• Tess1990

BF December 2016

ciz skrev 2016-11-21 15:13:57 följande:

Kan man få havandeskapsförgiftning utan att det syns i urinen? Någon av er som har erfarenhet?:(

Tror faktiskt de, men ovanligt är de nog

Protein i urinen är ett tecken på att njurarna är påverkade, men de beror nog på hur blodtrycket är och vilka symptom man har i övrigt

Jag går på extrakontroller just för HF, och har haft synbortfall och lite tecken nu senaste tiden men trycket och urinen är just nu bra (fick högt blodtryck + protein i v.36 förra graviditeten men blev spontant bättre utan medicin sen, väldigt ovanligt!)
  • Tess1990
    ciz skrev 2016-11-21 19:09:46 följande:
    Blev du bättre under graviditeten eller efter åt utan medicin?
    jag blev bättre förra gången på 2,5 vecka med bara vila
    gick från "vi kommer sätta igång dig inom 3 dagar" till "friskförklarad" av överläkaren på spec.mvc på 2,5 vecka, hon hade aldrig sett en sån återhämtning (?) förut, mitt blodtryck gick ner lite i taget under alla kontroller som gjordes varannan/var tredje dag och proteinet gick också ner (långtidsproteinet? eller nåt dom skickade vidare på labb och det visade inget allvarligt) 
    mådde sen bra dom sista veckorna av graviditeten, förlossningen startade spontant i v.40+0 och födde sen med lite hjälp av värkstimulerande dropp v.40+2 

har haft synbortfall (suddig syn, kan inte fokusera eller läsa, figurer framför ögonen) yrsel, huvudvärk och illamående i några timmar den här graviditeten när jag höll åka in för nån vecka sen, men avvaktade några timmar och sen gick de över, min bm sa att det lät som HF men mitt tryck och urin såg bra ut sen och jag har sen dess mått bra
    går till mvc 2 gånger i veckan just nu för att hålla koll, kan ju ändras snabbt 

mysko sjukdomsgrejer är inget unikt för mig dock! 
    har haft en hel del "nej men du är för ung/frisk/tjej/what ever för att ha det där!" men ändå haft de :/ 
  • Tess1990

Men åh var till Mvc idag

Ingen protein i urinen, lågt blodtryck 110/70 (brukar ha 120/80) bra blodsocker och bra hjärtljud på bebis!

Men mitt hb är katastrof :( var 105 för 2,5 vecka sen och är nu nere i 93!? Trots att jag sen senaste provet varit jättenoga med att ta extra järn varje dag och försökt äta mer järnrikt

Avskyr dock nötkött/rött kött, äter de men inte så ofta och då bara lite, föredrar fläskkött, kyckling, fisk och skaldjur :/ äter en del qourn/soja/linser också

Sjunker de mer så kanske jag behöver järn injektion vid/efter förlossningen :( eller ännu värre blodtransfusioner, vilket skulle innebära att jag inte får donera bröstmjölk sen.. och ja risken att jag kommer må sämre vid/efter förlossningen är större

Bläää asså! Är de inte en grej så dyker en annan snart upp och snart är de dags att föda! 8 dagar till BF

• Tess1990
    Y o L o skrev 2016-11-25 10:30:34 följande:

Oj va jobbigt med ditt hb. Hoppas det inte ska behöva komma till att du måste få blod. Iofs fick min mamma det med mig vet jag att hon sagt, men att det skulle hända nuförtiden har jag inte ens tänkt på.

Fick en störtblödning strax efter förlossningen med sonen, dom beräknade den till 450ml (+150ml vid själva födseln) men med tanke på hur mycket jag fortsatte blöda sen och hur jag mådde så är jag helt säker på att jag förlorade en del över 1L blod :(

Dom tog aldrig något mer blodprov för att kolla hur de låg och jag ville bara bli lämnad ifred (och ljög tyvärr om hur jag mådde..) och de tog väldigt lång tid att återhämta mig från de, amningen, sömnbristen och ingen aptit gjorde de inte bättre heller..

Står redan i min journal att dom inte får låta mig åka hem utan att kolla blodvärdet men de gällde efter, nu måste dom även kolla extra innan och under förlossningen, många stick!
  • Tess1990

BF idag!

Trodde de höll på att komma igång i onsdags kväll då jag fick kraftiga förvärkar med 10-15min imellan, men efter 1,5 timme så försvann dom plötsligt :(

Har nu bara jävligt ont i blygdbenet, ett jävla tryck neråt i magen ibland och mår illa då och då, nada mer

Och folk har börjat tjata "ska inte bebis komma snart" "har de blivit nån bebis än"

Sambon går på semester på måndag oavsett iaf och två veckor framåt, så vi får mysa hemma med familjen och sen förhoppningsvis så kommer han vara föräldraledig då ^^

• Tess1990
    ciz skrev 2016-12-02 16:02:37 följande:

Roligt att det börjar hända någonting här i tråden:) kan knappt vänta på att få träffa liten i magen även om jag tänker att jag nu borde njuta sista tiden av egentid o mina större barn.

