag har fött ett barn o vet vad det innebär o fått skador efter det men jag får inte snitt för det är inte motiverat.... Sen tror jag som sagt att jag kör vaginalt ändå om de inte säger att det jag sydde sist riskerar att ge mig värre skador. För som sagt tycker jag inte man fött barn egentligen om man inte fött på vanligt sätt så att säga.

Sen om det är akut osv är ju en sak,då ska man absolut få det. Men bara för att man inte vill eller vågar tycker jag är fel. Jag va livrädd innan men gjorde det o kände inte att jag hade nåt val. Smärtan är så läskig att man inte vet vart man ska ta vägen men vad ska man göra? Fanns typ inte att jag skulle få snitt. O när det väl va igång var det ju bara att köra.

Rekommenderar också starkt epidyral till er som inte fött innan! Jag hade bara effekt en timme av den men det var SÅÅ värt det för den vilan o pausen

• Y o L o

Hej vad innebär NPF? Var det något dom märkte under graviditeten eller efter födsel. Kanske dumma frågor men jag vet inte vad det är eller hur det påverkar barnet.

Spännande att du tyckte dig se att det är en kille, får se på rul om du hade rätt :) Många veckor tills dess dock.

Gabriella89 skrev 2016-05-29 16:53:02 följande:

Har gjort KUB och fick se liten. Jag fick låg risk, jag var väldigt orolig då jag har tvillingar med NPF och behöver väldigt mycket stöd i vardagen. Jag vill ju kunna räcka till för även det här fjärde barnet (som inte var planerat). Jag tyckte mig se en liten snopp på UL men bm ville inte svara på det. Men hon epkade sig han och honom flera grr, kanske slump men vet inte. Jag äter medicin mot illamående fortf i vecka 14. Jag har inte känt den lille än vilket börjar oroa mig då jag känt de andra vid detta laget. Är fortfarande sjukt trött.

Vad kul att du fått se din lilla böna !

Vad är du orolig över ?

Svar på tråden BF December 2016