• Tess1990

BF December 2016

Y o L o skrev 2016-05-18 06:58:47 följande:

Urk... Känner mig lurad. Igår behövde jag inte ta lergigan, mådde knappt illa. Började tänka att de värsta veckorna kanske är över nu... Nu sitter jag här o mår pyton, vill ringa o sjuka mig och sen gå och lägga mig igen.

Någon som kommit förbi illamåendet, när slutade det?

Åh vet hur drygt det där är!

Hade så förra veckan, tog dom inte på 1,5 dygn och mådde okej, sen kom det tillbaka ännu värre :/ och nu är det hemskt igen! Och lergigan började inte verka som dom först gjorde heller, tar 2 tabletter nu sen igår kväll, funkar lite bättre

Första graviditeten slutade det aldrig, men då tog jag ingen medicin heller, hade hoppats på att det skulle gå över nu i v.12 men nej

Så hoppas på att det gått över till iaf v.20 till semestern!

Hoppas du iaf tillhör majoriteten som det faktiskt slutar för! för jag verkar inte göra det ^^
  • Tess1990

Fick veta igår att jag trots vaccinering som barn och direkt efter förra förlossningen inte är helt skyddad mot röda hund :/

Kommer bli vaccinerad igen direkt efter förlossningen

Förra gången så var det ett utbrott i närheten av där jag bodde av precis röda hund, hos en grupp som inte vaccinerar sig.. sonen går ju också nu på förskolan och det är många nya barn där, som jag inte vet är vaccinerade/vart i sverige länge

Vet att risken inte är så stor men det skulle vara just min tur att bli smittad av nåt sånt :/

• Tess1990
    Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-05-22 13:39:01 följande:

Gud vad jag längtar efter att kunna färga håret. Har lite grått som jag vill färga men vågar inte då de inte vet om fostret tar skada hade tänk vänta till efter v 12 iaf då alla organ är bildade. Färgar ni håret under graviditeten?

Lite varning, min syrra färgade håret som gravid och det blev grönt ^^ hon färgade typ mellanbrun men det blev en klar grön nyans i hela håret, försvann inte förren efter födseln, fast hon vågade inte färga mer efter de första då

Håret kan bli konstigt av hormonerna och resultatet kan bli annorlunda än vad man tänkt
  • Tess1990
    Hastis skrev 2016-05-22 16:50:34 följande:

Oj, var hon blond innan?

Jag har färgat håret under båda mina tidigare graviditeter och ska göra det nu oxå. Har aldrig varit problem med det. :)

Nej lite mörkare brun

Ne de händer ju inte alla men de går ju tyvärr inte att veta i förväg :)
  • Tess1990
    elyse skrev 2016-05-24 11:50:37 följande:

Jobbar ni andra eller är ni sjukskrivna? Jag har varit hemma i några veckor nu. Är sååå trött. Illamåendet är mer hanterbart för jag kräks inte eller så. Har också problem med restless legs, dvs att det kryper i ben (och armar) på natten så jag måste få några timmars sömn på dagen. Har tvååringen på förskolan 9-15.

Jag är arbetssökande så det är svårt för mig att bli sjukskriven trots att jag helst av allt vill det så jag slipper söka jobb jag inte kan jobba med och ställa in rekryteringsmöten och skit som jag inte kan gå på :(

Har också 2åring på förskolan 9-15, 4 dagar i veckan, kommunen har krav på aktivitet så jag måste söka jobb eller vara sjukskriven för att han ska få gå (försökte plugga men funkade inte, fick ett jobb erbjudande men kan inte jobba som gravid så sa nej..)

Är trött (järnbrist) mår fruktansvärt illa och kräks (tar lergigan comp + lergigan, hjälper inte så mycket) och har börjat få problem med foglossning..

Skiter egentligen i ersättning från försäkringskassan, får ingenting just nu så förlorar inget, vill bara att sonen ska få gå på förskola och jag slippa låtsas söka jobb..
  • Tess1990
    elyse skrev 2016-05-24 14:42:18 följande:

Sömnen, främst.

Var det läkare på vårdcentralen eller läkare på mvc som sjukskrev dig?
  • Tess1990
    bells123 skrev 2016-05-26 07:50:12 följande:

En fråga, vad tycker ni om att färga håret när man är gravid?

Finns inga studier på att hårfärg är direkt farliga för fostret

Men det gäller när man färgar sitt hår någon enstaka gång, frisörer som utsätts för hårfärgningsångor regelbundet väldigt ofta och kan få det oftare på huden har ökade risker för missfall och fosterskador, även om dom är små.

Och det gäller att man använder hårprodukter som är godkända i EU/Sverige, hårfärger från tex. Asien kan innehålla andra gifter med andra effekter som är förbjudna här.

När man färgar ska man alltid använda handskar men särskilt som gravid ska man undvika att få på huden och längst ner i hårbotten, då det ökar riskerna för ev. Biverkningar

Hormonerna kan även göra att håret reagerar annorlunda, tar åt sig färgen mer eller mindre än vanligt så resultatet inte blir som väntat, eller som för min syster, blir grönt ^^

Men det finns inga rekommentationer mot att färga håret som gravid om man är försiktig och är beredd på att det kanske inte blir perfekt.

Det är iaf de jag vet ^^
  • Tess1990

Min första förlossning var hemsk och traumatisk

Men jag vill verkligen föda vaginalt igen

Känns som en revansch och känner mig mer förberedd nu när jag gjort det en gång

Men om något medicinskt kräver det eller om det är tvillingar, så vill jag hellre ha snitt!

• Tess1990
    Fian88 skrev 2016-05-29 07:21:50 följande:

Nej det förstår jag, var ingen kritik mot dig alls! Man litar ju på sjukvårdspersonalen. Men man undrar ju vad det är för bm som hellre ger morfin än Eda, Eda påverkar ju inte barnet alls.

Dom kan ju inte sätta eda när man bara är öppen 2cm, det hinner ju gå ur kroppen innan det verkligen börjar göra ont, från 2cm och fram till 4-5cm kan det ju ta många timmar, särskilt som förstföderska

Morfinet dom ger är en förhållandevis liten dos och dom ger det bara ett tag innan så det hinner gå ur innan barnet kommer

Så dom hade nog en medicinsk orsak och visste vad dom gjorde
  • Tess1990
    BIX skrev 2016-06-01 12:44:03 följande:

Det låter väl bra att du får vara sjukskriven nu så att du har chans att orka lite mer längre fram? Förstår att det är jobbigt att vara borta från jobbet dock.

Jag har också moderkaka i framvägg som det såg ut på ul igår. Lite tråkigt tänkte jag först eftersom man känner mindre av bebis, men vi kommer nog vara glada vecka 30 och framåt när de boxas och sparkas som värst :)

Jag hade moderkakan i framvägg förra gången, det gjorde att han sparkade väldigt mycket neråt så det kändes som att han skulle sparka hål på buken längst ner eller så sparkade han på min blåsa *aj*

Fast mest tyckte han om att sparka på mitt högra nedersta revben sen när han hade vänt sig ^^

Häftigt det där
Svar på tråden BF December 2016