Ont nertills när jag står o ett tryck neråt/bakåt. Igår kom lite slempropp, men lär nog få vänta länge ännu.

Det sägs ju att man kan höra när vatten går, igår knäppte det till i magen såt.om. sambon titta på mig. Men min bäbis har ofta sådana ljud för sig, hoppas int han har nå problem med sina leder när de knäpper så mycket:)

Bebisar har typ ingen ledvätska och brosk när dom ligger i magen, behövs ju inte när dom lever i vatten + dom ska tryckas ut så bra om dom inte är för hårda/stela då, därför kan de knäppa om deras leder ^^ det bildas under dom första månaderna efter födseln :)

Men ja vissa bebisar låter inget och vissa tror man ju kan ha problem så som dom låter! Har hört de rätt många gånger och har dom du trott att de kan vara vattnet ^^
  • Tess1990

BF+4 här nu :(

Så jävla ont i blygdbenet så jag knappt kan gå, halsbränna som fan och då och då ilande smärta i ryggen, verkar dock inte göra någon nytta eller bli regelbundet

Annars händer ingenting! Järnvärdet har gått upp till 118 så de är okej, blodtrycket är lågt, ingen protein i urinen, hen sparkar och rör sig bra

Känns som att jag kommer vara gravid för evigt! Och jag var så beredd och inställd på att hen skulle komma eller vara tvungen att komma tidigare och nu är allt bra och jag mår för bra för att få någon "knuff", så nu verkar de som att dom kommer låta mig gå över 2 veckor innan något beslut om igångsättning :/

Mvc imorrn och sen TUL på fredag eller måndag

Känner mig bara helt deppig nu också, kan inte göra de jag vill, orolig för lite ekonomiska saker och hatar att vänta.. och ingen rolig sak man väntar på heller! Eller ja, värt de efter såklart men ser inte framemot smärtan och blodet..

• Tess1990
    TjockisAnna skrev 2016-12-06 17:56:50 följande:

Tess1990! Jag förstår dig precis (mitt första inlägg här då jag inte hittat den här tråden förut, väntar mitt första barn iallafall). men BF + 2 så går i samma tröttsamma väntan som dig och försöker bara intala mig att bebisen ändå inom kort kommer vara ute. Även om det känns som att det kan dröja evigheter... Pepp till dig så får vi hoppas att bebisarna snart kommer vara PÅ magarna istället för i dem... ;) 

Är mitt andra barn, och han kom BF+2 men de trappades upp från 39+3 liksom så då hände ju liksom något!

Nu händer ingenting, om jag bara sitter stilla eller ligger still så "glömmer" jag bort att jag är gravid till och med! Får ont i blygdbenet när jag rör mig och märker magen då men så menlöst just nu liksom, inget händer och folk ringer varje dag till sambon och frågar hur de går :/

Och för varje dag minskar chansen för att vi kan fira jul hos svärfar, jag vill INTE åka dit om jag fortfarande måste ha gigantiska blöjan och blodbad liksom :( storbinda och något mindre är väl okej men inte när de är som värst, vilket är 2 veckor efter iaf om de blir som förra gången

Allt var bra på mvc kontrollen idag, hen sparkade på dopplern ^^ måndag ska jag boka tid för ultraljud samma dag då om de inte kommit igång, om de är bra blir de igångsättning senast den 17e :/
  • Tess1990

Vaknade av värkar vid kl.3.30, först några få bara, tagit alvedon och varm dusch och dom försvinner inte!

Däremot är dom korta och för täta :/ vet inte vad de betyder, gör ondare och ondare iaf

Ska strax ringa in till förlossningen och be om kontroll

• Tess1990

Vart på kontroll, medelstarka värkar med 2min imellan enligt ctg, öppen 1,5-2cm med tapp kvar

Fick citadon, åka hem och ska åka tillbaka när de blir starkare/känner tryck ner/vattnet går/jag inte orkar mer

Definitivt igång iaf! Värkarna kom med 1min imellan när vi gick till bilen!? Fyfan men nu på väg hem är de 2-3min imellan

Fattar inte varför dom är så täta men kortare och inte gör så mycket, än iaf, var samma sak förra gången men hoppas de går snabbare nu!

Svar på tråden BF December 2016