Vilka brister får en (delad) vårdnadshavare ha?
Jag ska skilja mig från en man som aldrig tagit ansvar för våra gemensamma småbarn.
Han har dålig koll på hur man klär ett barn efter rätt väderlek och hur man bedömer barns hälsa och eventuellt uppsöker sjukvård vid infektioner och fallskador. Han har ingen "intuition" om egenvård och hur man observerar ett barn som har feber eller misstänkt hjärnskakning. Han ger småbarnen leksaker eller prydnadssaker att leka med som de kan svälja eller skada sig på på annat sätt. När ett barn kräks i bilen förstår han inte att han måste stanna bilen och kolla att barnet har fria andningsvägar när det sitter fast i bilbarnstol utan en vuxen bredvid sig.
Han låser ganska ofta in ett barn med barnsäkerhetsgrind när han anser att barnet stör och han inte anser sig kunna hålla koll på flera småbarn runt sig samtidigt. (Och då kommer jag och släpper ut barnet när jag upptäcker det - såklart!)
Kontakter med förskola sköter han inte i nuläget, han har aldrig deltagit på utvecklingssamtal. Han han har inte koll på vilka reservkläder som finns på förskolan, vilket blir ett praktiskt problem om barnen har delat boende. Om reservkläderna tar slut eller blir smutsiga kan han ju inte räkna med att jag kommer och fyller på med rena kläder om det inte är "min" vecka.
Min magkänsla säger nej till att han får fortsatt delad vårdnad och att barnen delvis bor hos honom. Men sådant är svårt att ordna har jag hört.
Därför undrar jag vilka brister hos en förälder som accepteras för att denna/e ska kunna fortsätta vara delad vårdnadshavare eller "varannan-veckas-förälder".